Hjælp til opstart af brugt akvarium.

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 509

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Pede-E - 17/05-2019 12:25 17/05-2019 12:25
Indlægget er rettet 17/05-2019 12:26 17/05-2019 12:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej undervandselskere.

Jeg har lige købt et brugt 200 L akvarium.
(Juwel Lido 200) Den indeholder:

Lys: 1 x MultiLux 70 med LED-lysrør, 590 mm (1 x 14 watt DAY og 1 x 14 watt NATURE). Lysrør er inkluderet.
Filter: Bioflow M, 3 liter, 7 watt. Filteret kommer udstyret med filtermedier (fint filtervat, kulfilter, anti-nitrat og fin filtersvamp).
Pumpe: Eccoflow 600. Ydeevne 600 liter i timen. Kabellængde: 238 cm
Varmelegeme: AquaHeat 200 watt. Regulerbar 20-30 grader.

Jeg har holdt en lang pause men vil nu til og starte igen.
Har kigget mig omkring og kan ikke finde ud af den mest effektive måde at rense sit akvarium på. Skal det stå tomt, eller skal der være vand i? (Jeg har ingen fisk endnu)

Har dog aldrig haft et akvarium med filter og ville hører om hvor ofte jeg burde skifte for at få et sundt økosystem.

Derudover er der monteret et flot bag vægsbeklædning lavet af flamingo.
Da akvariet ikke er blevet rengjort af tidligere ejer, ville jeg hører om det er muligt at fjerne de alger som sidder på vægdekorationen.
Har i måske nogle tips der kan hjælpe.

Håber i kan hjælpe.
Mvh. Peter Engberg Sørensen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Banan Krokodille - 17/05-2019 12:59 17/05-2019 12:59
Hej Peter.
Jeg havde lidt samme "problem" som dig. Det jeg gjorde var at fyldte bundlag + evt gødning. Derefter indrettede jeg akvariet med sten og trærødder. Fyldte det op med vand og planter og lod det stå i en uges tid. I den uge kørte både powerhead (filter) , lys og termostat. Efter en uges tid kom jeg fisk der i og har ikke haft nogen problemer.

Jeg har baggrundsfilter, så jeg skal ikke kloge mig på dit filterspørgsmål, men jeg tænker umiddeltbart ikke at du behøves at skifte det for alt for ofte, så længe du skifter 25 % en gang hver 7. eller 14. dag, men det er vist en smagssag, og du finder hurtigt ud af hvad fungerer bedst hjemme hos dig

Rens af akvariet tror jeg du kommer langt med en rengørinssvamp og kalk fjernes nemt med eddike. Algerne burde også kunne fjernes med svampen.

Håber det giver dig lidt svar og rigtig god vind :)
Mvh Kristian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Pede-E - 17/05-2019 19:48 17/05-2019 19:48
#2 Hej Banan Korkodille :P :D
Mange tak for dit svar. Jeg tænker også bare det er en god omgang knofedt med svampen.
Må prøve at hører Petworld som sælger dem, hvor ofte filteret skal skiftes.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KasperK/Lolland - 21/05-2019 18:13 21/05-2019 18:13
Undlad aktiv kul og det der nitrathalløj. Har du mulighed for det, så erstat de elementer med filterskum i stedet, evt i kombination med et lag perlonvat.
Filtersvampene skal så skylles i tempereret vand og genbruges, når de bliver så tilsmudsede, at der sker en reduktion af vandgennemstrømningen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Pede-E - 27/05-2019 17:49 27/05-2019 17:49
Hej KasperK. - Tak for svar.

Hvad mener du med perlonvat? Synes ikke jeg kan finde det

Og hvad er grunden til at jeg skal undlade aktiv kul og anti-nitratfilter halløjet? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KasperK/Lolland - 29/05-2019 12:06 29/05-2019 12:06
Perlonvat er almindelig filtervat.
Aktivt kul kan benyttes, hvis man skal have filtreret eventuelle medicinrester eller gulligt vand fra trærødder ud af akvariet. Ellers gør det ingen nytte andet end som filtermateriale, og den plads det optager kan bruges bedre på andet og bedrefiltermedie. Det samme gælder for antinitratfilteret. Hvis man undlader at overfylde akvariet med fisk, fodrer fornuftigt og i øvrigt følger de periodiske vandskift, optager det blot plads for bedre filtermaterialer.
Den eneste der har nytte af sådanne ting er fiskehandlerens kassekredit.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Pede-E - 31/05-2019 18:24 31/05-2019 18:24
Tak KasperK! Det er fandme fedt at man kan få så meget vejledning herinde, sætter sku stor pris på det! (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Pede-E - 05/06-2019 01:18 05/06-2019 01:18
Indlægget er rettet 05/06-2019 01:26 05/06-2019 01:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej igen!

Jeg har været ude og købe nogle desert root. Nu har de været i vandet i ca 24 timer.
Her i morges så det rigtig fint ud

Men da jeg kom hjem fra arbejde ca 8 timer senere så det sådan her ud:

Rødderne har givet nogle hvide slimede tråde agtige alger.
Har jeg gjort noget forkert? Eller er det meget normal adfærd for nye ørken rødder?

Btw. er jeg den eneste der har haft problemer med at komme ind på det her website idag?
- Der har stået at den ikke har været tilgængelig i flere timer *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KasperK/Lolland - 05/06-2019 12:28 05/06-2019 12:28
Det er meget normalt for rødder af “Red Moor” typen. Det går over,
Mange fisk æder belægningen med stor appetit, så det er som sådan ikke giftigt eller farligt for akvariets beboere. Hvis vandet bliver direkte mælketåget og begynder at lugte, skal du dog straks foretage nogle vandskift.
Men som sagt (skrevet) ingen grund til panik.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Pede-E - 05/06-2019 20:45 05/06-2019 20:45
Indlægget er rettet 05/06-2019 20:49 05/06-2019 20:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej igen Kasper. Endnu engang tak for dit svar.
- Kan allerrede se at det begynder at forsvinde. Så det er super lækkert.

Da jeg gerne vil have indrettet et sydamerikansk regnskovs akvarie. Vil jeg sadle om med en håndfuld Apistogramma'er af samme art. En stime Kobbertetra og 2-3 dværg sugemaller. Vil rigtig gerne have et par flotte sorte Scalare til at gå i toppen af akvariet, men har hørt at de er nogle være bøller?
Har i samme opfattelse af det?

Men alt dette bliver først en realitet, når jeg ved at mine trærødder er sunket + jeg skal have skaffet mig nogle større sten så jeg kan få lavet nogle huler til mine kommende apistogramma'er.
Angående store sten, skal de så limes/monteres fast eller kan man godt stable dem oven på hinanden?
(Kæresten er bekymret for at de vil vælte og smadre akvariet, så må hellere tage mine forholdsregler.)

Så lige nu må de fisk som jeg har overtaget fra tidligere ejer indvie de ændringer som sker.

Annoncører
Annoncører