Fiskesammensætning i nyt 125 liters Juwel Rio Akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 192

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RuneHC - 09/05-2019 22:03 09/05-2019 22:03
Hej allesammen!

Håber at der er en venlig sjæl herinde, der gider hjælpe mig og knægte. Vi har købt et 125 liters Juwel Rio. Vi skal nu igang med at indrette det, men er så småt allerede ved at "puzzle" lidt med fiskesammensætningen. Vi overvejer tæt baggrundsbeplantning, plads i midten af akvariet til at svømme på og så både nogle områder på bunden med tætte bundplanter, samt områder med fint grus... Vi vil indrette en del skjulesteder på bunden i form af rødder og sten. Og overvejer en temp på 26-27 grader...

Vi overvejer følgende fisk:

3 stk. Spættet sphenops
Poecilia sphenops var.

4 stk Sort sphenops
Poecilia sphenops

5-6 stk Kuhli ål (Sorte eller Stribede)
Pangio kuhlii

1 eller 2 stk Sugemalle
ancistrus Xenocara

3 stk Siamesisk algeæder.
Crossocheilus siamensis.

Samt Helena Snegl og Amano Rejer.

Der er dog et par ting, jeg er lidt i tvivl om. Allerførst: Er det for mange fisk? Eller kunne der måske tilføjes enten et par sphenops til eller en mindre bestand af guppy eller Platy (Knægten vil gerne have lidt med noget mere farve... Og da han skal hjælpe med rengøringen, må han jo også hellere være lidt med til at bestemme)... Er det iøvrigt korrekt, at Molly-fisk generelt dækker over en række forskellige arter, hvor sejlfinne molly og slørhale molly bliver noget større end Sphenops-varianterne?

Det næste spørgsmål er også omkring Sphenops: Jeg har læst at Sphenops-fisk har bedst af lidt akvariesalt i vandet! Er der nogle af de andre fisk på vores liste, der tager skade af dette? Og hvad med doseringen af salt. Jeg har læst alt fra 2tsk. pr 50 ltr. og op til omkring 1 tsk pr. 4 liter vand, men det er jo egentlig en ret stor forskel?

Beklager den lange smøre, men efter at have læst op på især Sphenops (Er det bare mig, eller roder selv dyrehandlere lidt rundt i Molly-begrebet?) og regnemetoder/tommelfingerregler angående fisk pr. liter i henhold til bundlevende og fritsvømmende fisk, må jeg indrømme, at mit hovede begynder at miste overblikket lidt :)

Venlig hilsen

Rune HC - En lidt forvirret nybegynder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jan d - 10/05-2019 11:03 10/05-2019 11:03
prøv at kigge her. det giver et fingerpeg på antal
Eksternt link http://cichlidebaljen.weebly.com/fiske-sammensaeligtning.html

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger RuneHC - 10/05-2019 11:22 10/05-2019 11:22
Tusind tak. Det var lige sådan en, vi havde manglet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Morten Thomsen - 10/05-2019 20:55 10/05-2019 20:55
Jeg kigger lige med her, har nemlig også et nyt 125 liter juwel under opstart. Har pt. 6 guppy, et par stiphodon, 6 amanorejer og 4 majs snegle. Overvejer at supplere med 5 dværgsugemaller (oto'er) og 2 sommerfuglechiklider.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger OneAndOni - 13/05-2019 19:36 13/05-2019 19:36
Jeg ville nok vælge noget med mere farve. Synes din sammensætning vil blive lidt for sort at se på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger RuneHC - 13/05-2019 22:13 13/05-2019 22:13
OneAndOni: Tror du har helt ret - Det gjorde livet tusind gange lettere med den guide, vi fik anbefalet, så vi valgte lidt med noget mere kulør...

Annoncører
Annoncører