Punpe størrelse til 57l (45l)

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 342

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Camilla4140 - 27/06-2019 10:57 27/06-2019 10:57
Hej.

Jeg har op startet min 57L ferskvands akvarie for 9 dage siden. Der er kun ca 47l vand i pga. bundgrus, Tetratec IN400 plus pumpe, 6 levende planter, 1 moskugle, 2 kokosnøddehuler, 4 Guppy han, 5 glødetetra, 6 Galaxy rasboa, 2 små algespisere og 15 rejer blå, rød og orange.

Jeg har Nitrit NO2 niveau på 0,5. Det startede for 3-4 dage dage siden og jeg skiftede i starten 30% af vandet dagligt, i går 50%. No2 niveau falder efter hvert vandskift men er steget igen næste morgen. Jeg kan læse mig til at det nok skylde overfordring (de fik foder sidste gang i forgårs) og manglende kultur i pumpe, men her kommer dilemma. Når jeg skifter vandet, hvirvles der en masse skidt op i vandet, selvom jeg gør det meget forsigtigt. Skidtet suges ind i pumpen, som så kører mærkbart nedsat, så jeg dagligt bliver nødsaget til at tage filtret ud og rense det. Jeg renser ved at ryste og klemme svampen fra filtret i en skål med rent vand fra akvariet og undlader at fjerne noget af den fedtede bakterie kultur der sidder på overfladerne inde i filtret.

Jeg nævnte mit problem i dyrehandlen og hun sagde at jeg skulle blive ved med at skifte vand og pille den lille gummi slange på filtret af (den der stikke op over vandoverfladen i akvariet) og skubbe filtret et par cm ned i vandet så det ikke kommer luft i filtret, for så kører det ikke optimalt. Til iltning solgte hun mig i stedet en luftsten. Hun foreslog også at jeg kunne supplere min Tetratec pumpe med en ekstra kraftigere pumpe som jeg lader kører 1 time når jeg skifter vand, for at få alt skidtet suget ind i den i stedet for at skulle rense det lille filter efterhver vandskifte. Jeg har en brugt pumpe, men den er til 200l akvarie, jeg syntes den giver MANGE luftbobler i akvariet.

Hvad mener i jeg skal gøre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger madsjeppe01 - 27/06-2019 17:34 27/06-2019 17:34
1: Dit akvarie har kun kørt i 9 dage, og derfor er bakteriekulturen i filteret overhovedet ikke etableret.

2: du nævner du ikke nogen værdier udover 0,5 nitrit. Nitrit bliver omdannet til nitrat, og siden dit filter ikke er indkørt, så vil der næsten altid kunne måles nitrit i opstarten.

3: Du kan sagtens køre dit akvarie uden en luftpumpe. Det gør 95% af alle akvarister. Det eneste du skal gøre er af placere din udstrømmer på pumpen, så den laver bevægelse i vandoverfladen. = ingen luftbobler i akvariet.

4: Anskaf dig en spandpumpe, det er meget nemmere og du får meget bedre vandkvalitet. Jeg har selv kørt med en eheim 2073, og efterfølgende en eheim 2075 skruet ned til laveste hastighed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Camilla4140 - 27/06-2019 20:27 27/06-2019 20:27
Indlægget er rettet 27/06-2019 20:48 27/06-2019 20:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Mads.

Så er jeg mere rolig. Det skal nok lykkes. Det snød mig at mine vandplanter er begyndt at skyde nye skud, så troede eg at det hele kørte, og så steg No3 pludseligt. Jeg vil helt klart undersøge spandpumperne du beskriver.

Jeg har lige målt vandet (skiftede 50% ved 13 tiden i dag) Nitrit ligger på ca 0,25 Nitrat ligger på ca 10, TC er 0, pH ca 7,5, KH 180 og GH på 600.

Mht. 2: Min pumpe er sat ca 1 cm under overfladen og der danner sig bobler på vandoverfladen. Hvis jeg skruer den HELT op, danner der sig også luftbobler på planter og indersiden af glas, er det skidt?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger madsjeppe01 - 27/06-2019 21:14 27/06-2019 21:14
Dine vandværdier er sådan set fine nok. Dog skal man ved nystartede akvarier, altid holde øje i de første par uger, netop pga at der ikke er en bakteriekultur i filteret.

Jeg tror dine luftbobler i akvariet skyldes når du fylder vand i akvariet. Der kommer nemlig også luftbobler herhjemme når jeg laver store vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger DPedersen - 27/06-2019 22:17 27/06-2019 22:17
Indlægget er rettet 27/06-2019 22:21 27/06-2019 22:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Okay, byder lige ind med mine 2cent før der gøres mere ved det akvarie.

Nitrit er normalt i starten, og jeg nu du allerede er 9 dage inde, vil jeg sige du bar skal ignorere det. Jeg måler ALDRIG mine værdier da de bare gør en mere nervøs end højst nødvendigt. Små udsving skader ikke.

Lyt ikke til sælgere der vil have mer salg. Det filter du har er RIGELIGT til det størrelse akvarie. Hvis det ikke kan følge med, så har du simpelthen for mange fisk til akvariet. Større filter løser ikke dette problem. (Din besætning er fin til 50 liter, men der skal heller ikke flere i).

Filter ilter vandet, sålænge der er bitte små bølger på overfladen. Jeg sætter altid mine filtre omkring 5cm nede i vandet og sætter udstrømningen til at pege skråt op, så overfladen danner bitte små ripples.

Hvorfor er der så meget snavs ved vandskift? er det soil eller grus du har som bundlag? Hvis grus, huskede du at vaske det før du startede akvariet, så alt snavs/flydende materialer blev renset væk? - Ligegyldigt hvad, så vil snavset nok forsvinde lidt over tid, så ingen grund til at bruge mange penge nu på ting, som du ikke har brug for om et par uger! Evt. kig efter en slamklokke billigt på ebay så du kan suge snavs op fra bundlaget (koster 10kr fra kina!) - Søg på ebay.co.uk "Aquarium Fish Tank Siphon Cleaner"

Jeg skifter selv vand i tilsvarende akvarie ca. 1 gang om måneden (og nogen gange flere måneder imellem), mere behøves virkeligt ikke, hvis man holder øje med fodre mængden og skære den ned til minimum. Man kan ofte se på om fisk er tygge, eller slanke som de burde være i naturen. Dette er en god indikation om man fodre for meget over tid :)

Den mængde du skal fodre til de fisk svarer til (ved flagefoder), at du sætter tommelfingren og pegefingren ned i bøtten, lukker dem hårdt sammen så du har lidt (meget få) flager imellem, og så foder ca. 2/3 af det du samlede op på denne måde. Det gøres 1 gang om dagen, 6 dage om ugen. Alt skal gerne spises inden 30 sekunder med de fisk du har. Rejerne lever af alger, bakterier og fiskelort, så fodret må helst ikke nå bunden (det der når bunden er det der forurener mest).

Lad vær med at være rundhåndet med fodringen, hold den altid til minimum! Fisk spiser mange gange mere end de skal have, hvis de får det tilbudt, så dette kan ikke bruges som indikation! Der er ikke nogen stakkels sultne fisk! 10+gange flere fisk dør af overfodring i akvarieverdenen end underernæring :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger madsjeppe01 - 27/06-2019 22:56 27/06-2019 22:56
Jeg er delvis enig med dig DP. Dog vil jeg spørger dig om hvorvidt at du har belæg for at fisk kun skal have mad en gang om dagen? Hvordan ville du klare dig med et måltid om dagen? ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger DPedersen - 27/06-2019 23:24 27/06-2019 23:24
Indlægget er rettet 28/06-2019 09:03 28/06-2019 09:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#6 Fisk og mennesker er virkelige svære at sammenligne, vores biologiske system, tarmkredsløb osv er vildt forskellige. Vil ikke bruge tid på at finde det frem nu, men har læst en del forskningsartikler omkring fisks naturlige miljø, og hvordan deres fordøjelsessystem er tilpasset større måltid på en gang, gerne med et par dage imellem. Andet energi får de fra at "græsse" bakterie belægninger og alger i sig. At fodre dem ofte kan åbenbart medvirke til forstoppelse i fiskene. Igen, har ikke referencerne og har ikke tid til at bruge et par timer til at finde dem frem...

EDIT: Gælder selvfølgelig ikke alle fiskearter, da de også er vidt forskellige. Men det er tetra, maller og chiclider, som jeg har læst mest om, og trådstarters fisk burde høre inde under denne kategori :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Camilla4140 - 30/06-2019 21:00 30/06-2019 21:00
Tak DPedersen og MadsJepppe.

Jeg tror jeg vil skrue ned for vandskiftet. På 24 timer kommer NO3 fortsat op på lige under 0,5, men i går mistede jeg 1 galaxy rasbora lige efter vandskifte og i dage har jeg mistet 1 glødetetra lige efter vandskifte, på trods af at jeg tempererer vandet og bruger noget der gør postevand til akvarie egnet vand. Jeg tror de bliver stresset af dagligt vandskifte.

Mit filter har faktisk klaret opgaven ok de sidste par dage, hvor jeg har sat den kraftigere pumpe på lige efter vandskiftet til at tage det værste snavs. Det der hvirvler op fra bunden (jeg har Dennerle krystalkvartsgrus Akvariegrus 1-2mm) virker til at være en masse små stumper døde planter, fiske lort o.l. Måske jeg skulle prøve en støvsuger. Selvom vandet er i bevægelse, så tror jeg en del af skidtet ligger i læ af "pynt" og planter i akvarie, og derfor ikke bliver ført til filteret før jeg roder op i det ifm vandskifte (jeg hælder forsigtigt) og når jeg flytter på "pynt". Jeg overvejer et par albino pansermaller, (dem har de i mon lokale dyrebutik), burde de ikke hjælpe med at holde bunden ren sammen med rejerne?.

Jeg har kun fodret hver anden dag (håber ikke jeg sultede de 2 fisk ihjel). jeg har alm flagefoder men den dygtige sælger i dyreforretningen hvor jeg købte mine Galaxy Rasbora, sagde at jeg skulle købe krill til dem da de ikke er så store. Jeg har mest indtryk af at det der krill ryger direkte til bunds, også selvom jeg slukker pumpen når jeg fordrer så maden ikke farer rundt i akvariet. det gør en del af flagefoderet også, måske fordi jeg har for vane at "smuldre" det ned i vandet, så det bliver til små stykker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger DPedersen - 30/06-2019 21:27 30/06-2019 21:27
Indlægget er rettet 30/06-2019 21:35 30/06-2019 21:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvirvel du endelig bare "lortet" op fra bunden, så får du det da langsomt fjernet .

Slamsluger til bunden vil jeg sige er et must til nybegyndere, de gør bare livet let.

Jeg fodrer ekslusivt kun med Hikari i mine akvarier. Har prøvet meget forskelligt, men det har klart været bedst for mine fisk. Pellets er bedre end flagefoder, for den ene egenskab, at fisken normalt spiser hele pillen, hvor flagefoder har tendens til at ryge ned i bundlaget. Mine foretrukket er: Hikari Tropical Micro Pellets.
Raspborra galaxy akvariet jeg havde, blev fodret kun med denne og de lever stadig fint, ser sunde ud og smider æg.
Plantorama her i Sønderborg har mærket, måske de kan få det hjem der hvor du bor?

Har aldrig fodret med krill, og vil aldrig... Den sælger du har lyder til kun at være interesseret i mer salg. Lyt ikke til sådanne sælgere! (Se mit tidligere indlæg om det samme!)

Og igen, stop med at købe ting! Nyd akvariet, lær hvad du mangler over tid og erfaring, og så kan du bestemme dig. Prisen løber hurtigt op!

Men ja, tag det roligt og lad det hele falde på plads. Nu siger jeg det forbudte ord, men lad vær med at måle dine værdier den næste uges tid. Sæt dig tilbage i stolen, foder en lille portion engang om dagen og nyd akvariet. Du bekymre dig bare mere end nødvendigt :)

PS. flere af mine akvarier har jeg kørt med 1 til 2 gange foder om ugen, men sørgede for der var rigeligt med mikrofora så de kunne græsse dette i sig. Jeg ville ikke bekymre mig om du har sultet dem, du vil se det uger i forvejen, at de ville blive meget unaturlige magre var det tilfældet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Darkforce - 01/07-2019 18:12 01/07-2019 18:12
Se, nu vilje lige byde ind med noget, der ikke ligefrem besvarer dine spørgsmål, men som gav mig stof til eftertanke.
Jeg driver et ca 1200 liters regnskovsakvarie med stor og tæt beplantning. Allernådigst er der blevet plads til 15 discus i Ca 15 cm størrelse. En en sværm rødnæser, lidt maller. I alt en meget lille mængde fisk i forhold til volumen.
Jeg nød så et afsnit af pimp My filter på youtube. Her har en fyr engageret sig i nogle specifikke beregninger for filtermateriale, akvarie volumen og filter volumen.
Jeg har valgt de bedste filtermateriale til nedbrydning af de kendte affaldsstoffer, som kommer i akvarier med stor beplantning. Det viser sig at planter sviner vanvittigt i forhold til fisk. Nå. Beregningen går på at en hvis volumen filtermateriale kan nedbryde en bestemt mængde affald upåagtet mængden af vand/time.
Benytter jeg beregninger fra denne fyr, kan jeg se, at 7 fluval fx5 pumper skal der til for at den daglige mængde affald omdannes. 7x3500 liter i timen er nok i overkanten for dette akvarie. Hvad der er mest interessant er at netop fluval og tetra filtrene er dem, som bedst holder data på vandgennemstrømning efter filtermateriale er sat i. De dårligste var eheim, men det har jo aldrig været en overraskelse.
Find ham på youtube.

Annoncører
Annoncører