Tilbagevendende efter lang pause

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 363

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger bruger123 - 28/03-2019 20:32 28/03-2019 20:32
Hejsa

Jeg har holdt en pause fra akvarieverdenen i en lang årrække, men nu er det tid til comeback B)

Jeg har kigget på to akvarier, hhv. Juwel Rio 240l og Juwel Rio 180l. Nogle der har erfaringer med disse akvarier - er det ordentlig kvalitet til pengene?

240l er naturligvis en smule dyrere end 180l og fylder lidt mere i stuen. Jeg går lidt med tanken om chiklide akvarie, men intet er sikker endnu. Hvor stor er forskellen på de fisk man kan have i de forskellige akvarier? Nogle der har nogle gode forslag til temaer i de to forskellige akvarier? jeg har kigget beskrivelser og bruger akvarier igennem og er forsat åben for forslag :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger madsjeppe01 - 29/03-2019 08:28 29/03-2019 08:28
Der findes cirka 1300 arter af cichlider, så du skal nok være lidt mere specifik ift fiskevalg, før at nogen kan hjælpe B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger henrik_40 - 29/03-2019 08:56 29/03-2019 08:56
Som madsjeppe01 siger, kommer det meget an på hvilke ciklider du beslutter dig for i dit akvarium: Ligefra de små påfugleøjeciklider, som er fredelige fisk der kan gå selskabsakvarier, til de mere aggressive du kun kan have maks 2 par (Forudsat at du laver gemmesteder / huler i begge sider af akvariet) af i dit akvarium: Rødstrubet ciklide, Rød ciklide, zebraciklide og mange andre.

Beslut dig for om du vil have en aggresiv fisk eller en "selskabsfisk".
Tag til dyrehandleren og slå fisken op inden du køber den.

Jeg synes det er sjovt (med det aggresive ciklider) at se dem danne par og yngle. Jeg kan anbefale Rød Ciklide, som skifter farve til stærk rød når de yngler. Køb 5 stykker og lad dem danne par:
Eksternt link http://cichlidebaljen.weebly.com/den-afrikanske-juvel.html

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jan d - 29/03-2019 10:16 29/03-2019 10:16
jeg startede selv op med et juwel rio 125, og syntes det ret god kvali.
jeg ville dog gå efter det på 240l, da det andet hurtigt bliver for lille, når man først er startet op igen.
specielt hvis du vil have cichlider.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger RosaK - 29/03-2019 11:37 29/03-2019 11:37
Hej 123
Mit svar kom vist ind, som en ny debat. Sorry, men mon ikke du finder ud af det alligevel, hehe...
Mvh RosaK

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 30/03-2019 08:44 30/03-2019 08:44
Juwel akvarier er super fine. Det er flotte at se på. Jeg vil nok gå en størrelse op og tage en 350L I sær hvis du vil have cichlider. Uanset om du vælger 180L som hurtigt bliver for småt, eller 240L som har lidt udfordringer, pga. de mål de har valgt at lave det i, så det sætter også nogle begrænsninger. Den første irriterende detalje er udformningen af låget/lampen, som gør det er meget ufleksibelt, hvad angår lyskilder. Når man kigger i det, er der en stor kasse som er en integreret del af låget, hvor elektronikken sidder. Bevares, alt kan lade sig gøre, men det er noget bøvler at rode med hvis man gerne vil bruge andre lyskilder end Juwels egne. Samt er det en kæmpe midtersprods, i plastik, som man heller ikke kan gøre så meget ved. Sidst men ikke mindst, er det meget smalt, som sætter sine hel egne begrænsninger på indholdet af akvariet. Det er bøvlet at dekorere, samt er det kun egnet til småfisk. De 10cm ekstra dybte du får i et 350L gør en pokkers stor forskel uden at det fylder væsentligt mere i stuen. jeg er ved at have en hvis erfaring i Juwel verdenen, da jeg har en kammerat som har en, og jeg konstant må hjælpe. Han har et 240L med Aulonocare, Og om det lykkedes, er lidt et fortolknings spørgsmål. Personligt mener jeg ikke han får det optimale ud af fiskene, men bevares de svømmer da rundt. Men hvis det er cichlider du vil holde ar akvariet nok ikke egnet til andet end sydamerikanske dværge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger jacob - 31/03-2019 08:12 31/03-2019 08:12
Mener du at er akvarie på 180/240 liter kun er egnet til "sydamerikanske dværge" ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Principia - 01/04-2019 17:52 01/04-2019 17:52
Ja eller måske Mbuna. hvis det er 240L Det virker ikke til at fritsvømmere trives i de smalle forhold.

Annoncører
Annoncører