Bekæmpelse af alger

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 925

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 16/01-2019 13:11 16/01-2019 13:11
Jeg har lige startet et nyt akvarie, for ca. 2 måneder siden.

En længere beskrivelse af akvariet ses her:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1689735

Kort fortalt, det kører med HMF, og spagnum, roxolin og ler i bundlaget, aka USB akvariegødning.

Der er godt med beboere, jeg vil gætte tæt på maks belastning, måske 50 guppyer (mest yngel), 3 ancistrus maller + nyklækket yngel, 20 RCS, 11 rødnæser. men filteret et på lige under 2 liter.

Jeg fylder en lille beholder CO2 dagligt (2 deciliter), og bundlaget skulle også afgive CO2.
Jeg tilsætter 2 pump Tropica premium gødning ca. hver 14 dag, og når jeg skifter vand. Eller måske rettere sagt, næsten kun efter jeg har skiftet vand.
Jeg skifter ikke vand så ofte, måske hver 3-4 uge skifter jeg 30% af vandet.

Jeg ved ikke hvad det er for nogle alger, men tror det er belægnings alger og trådalger. Efter algerne kom læste jeg en masse om emnet. Men er sgu ikke rigtig blevet meget klogere. Eller mest af alt forvirret eller i tvivl.
Efter at have læst en del på USB akvarie gødning blev jeg overbevist om der måtte være mangel på makro næring, og tilsatte noget substral... kun lidt, og ja det indeholder også ammonium. Det var hvad jeg lige havde med makro i. Startede med en kapsel, hvilket er hvad er hvad man der bruges til 1 liter vand, hver gang man vander stueplanter. Kunne ikke rigtig se nogen forandrig, og gav så 4 dage efter 3 kapsler fulde, 3 gange i træk med 3 dages mellemrum. Synes at det har givet lidt farve tilbage i nogle anubias, som så lige lovligt lysegrønne ud.
Men algerne breder sig stadig, især trådalgerne, som ingen af akvariets beboere rigtig gider spise af.

Belægnings algerne (eller hvad det nu er)

Tråd algerne (eller hvad det nu er)

Især den her plante er de glade for at vokse på ;(

Men de breder sig også til mosser og anubias. Starter altid på kanten af et blad.

Jeg er der hvor jeg gerne vil bekæmpe de her alger kemisk, nogle med gode erfaringer med specifikke produkter?
Jeg har overvejet Happy life, de har noget specifikt til tråd alger, og noget andet specifikt til belægnings alger.
Er eller ikke stor fan af den slags produkter.

Men er det ikke den strategi, og så få nogle algeædere... tænker amano rejer, og måske nogle siamesiske algeædere. Har 3 ancistrus som lige har leveret et kuld unger, som snart forlader hulen.

Har også overvejet brintoverilte som Jørn skriver om på USB akvarie gødning.

Men del rigtig gerne hvilke produkter/metoder du har haft succes med, til at komme de her slags alger til livs... Og hvad jeg ellers bør gøre bedre.

Tusind tak!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger RosaK (Inaktiv) - 16/01-2019 13:51 16/01-2019 13:51
Hej
Ved ikke så meget om kemisk bekæmpelse af alger og skriver også kun ud fra egne erfaringer.
Mit råd til dig vil derfor være flere vandskift samt fjernelse af eksisterende algevækst, så godt det nu lader sig gøre. Selv har jeg brugt en skum grydesvamp til at rense størrer blade samt akvarieruderne. Du skriver selv, at beboerantallet er strakt til det maksimale. Jeg ville tynde kraftigt ud og i stedet købe en lille flok Indianer Platy, 4 stk vil sikkert være nok, de elsker alger og græsser flittigt døgnet rundt. De har klaret mine algeproblemer og generer ikke det samlede billede. Hos mig går de sammen med Multispinosa cichlider, Sort Tetræ og nogle få maller. Ren idyl! Held og lykke
Mvh RosaK

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger RosaK (Inaktiv) - 16/01-2019 14:12 16/01-2019 14:12
PS
Er du opmærksom på hvor længe dit akvarie er belyst? Jeg ville nøjes med 8 timer dagligt. Tænker at alt derover kun er med til at holde liv i algerne. Tror også jeg ville stoppe med CO2 og gødning, i hvert fald indtil du har fået kontrol over algevæksten. Beboernes efterladenskaber gøder jo også, sååå.....håber du slipper af med problemerne.
Mvh RosaK

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 16/01-2019 16:31 16/01-2019 16:31
Tak... Kender ik til de der Indianere, men vil undersøge sagen nærmere i aften.

Manglede vist lige at skrive om lyset, det kører med en vivagrow på 60 cm, der yder en max intensitet på 2200 lumens. Det gik fint i 60 liters akvariet på døgnrytme lys, selvom jeg slukker om aftenen, når børnene bliver puttet.
Dertil er der et møg gammelt alu armatur, med mindst lige så gammelt rør, ved ik lige hvad det er, men det har sådan lidt lilla skær i farven. Tror ikke der er meget krudt på.

Så samlet set kører akvariet pt. med ca. 12 timers lys i døgnet, nogle gange en time mere...

Så det kan jeg jo hurtigt skære lidt ned!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Basviola - 16/01-2019 17:20 16/01-2019 17:20
Har lige prøvet at gnide på de der, tråd/skæg alger, blot med fingrene, men de sidder sgu godt fast, og bladet revnede får jeg fik fjernet noget der ik ville gro frem på et par blade.

Men anyway, når man fjerner alger manuelt med en svamp, så skifter man vel først vandet bagefter? Tænker bare om de hurtigt sætter sig på alt muligt andet. Havde egentlig forestillet mig manuel fjernelse ville være at klippe hele blade af, og smide langt væk fra akvariet?!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Alpina - 16/01-2019 18:52 16/01-2019 18:52
#1 skrev "måske nogle siamesiske algeædere"

Du skal være sikker på hvilke du køber

Siamesisk Algeæder = Kinesisk Algeæder = Gyrinocheilus Aymonieri er en møgfisk
Spiser alger som ung, men når den bliver ældre ønsker den kødholdigt foder, herunder små fisk. Den er aggressiv som voksen.

Køb Siamesisk Flyvende Ræv = Siamese Flying Fox = Crossocheilus oblongus

Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/flying-fox/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger RosaK (Inaktiv) - 16/01-2019 19:39 16/01-2019 19:39
Sandt nok, grydesvampen kan være skrap kost og klarer ikke algerne alene. Jeg har også været konsekvent og simpelthen klippet angrebne blade af. Det er lidt af en balancegang, men man er nok nødt til at angribe problemet fra alle vinkler og min erfaring har hidtil været at det virker hen ad vejen. Noget du selvfølgelig også skal tænke på er fodermængden. Tror mange af os af og til er lidt for rundhåndede overfor de små kræ.
Mht Platyerne findes de i mange farver/typer, men det er vistnok kun den gule Indianer Platy, som er effektiv overfor alger. Jeg har haft den i flere omgange og hver gang har den klaret de lede algevækster på bladkanterne og også på selve bladet. Dog kun grønalger, heldigvis har jeg været forskånet for de sortgrå, hvad de så end hedder?
Pøj pøj.....
Mvh RosaK

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Basviola - 16/01-2019 19:57 16/01-2019 19:57
Ok tak for tippet Alpina... hvor mange vil du/I mene der skal til for at komme algerne til livs, eller rettere sagt holde dem nede?
Det er et 128 liters akvarie.

Giver det mening at kombinere med Armani rejer, eller spiser de bare de samme typer alger?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Basviola - 16/01-2019 20:09 16/01-2019 20:09
Ja, ville egentlig gerne have nogle platy. Det lyder interessant, har vide hvor effektive de er samlinger med 'siamesisk flyvende ræv'.
Men giver god mening bare at fjerne de værst angrebne blade, jeg bliver alligevel ikke just i super godt humør af at se på sådan en gang algefest.

Tænker stadig det er en mulighed at kombinere kampen/behandlingen med nogle af diskebutikkernes yndlings produkter af diverse vand forbedring og algebekæmpelse produkter.

Nogle der har erfaring med et specifikt produkt imod alger der ligner de her?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KasperK/Lolland - 16/01-2019 21:20 16/01-2019 21:20
Noget af det bedste jeg har brugt i forbindelse med algebekæmpelse er tålmodighed.
Som jeg umiddelbart læser det, så har du ikke just jordens største tålmodighedsgen. Du hælder ukritisk noget gødning til potteplanter i - konstaterer efter et par dage, at der ikke har været den store udvikling, hvorefter du straks hælder endnu en tilfældig dosis i.
Dette samtidig med, at du har et voldsomt overbefolket akvarie med en ukendt halvsløj belysning fra et nedkørt rør.

Kan du læse hvor jeg vil hen?

Få styr på de skæve parametre du bokser med nu, og se så om det ikke har rettet sig om et par måneder. Så derfor ingen nye fisk, derimod en reduktion på ca 50 %, få en anstændig lyskilde, og få styr på lysmængden - og glem samtidig alt om at tilsætte grøntdræberkemikalier i. Det er et skråplan.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kilnakorr - 16/01-2019 21:54 16/01-2019 21:54
Præcis som #10 skriver.
Hvad er dine parametre? Få identificeret dine alger så du har en ide om hvad der kan være årsagen og se om det giver mening i forhold til dine vandværdier.
Ret til og giv rigeligt med tid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 16/01-2019 22:12 16/01-2019 22:12
Jeg så lige denne tråd.

Jeg er for algeædere som nævnt i den anden tråd (omkring gødning) men nu jeg ser problemets størrelse skal der andet til.
Basis skal på plads først.

Belastning (fiskemængde)
Vandskift - oftere - indtil der er styr situationen.
Lys tid 7-8 timer
Lyskvalitet
Fodring
Dødt plantemateriale skal væk.

Dertil skal nok bruges nogle algeædere til at finde den sidste balance. Ikke alle tager alt.

Og så tålmodighed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Basviola - 17/01-2019 13:48 17/01-2019 13:48
Tak for jeres svar!

Ja jeg kan godt læse hvor du vil hen - og derhen vil jeg også gerne! Jeg er nu egentlig ganske tålmodighed, men må da indrømme der nok gik lidt panik i mig, da de Anubias begyndte at blive mere og mere gule i bladene. De har stor affektions værdi for mig, da det er nogle min morfar har hentet hjem i tidernes morgen. Så de var mest med omtanke på dem jeg gjorde det. De fik faktisk også de fik mere farve i bladene igen, nogle var dog blevet så gule at de helt faldt af.

Jeg tænkte at planterne flyttede næringstoffer pga mangel herpå, algerne var der alligevel allerede, og derfor ville jeg tilføre dem adgang til lidt mere makro næring... og måske det også ville gøre at planterne begyndte at få overtag istedet for algerne. Jeg tror stadig ikke det gødning har skadet noget som helst, men jeg skal ikke kunne vide mig sikker. Algerne forsætter ihvertfald med at brede sig.
Men det drejede sig jo kun om den mængde gødning man ville bruge til 10-12 liter vand til stueplanter, hver gang de har brug for vand. Så mit skøn var at det var meget lidt gødning til 128 liter vand. Heldigvis er ingen fisk er døde af det ammonium det også indeholdt.

Men igen tak for alle jeres svar, jeg prøver at benytte dem til at lægge en slagplan, og håber så i vil evaluerer den undervejs.

Tropicas anbefalinger til deres planter i forhold til lys intensitet:
"Lette" planter skal have 10-20 lumens pr liter vand.
"Medium" planter skal have 20-30 lumens pr liter vand.

Min LED lampe (Vivagrow på 60 cm) giver 2200 lumens på max, og kører på døgnrytme. Den tændes manuelt kl. 8.00 plus minus en halv time, og slukkes manuelt mellem 20-21.
(enkelte gange har døgnrytme lampen stået tændt længere måske til 23-24 stykker, men så heldigvis på meget dæmpet lys pga. døgnrytme funktionen.)

SLAGPLAN, (første udgave)
Jeg har forsøgt at samle alle jeres råd til en slagplan, flere råd/rettelser af misforståelser modtages endnu engang med glæde.

Lys
Hvad med jeg sætter LED lampen til at køre maks effekt med en timer til 8 timers lys, så ligger jeg på 17 lumens pr liter vand. Så er der vel styr på lyset indtil videre?
Eller skal jeg også tænde den gamle lampe, og gætte på jeg lander et sted mellem 20-30 lumens pr liter? sikkert tættere på 20 end 30.

Alger
Kun manuel fjernelse, jeg fjerner hele blade, og kun dem der er hårdt ramt.
Ingen tilsætnings "vidunder" hjælpemidler...
Andet plante affald fjernes også, så det ikke lækker næring.

Vandskift
30% en gang om ugen. (første gang ca. 60% efter en større omgang manuel fjernelse af alger på planter og på ruden der har små grønne pletter)

Fisk og fodring
Minimal fodring, var meget påpasselig i vores første akvarie på 60 liter, men er vist blevet lidt mere rundhåndet med fodring pr. fisk, selvom der er kommet flere fisk til.

Jeg giver nogle guppyer væk så hurtigt som muligt.
Derimod vil købe nogle algeædere, helst lige nu, men det bliver først når det næste akvarie er oppe at køre, så der kan tyndes yderlige ud i guppy'erne. Så belastningen reduceres yderligere ved tilføjelsen af algeædere.
Ælgeæderne bliver 'Siamesisk flying fox', og evt et par amano rejer.

Vandværdier:
pH, lå for et par uger siden på ca. 6,5 eller hverfald under 7. Målt med strip test

Hårdhed på vandet: Kan jeg ikke måle, men hårdt da jeg bor i kbh.

SLAGPLAN /SLUT

Lige et par spørgsmål jeg stadig er i tvivl om
CO2, jeg blev anbefalet at droppe CO2 indtil der var styr på algerne, men i forhold til min egen forståelse omkring emnet er CO2'en med til at hjælpe planterne til at få overtaget. Så er lidt i tvivl om jeg skal forsætte med at lade vandet optage 2-4 deciliter om dagen, tilsat en lille beholder vandet passere forbi?
Bundlaget skulle også genererer CO2 i et par år.

Vandets andre værdier i forhold til nitrit, nitrat og andet.
SKAL disse værdier måles, for at have succes med et plante akvarie? (det gik så fint uden i mit netop nedlagte akvarie)

Pt har jeg ihvertfald ikke noget at måle med.
Kan jeg nøjes med at måle nitrit indholdet, så længe jeg har god rutine med at skifte vand en gang om ugen, og dermed kommer af med ophobet nitrat?
Eller hvilke andre vandværdier bør jeg være måle i vandet?

Mange anbefaler dråbe tests herinde, skal jeg bare have fat i sådan et, ellers kan jeg nøjes med de JBL strips jeg gerne må få/låne af en kammerat som ikke selv bruger dem? De kan vist teste for lidt af hvert så vidt man sagde.

Tak igen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger scn - 17/01-2019 15:50 17/01-2019 15:50
start med at køæbe et tænd/sluk-ur og så drop det der 12-13 timers lys. 7-8 timer i nogle uger til du har fået algerne under kontrol. Og så ville jeg helt droppe alt muligt gødning, især gødning til potteplanter, et par 80% vandskifter kunne være en mulighed. Se hvor simpelt det kan gøres med flotte planter der vokser fint: Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1682939

Hvis du når akvariet er stabilt, syntes det er sjovt at klippe planter, så kan du stille og roligt begynde at tilføje (akvarie)gødning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Basviola - 17/01-2019 19:54 17/01-2019 19:54
Jeg er ik meget for at indrømme det *rødmer* jeg har 2 eller 3 tænd sluk ure, ved ik lige hvad der bristede, tror det var ideen om det der 24 timer lys... (med døgnrytme)

Der bliver tilkoblet en timer i morgen, fjernet alger, og skiftet vand... er det ok med 80% vandskift, når jeg har ancistrus yngel der nok forlader hulen i morgen, de har ihvertfald tumlet rundt med malle far i hulen ca. 8 dage, efter æggene klækkede. (Min kæreste mente hun så en der var stukket af fra hulen idag.)

7-8 timer lys... er det så fuld knald på begge lamper (2200 lumen + gammelt rør), eller stadig med den funktion laver "solopgang/nedgang" på LED' en?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger scn - 18/01-2019 14:53 18/01-2019 14:53
Jeg ser ingen problemer i 80% vandskifte selv om der er yngel. Jeg vil dog sørge for at vandet blot er en smule køligere end det vand som er i akvariet, så der ikke kommer et stort fald i temperaturen.

Nu ved jeg ikke hvor lang "solopgang" du har, jeg bruger 15 minutter, men det er egentlig ikke det som er pointen. Pointen er at du sandsynligvis er oppe i et tidsinterval, hvor planterne alligevel ikke er virksomme. Mener at have læst at de lukker end for fotosyntesen på et eller andet tidspunkt. har naturligvis ikke lige kilden.

Vandskiftet anbefaler jeg fordi du bruger "havegødning", og så er det sikkert Kvælstof, Fosfor og Kalium (NPK gødning) og det er det som algesuppe og efterfølgende iltsvind er skabt af i de indre danske farvande. Lidt hårdt kan man sige at dit valg af gødning er den perfekte start på algeproblemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Basviola - 18/01-2019 16:08 18/01-2019 16:08
Nu prøver ihvertfald den plan jeg har skrevet indklusiv et "dramatisk" vandskift, primært for at komme af med overskud af NPK. Og giver det så et par måneder uden tilsætning af gødning.

Men det er sgu forvirrende, har læst meget omkring emnet. USB akvariegødning står der at mangel på makro elemter oftere er oversag til alger en overskud af dem... til et vist punkt ihvertfald.
De fleste andre steder står det modsatte...

Hmmm *uhh* nu må vi se!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger kristoffer1234 - 18/01-2019 21:05 18/01-2019 21:05
Åh, hvor er alger bare en bet engang imellem. Har du måske lidt for lidt hurtigtvoksende planter i akvariet? Måske skulle du have lidt flere af den type til at udkonkurrere algerne? Det hjalp i hvert fald mig. Du kan overveje flydeplanter, hvis du ikke vil plante mere i akvariet.

Jeg skruede også rigtig meget ned for lystiden, tror jeg reducerede til 6,5 time eller deromkring, da jeg skulle mit algeproblem til livs. Det gjorde en forskel for mig. Nu er jeg tilbage på 8,5timer men holder nøje øje med algeveksten.

Du kan også overveje easy carbon. Det er en erstatning for co2, men det er vist noget med at ikke alle planter kan lidt det. Der er ret delte meninger om det produkt, men det gjorde altså noget godt for mit akvarie.

Held og lykke med din plan

Vh Kristoffer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Basviola - 23/01-2019 21:11 23/01-2019 21:11
Tak for alle jeres råd...

Jeg holder mig nu til planen, og har helt fjernet den røde plante som skæg eller trådalgerne startede i. Samt alle blade der var hårdt ramte af alger. Skiftet ca. 75% vand 2 gange, med 3 dages mellemrum.

Jeg vil prøve at bruge de skud der ik var alge ramte, sætter dem bagerst i midten så jeg kan holde øje med dem og håber på det bedste! Har i øvrigt også smidt en ekstra portion "guppy/reje" græs i :)

Når jeg køber planter til mit næste 128 liter akvarie, bestiller jeg nogle flere hurtigt voksende planter også... det kan bestemt ikke skade!

Overbelastet akvarie?
Hvor kritisk ser det her ud, i forhold til din erfaring, med et hurtigt blik på den her video?

Eksternt link https://drive.google.com/open?id=1aN4nDvtVaddgPSGih3XwXOskZFCAkoV...

0,0 = uden fisk
1,0 = normalt belastet

Jeg ville selv vurderer det til 1,1... er jeg for optimistisk?! *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger perniel - 24/01-2019 09:59 24/01-2019 09:59
For mig fungerede det med en mørklægning 4 døgn, og lidt algemiddel
Har syet et dækken til begge mine akvarier af mørklægningsstof der er 100%lystæt
Så vandskifte bagefter

Annoncører
Annoncører