Nul lys i akvariet

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 356

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sugefisken - 30/06-2019 14:52 30/06-2019 14:52
Hej. Jeg har et ret stort problem så håber at nogen kan råde mig. Mit 200 L akvarium er uden lys.Der er normalt et dobbelt armatur der hører til,men for ca 2 år siden brændte den side af armaturet sammen og så fik jeg en til at afmontere den..I langt tid har det kørt kun på det ene rør og det har virker helt fint indtil nu,men så for ca uge siden kom mit barnebarn til at rive armaturet på gulvet så lysstofrøret sprang. Jeg har så købt et nyt rør..MEN,MEN,MEN..nu vil hverken glimt-tænderen eller lyse virke, selvom der er strøm på armaturet ( har målt med en pol-søger).Så nu er det at jeg gerne vil høre om hvad der vil ske med fisk og planter, når akvariet intet lys har? Armaturet er L 95,3 cm,B 46 cm, H ca 15 cm. I følge Akvariebutikken i Vallensbæk,siger de at den slags armature ikke laves mere. Hvor kan jeg eventuelt få fat i et andet der måske ligner det jeg har lige nu,men som ikke virker mere?
Håber på hurtigt svar :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 30/06-2019 15:31 30/06-2019 15:31
Du glemte lige at fortælle hvilket armatur/akvarium vi snakker om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KasperK/Lolland - 01/07-2019 00:10 01/07-2019 00:10
Det mest åbenlyse vil være den blå avis eller gul&gratis, medmindre at du vil rive dig og købe et nyt armatur - hvilket kan blive besværligt, hvis det er en udgået model.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger sugefisken - 01/07-2019 01:40 01/07-2019 01:40
Tja..jeg ved ikke hvad sådan et akvarium hedder men for mig ser det ganske almindeligt ud..Selve akvariet står på et stålbord, altså sådan et med åben bund. Kan ikke huske hvornår og hvor jeg købte det. Jeg har haft det i en del år nu. Mener at akvariet er 100,3 cm langt,ca 50 cm bredt og ca 60 cm højt. Håber det kan hjælpe lidt på hvad det er for et akvarium. Det har en gennemsnitligt vandtemperatur på ca 19 til ca 23 grader. Både fisk og planter trives og mit akvarium står heller ikke i direkte sollys. Mht et nyt armatur ved jeg ikke om man kan få et der minder om det gamle..det har nemlig ligesom 2 vippesider - et på hver side af armaturet og lysstofrørene sidder i midten, man kan vippe den ene side op, så man er fri for at flytte hele armaturet ved fodring. Jeg har desværre ikke et billed af armarturet eller akvariet lige nu, men måske kan jeg få det på et senere tidspunkt.

Håber mine nye oplysninger var bedre nu. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger sugefisken - 01/07-2019 17:45 01/07-2019 17:45
Hej. Nu har jeg fået et billed af mit akvarium ..så nu håber jeg at nogen kan se hvad det er for et jeg har.Jeg håber at jeg kan finde ud af at sætte billet ind nu.

Her er billederne af det

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger DPedersen - 01/07-2019 19:14 01/07-2019 19:14
Indlægget er rettet 01/07-2019 19:15 01/07-2019 19:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Bor en 2 huller i hver ende og strips en lys skinne fast?
Eksternt link https://www.outlight.dk/vare-kategori/led-skinner/90-cm/

Gjorde jeg med mit gamle akvarie, så behøvede jeg slet ikke armaturet...

Måske kan disse endda ligge på hullet derinde uden strips (du kan måle hullets bredde vs skinnens)?
Eksternt link https://www.petworld.dk/akvastabil-lumax-led-belysning-plant

Anbefaling: Gør dit eget liv lettere ved at tænke kreativt og drop tanken om at fikse det gamle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger scn - 01/07-2019 22:43 01/07-2019 22:43
endnu en LED mulighed:
Eksternt link http://www.terrajova.eu

Eller "gør det selv" :
Internt link http://www.akvariefisk.dk/article/show/?Article=1642
I dag bruger jeg billederammer (A3 koster ca. 30,- i jemogfix), et per dækglas, så kan man også blot fjerne en enkelt lampe hvis man skal rode i akvariet. Det er lidt mere håndterbart end at stå med en lampe på 1-1,5 m

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger sugefisken - 02/07-2019 19:07 02/07-2019 19:07
Hej igen..Jeg har nu fundet en midlertidig løsning på mit problem indtil jeg har beder råd til et nyt armatur.
Her er et billed af det. Takker for alle råd.Hav en god dag. ;)

Annoncører
Annoncører