Støv i nyopstartet akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 415

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger DonBurmeister - 18/04-2019 21:17 18/04-2019 21:17
Hej
Jeg har for 3 dage siden anskaffet mig mit første akvarie, så jeg kan siges at være lidt en noob. Det skal dog siges, at jeg har læst en del op, inden jeg begyndte.
Jeg købte for 3 dage siden et 125L akvarie. Jeg skyldede gruset godt igennem i en spand en 5-6 gange inden det blev smidt i, og placerede så et par stykker træ, som jeg købte i dyrehandlen. Træet skulle være egnet til at blive smidt i med det samme. Jeg fyldte så vand i, og satte til sidst 4 planter. (1 Anubias Heterophylla, 1 Hygrophilia Corymbosa og 2 Echinodorus Bleheri). Jeg har indbygget pumpe/filter, da der er tale om et Juwel akvarie. Så det hele sidder i sådan en kasse i hjørnet.
Til sidst tændte jeg for lys, pumpe og varmelegeme, og jeg så det var godt. Vandet var helt klart, og alt spillede bare. Der gik så ca. 1 dag, og så blev vandet lige pludselig så småt "støvet"/tåget. I overfladen af vandet er der nogle små "skjolder". Vandet er slet ikke så klart og pænt som det var i starten, og det irriterer mig meget.
I dag valgte jeg s¨å at prøve at skifte ca. 30% af vandet ud, samt at rense hele filteret. Jeg havde en skål nede i akvariet da jeg fyldte vandet i igen, og da jeg satte den ned, lod jeg mærke til vandet var en lille smugle gulligt. Ved ikke om det er normalt, og det var ikke sådan meget gulligt, bare nok til skålen ikke så helt hvid ud nede i vandet.
Da vandet var skiftet og filteret renset tændte jeg for pumpen igen, og det så bedre ud. Ikke helt klart som først, men bedre. Der gik dog ikke mere end ca. 30 min og så var tågen tilbage som før, og "skjolderne" i overfladen ligeledes.
Jeg har prøvet at søge lidt rundt omkring, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde noget der matcher min situation. Det er alt sammen noget med akvarier der har stået i flere måneder, eller hvor nogen har overfodret eller lignende - jeg har jo ikke engang fisk i endnu.
Aner ikke om det er meningen akvariet skal opføre sig sådan i starten? Har læst noget om at det kan forekomme, ved hurtig opbygning af bakteriekultur og at det vil gå i sig selv.. men synes nu det ser lidt træls ud.
Ville lige forhøre mig herinde, hvis nogen har råd eller ideer til hvad det kunne skyldes. Under alle omstændigheder kører jeg ud og henter nogle vand-tests i morgen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kilnakorr - 20/04-2019 16:15 20/04-2019 16:15
Hejsa.

Vandet kan sagtens være uklart i starten, det er helt normalt. Det gullige skær er sikkert fra rødderne (læs evt. om tanniner).
Jeg vil fraråde at rense dit filter her i starten, da du skal have opbygget bakterier i filteret.

Sæt dig godt ind i nitrogen kredsløbet, og vigst af alt hav tålmodighed.
Sørg for max 6 timers lys dagligt i starten for at minimere alger og for skaffet noget test så du kan holde øje med NH3, NO2 og NO3, så du ved hvornår baljen er klar til fisk ??
Og spørg endelig når du er i tvivl, vi bliver alle klogere på vores hobby når folk snakker om den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KasperK/Lolland - 21/04-2019 22:30 21/04-2019 22:30
Her i opstarten skal dit filter have noget at leve af, som kan hjælpe med til, at få opstartet en bakteriekultur. Et godt fif er, at hælde noget tørfoder ned, så det kan blive opfanget af filteret. Dermed kommer der lidt hurtigere gang i filteret.
Fortsæt endelig med nogle ugentlige 30-40 % vandskift, og tilsæt så, efter et par uger, nogle få fisk ad gangen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger DonBurmeister - 22/04-2019 12:59 22/04-2019 12:59
Takker for svar. Uklarheden er forsvundet igen af sig selv, tilgengæld har jeg fået en rimelig solid omgang alger, som sidder stortset overalt. Især mine planter er hårdt ramte af det stads. Det kan måske skyldes jeg har været lidt for gavmild med lyset her det første stykke tid?
Vil i hvert fald prøve at holde mig til de 6 timer, som Kilnakorr siger.
Hvad angår test af mit vand, ser det ikke helt dumt ud. Ret lavt NO3 indhold, ingen NO2, en PH på omkring 7,5. Der har ikke været nogle udsving siden jeg startede med at måle i lørdags, men der er selvfølgelig også kun gået en 3 dage.

I siger jeg ikke skal rense mit filter, men jeg skal vel stadig skifte det stykke vat der sidder i toppen? "Filterfloss" hedder det, og der står det skal skiftes ugentligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 22/04-2019 13:06 22/04-2019 13:06
Kun hvis det bliver så tilsmudset, at det hæmmer gennemstrømningen.
Filtre har det bedst hvis de bliver forstyrret så lidt som muligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger enirt - 23/04-2019 08:42 23/04-2019 08:42
Så længe du ikke har fisk i burde vattet ikke blive så tilsmudset at det skal skiftes. Jeg er enig i at du skal lade filteret være. Og så er det vigtigt som der også bliver skrevet tidligere at du tilsætter få fisk af gangen da filteret langsomt skal kunne følge med den øgede belastning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger DonBurmeister - 23/04-2019 16:06 23/04-2019 16:06
Mange tak for de gode svar
Akvariet har kørt i en uges tid nu, og jeg er så småt begyndt at tænke over hvilke fisk der skal i. Synes det er utroligt svært at vælge, så ville høre om i har nogle gode forslag til "begynderfisk". Kunne godt tænke mig lidt rejer til at holde den værste algevækst nede, så helst ikke nogle fisk der æder dem.
Sidst men ikke mindst vil jeg lige høre, hvornår jeg er sikker på mit vand er klar til fisk? Nu tænker jeg bakteriemæssigt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kilnakorr - 24/04-2019 20:29 24/04-2019 20:29
Indlægget er rettet 24/04-2019 20:30 24/04-2019 20:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mange bruger rent ammoniak til at starte akvariet op med.
Fordelen er du kan hælde en præcis mængde i ( som regel omkring 2ppm )og checke det hele er omdannet efter 24 timer.
Nu ved jeg ikke hvad du har startet dit filter op med, men når der er nitrat i vandet og ikke længere er nitrit er du klar til lidt fisk.

Når du nu ønsker rejer er det en perfekt start til at komme videre. Amano rejer er absolut det bedste til alger, og er store nok til de fleste alm. akvariefisk ikke tager dem. De kan dog ikke yngle i ferskvand, og er ikke spændende i farven.
Andre alm. rejer kan fås i flere farver, nem og populær reje er RCS (red cherry shrimp). Det bliver måske hapset af større fisk, men yngler villigt så man har som regel overskud i sidste ende :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger DonBurmeister - 25/04-2019 13:16 25/04-2019 13:16
Der fuglte sådan nogle "piller" med i en pose, som ligges i filteret, som hedder "BioBoost". Ved ikke om det så er nødvendigt at hælde ammoniak i, men vi enige om ppm er det samme som mg/l?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kilnakorr - 25/04-2019 16:25 25/04-2019 16:25
Helt korrekt 1 ppm svarer til 1 mg/L.
Der er mange af disse slags bakterie boosters osv, og lige så mange meninger om dem.

Det der dog er essentielt er at du sørger for at 'fodre' filteret så bakterierne kan vokse.
Bakterierne vil kun vokse til den mængde der er mad, og stopper du vil bakterierne også dø hen.

Da jeg for et års tid siden startede mit planteakvarie op, ville jg slavisk følge Tropicas guide:
Eksternt link https://tropica.com/da/guide/kom-godt-i-gang/app-90-dages-opstart...

Tjek dag 3:
Skift op til 50 % af vandet (se vejledning til vandskifte).
Kom rejer og snegle i akvariet for at forebygge algeproblemer. Vi anbefaler 1 Amanoreje per 5 liter vand i opstartsperioden. Du kan eventuelt også supplere med f.eks. posthornssnegle og andre rejer, der også spiser alger (se liste over algeædere her). Vær opmærksom på at dit lands lovgivning måske først tillader at man kommer dyr i akvariet senere efter opstart.

Jeg husker jeg smed hele 60 amanorejer i baljen, og det er gået fint uden dødsfald.
Jeg ville ikke være bange for at smider nogen rejer i. Så kommer der gang i tingene, og du har noget at kigge på. Desuden er rejer billige så skulle der ryge et par stykker kan man leve med det, og så tager de jo også evt. alger der kunne komme :)

Blot husk at holde øje med ammoniak og nitrit og skift noget vand hvis de bliver for høje.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger DonBurmeister - 25/04-2019 18:56 25/04-2019 18:56
Indlægget er rettet 25/04-2019 18:59 25/04-2019 18:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg takker. Lækkert link
Hvad mener du præcist når du siger fodre filteret?
Undskyld hvis jeg spørger dumt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kilnakorr - 25/04-2019 22:57 25/04-2019 22:57
Bakterierne i filteret lever af hhv ammoniak og nitrit.
Hvis ikke der er noget ammoniak kan bakterierne ikke leve og formere sig og hele nitrogen kredsløbet ødelægges.

Derfor putter man lidt fiskefoder, en død reje eller lign. der kan nedbrydes (rådne) i akvariet hvor der afgives ammoniak. Så begynder bakterierne at omdanne dette og formere sig.
Men hvis alt er rådnet væk og der ikke tilsættes nyt vil bakterierne dø i stedet, da der intet er at leve af.

Som tidligere nævnt bruger mange rent ammoniak så de dagligt blot kan dosere lidt og holde gang i formeringen.
Når ca. 2ppm tilføjet ammoniak er omdannet til nitrat (dvs. Ammoniak til nitrit og til sidst nitrat) er det et tegn på der er tilstrækkeligt mange bakterier til at kunne komme fisk i.
Du kan dog som forslået smide lidt rejer i og en smule foder til dem. Deres afføring sætter også skub i tingene.
Blot tjek at ammoniak og nitrit ikke bliver for højt da de små kræ ellers dør.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger DonBurmeister - 26/04-2019 16:18 26/04-2019 16:18
Har i dag smidt 5 små amano rejer i baljen. Derudover der der opstået ca. 10 bitte små snegle ud af ingenting? Går ud fra der må have været snegleæg i planterne? Har endnu ikke besluttet om det er nogen jeg vil skille mig af med, indtil videre hjælper de bare med at holde algebestanden nede.
Tjekkede mit vand lige efter rejerne var kommet i, og mit nitrit-niveau var desværre lidt højt. Hvis ikke det er ændret i morgen, tænker jeg jeg skifter lidt ud i vandet, selvom jeg skiftede 30% så sent som i mandags

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Kilnakorr - 27/04-2019 09:45 27/04-2019 09:45
Hvor højt var dit nitrit?
Den positive side er du ved at der er gang i bakterierne da ammoniak bliver omdannet til nitrit.
Hvad du end beslutter med snegle, så husk de formere sig meget hurtigt.
Du kan selfølgelig senere hen smide nogen Clea Helena (tidligere kaldet Anentome Helena) til at spise dine snegle.

Du bør nok fodre dine rejer med lidt piller eller andet, da der sikkert ikke er mange alger mv. de kan spise her i starten.

Annoncører
Annoncører