Trærødder fra grantræ og krisebærlaurbær busk

Postet under : Akvariesiden.dk - Dekoration
Visninger : 293

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Olmo - 01/07-2019 09:53 01/07-2019 09:53
hej :)
Jeg har brug for lidt gode råd hvis du har erfaring med "vilde" trærødder..

jeg har gravet et rod fra et grantræ og en fra en kirsebærlaurbær busk op og drunknet dem. nu har jeg taget dem inden for i akvariet dels kommer der noget hvid "svamp" på men så vidt jeg husker forsvinder det med tiden (det 100 år siden jeg har brugt rødder som dekoration) svampen har jeg spulet af og der kommer mindre og mindre af det. MEN vand kvaliteten er forringet så jeg har hevet fisk og rødder op igen.
har mistanke til kirsebærlaurbær roden afgiver et eller andet.. ved i noget om hvordan man kan "træke" det ud / afgifte roden og er det overhoved den? de ligger i en regnvandstønne og tænker på af give dem en god gang salt - det kan jo ofte ta lidt af hvert :) men ikke hvis roden er giftig.. Har I nogle erfaringer og tips og råd?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger madsjeppe01 - 01/07-2019 12:56 01/07-2019 12:56
Jeg har altid hørt at man skal undgå nåletræer - dog kan jeg ikke huske hvorfor, men der er flere debatter herinde omkring emnet hvis du søger efter det i søgefunktionen.

Jeg har altid brugt grene og rødder fra træer af en lidt hårdere type, da de holder længere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Olmo - 01/07-2019 19:02 01/07-2019 19:02
tak jeg søger på det. okay gir god mening.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger rw - 02/07-2019 20:25 02/07-2019 20:25
Hey!

MadsJeppe har ret. Du skal ikke bruge gran/nåle træ (+figne, kastanje og valnød), på grund af harpiksen kan være giftig for fiskene. I naturen bliver de skadelige stoffer hurtigt udvandet, men det kan være meget svært at gøre det samme i et lukket system, som et Akvarie.
Jeg er ret sikker på at det samme gælder kirsebærlaurbær roden.
Hvis du gerne vil finde rødder/grene til dit Akvarie, så prøv med bøg eller eg. Fælles for dem begge (-eller alt træ) er det skal være dødt og ikke råddent.
Hvis du gerne vil prøve andre typer, så søg her eller på andre fora for at hvilke træ sorter du kan bruge.

-r

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Alpina - 02/07-2019 23:31 02/07-2019 23:31
Jørn Ullits skriver på
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

om nåletræ i akvariet:

Harpiks som findes i stor stil i disse træarter er uopløselige i vand, se f.eks. på rav, det er harpiks med et anseeligt antal år på bagen...
Harpiks indeholdet terpener som faktisk er en slags opløsningsmiddel, men det opløses ikke i vand, så det er ganske uproblematisk at anvende disse træsorter til akvariebrug... men det er blødt træ og det vil ikke have så lang holdbarhed som f.eks. bøg... m.fl.....
Men du kan ganske roligt anvende det i akvariet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KasperK/Lolland - 03/07-2019 13:31 03/07-2019 13:31
Alpina skrev :
Jørn Ullits skriver på
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

om nåletræ i akvariet:

Harpiks som findes i stor stil i disse træarter er uopløselige i vand, se f.eks. på rav, det er harpiks med et anseeligt antal år på bagen...
Harpiks indeholdet terpener som faktisk er en slags opløsningsmiddel, men det opløses ikke i vand, så det er ganske uproblematisk at anvende disse træsorter til akvariebrug... men det er blødt træ og det vil ikke have så lang holdbarhed som f.eks. bøg... m.fl.....
Men du kan ganske roligt anvende det i akvariet...

Jeg vil dog være varsom med at benytte helt friskt træ i akvariet. Vanddrukne rødder fra dødt træ, evt hentet på bunden af en sø eller i mose ville jeg uden tøven turde smide i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Olmo - 06/07-2019 22:50 06/07-2019 22:50
hej igen, jeg har forstå der er blandet meninger om man kan bruge gran/fyr om end de ikke holder så længe som hårdt træ. jeg troede jo det var krisebærlaurerbær rodet der var synderen. tror jeg tester dem en af gangen. I skal ha tak for svar :)

Annoncører
Annoncører