Hjælp til planter får lys nok

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 292

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger brinks67 - 08/02-2019 10:24 08/02-2019 10:24
Hej i gruppen håber der er nogen der kan hjælpe mig jeg har et aquael 112l og der er ledlys med til akvarie mit spørgsmål er. lumen per litter vand. easy planter 10-20 lumen per litter vand mellem planter 20-40 per litter vand og svære planter 40 » per litter vand. Jeg har 2 sunny ledlys på 1650 lumen der er 2 ledlys omregned til lumen per litter vand er der 14,7 per led . Og jeg har 2 plant ledlys 1150 lumen der er 2 ledlys per litter vand 10,2. Hvor meget lys er for meget til akvariet og hvad ville i sætte sammen a de ledlys jeg har easy planter både hurtig voksne og nogen der ikke vokser ligeså hurtigt håber i kan hjælpe mig mvh martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Basviola - 09/02-2019 11:10 09/02-2019 11:10
Der er helt sikkert flere her på siden der kan og vil hjælpe dig.
Det imidlertid lidt svært at forstå hvor mange led lys du har og om de lumens du opgiver er per lampe.

Du skriver dog per lampe i første omgang, og jeg forstår det altså således.

Du har i alt 4 LED lys, og spørger til hvor meget lys du bør/kan sætte på akvariet.

Altså du har:
2 x Sunny LED på 1650 lumen per LED
2 x Plant LED på 1150 lumeb per LED

Du kan altså blæse dit akvarie op med 5600 lumens fra alle 4 lamper. Hvilket svarer til 46 lumens per liter.

Du henviser til Tropicas anbefalinger for lys intensitet iforhold til deres plante opdeling: easy, medium og advanced.

Med alle de lamper du har, vil jeg antage at du er glad for planter, og at du sikkert på et tidpunkt ville synes det kunne være sjovt at købe nogle planter i 'medium' kategorien.

Derfor vil jeg anbefalr dig at ramme 20-30 lumens per liter. F.eks. en af hver lampe, eller hvad du nu synes ser bedst ud. Skulle du få alge problemer, kan du ud over tidsintervallet lamperne er tændt, også vælge at holde den ene lamoe slukket.. dimme dem ned osv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kilnakorr - 09/02-2019 21:54 09/02-2019 21:54
Nu har lumen ikke meget at sige i forholdet lys / planter.
Har du kun 'easy' planter betyder det ikke så meget.
Jeg ville nok smide den mængde lys på jeg synes var rart at se på og evt. justere hvis der skulle opstå problemer med alger osv.
Blot husk jo mere lys du smider på jo mere kræver planterne af CO2 og øvrige nærringsstoffer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brinks67 - 09/02-2019 22:32 09/02-2019 22:32
hej Basviola jeg skrev det måske lidt forkert men det er rigtigt sådag som du kunne læse mit spørgsmål. Jeg ville også prøve med 1 sunny og 1 plante led det giver jo også 25 lummen per litter vand. Men hvis jeg nu bruger 2 plant ledlys og et sunny ledlys hvad gør 2 plant led håber du kan se hvad der står

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Basviola - 10/02-2019 11:22 10/02-2019 11:22
Nu kender jeg ik specifikationerne på dine lamper. Men altså lad nu være med at spekulere for mrget over det, før du har tænkt dig at have advanced planter, hvis overhoved det er noget du drømmer om.

Når du har planter i akvariet vil du gerne have noget der minder mest muligt om rigtigt sollys. Altså fullspectrum... og med kunstigt lys er der stort set altid et kompromis i forhold til nogle bølgelængder. Men igen som #3 skriver sæt det lys på du synes ser bedst ud... så skal du planter du har nu nok være glade.

Og nej forstår ik helt dit spørgsmål, men ud fra navnet på dine led'er og uden at sidde at slå dem op... vil jeg gætte på dine led'er med navnet plant dækker et bredere farvespektrum.

Hvorfor ik bare bruge 2 plant ellet et af hver? Så sparer du strøm og dine planter skal nok have det fint. (y)

Annoncører
Annoncører