Fisk og planter etc. i sydamerikansk biotopakvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 388

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KHOlesen - 20/06-2019 23:55 20/06-2019 23:55
Indlægget er rettet 20/06-2019 23:55 20/06-2019 23:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej

Jeg er ny i akvarieverdenen (havde et mindre akvarie som ung, men det er mange mange år siden, såe... ;) )

Jeg har anskaffet mig et Juwel Rio 240 LED (240 liter), og vil gerne indrette et sydamerikansk biotopakvarium.

Jeg har læst en del bøger og søgt på nettet, og er nået frem til nedenstående fisk og planter, som jeg godt kunne tænke mig.
Hvad tænker I ang. arter og antal (herunder hanner/hunner) etc.?
Jeg modtager også gerne råd ang. baggrund og dekorationer - mine tanker fremgår nederst.

Fisk
Topzone:
Gasteropelecus sternicla - Almindelig øksefisk - 5 stk.

Top & mellemzone:
Paracheirodon axelrodi - Rød neon - 10 stk.

Mellem & bundzone:
Apistogramma cacatuoides double red - Kakaduedværgcichlide 4 stk. (1 han og 3 hunner)
Hemmigrammus bleheri - Rødnæsetetra - 10 stk.

Bundzone:
Ancistrus sp - Almindelig Sugemalle - 2 stk.
Corydoras paleatus - Plettet pansermalle - 4 stk.
Corydoras sterbai - Sterbais pansermalle - 4 stk.

Planter
Echinodorus - Amazon sværdplante
Vallisneria americana 'Gigantea'
Egeria densa

Dekorationer
Baggrund – hjemmelavet af Makemake
Mangroverod/moserod
Flade sten fra stranden
Mallehule

Bunddække
Spagnum?
Hvilken type grus?
Tørrede bøgeblade

Gode råd modtages meget gerne - på forhånd tak. :)

Bedste hilsner
Kåre

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Midtjyden - 21/06-2019 01:27 21/06-2019 01:27
lyder som et ret god variation og setup til Syd amerikansk bio (y)

Personligt, ville jeg bytte de 10 Neon ud med 10 Rødnæser mere :) har dem selv i mit akvarie, og elsker det liv de giver i akvairet, (men det jo bare min preference)

ang de Kakaduedværgcichlider, så jeg ikke sikker på hvordan "par-dannelsen" forgår hos dem, hvis de er lidt som Rams, så ville jeg nok starte ud med 2 hanner / 4 hunner for at forøge chancen for par, (hvis det er det man vil)

Ved ikke om 2 scalar vil være for meget i dit akvarie, men de er også flotte at se på.

men uanset hvad, så alt held og lykke med at få det op og køre!
husk billederne ;) heh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 21/06-2019 09:59 21/06-2019 09:59
Et harem på en han og tre hunner er en fin løsning. Se for eksempel denne artikel:
Eksternt link https://apistogramma.com//forum/threads/breeding-apistogramma-cac...

Hvis pH værdien bliver lidt høj på grund af den støbte dekoration, er det fint at Apistogramma cacatuoides, som ikke behøver så blødt og surt vand som så mange andre arter af Apistogramma.
Dekorationsgenstande samlet på stranden, bør rengøres godt inden brug.
Bundlag skal være fint afrundet grus, som ikke skader pansermallerne føletråde.
Temperaturmæssigt stikker Plettet pansermalle lidt af, da den gerne vil have en lavere temperatur. Fællesnævneren vil nok være 26 grader C.

Jeg vil gerne fraråde Skalare. De vil helt sikkert spise af Rød neon, måske ikke med det sammen, men det sker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KHOlesen - 01/07-2019 19:20 01/07-2019 19:20
Tusind tak for jeres svar. :)

Jeg havde også overvejet Scalare, men både af hensyn til øvrige fisk (som nævnt af #3) og af hensyn til pladsen, har jeg fravalgt dem.

Efter at have læst jeres fine kommentarer, tror jeg, at jeg holder fast i min plan. Tak. :)

Et enkelt spørgsmål: Hvad med spagnum som bundlag under gruset? Er det en god eller dårlig idé? Eller er der andet, jeg skal bruge?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KHOlesen - 01/07-2019 21:34 01/07-2019 21:34
Og tak for tippet om Plettet pansermalle og temperatur #3 :)
Dropper dem og finder noget andet.

Annoncører
Annoncører