Spagnum eller ej

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 453

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger LadyDay - 15/08-2019 19:19 15/08-2019 19:19
Hej.
Jeg har bestilt Sera Super Peat til at putte i mit filter, men er blevet i tvivl om hvorvidt jeg skal bruge det. Min tanke var at jeg gerne vil give mine sommerfuglecichlider blødere og mere surt vand (der er modstridende svar på internettet om hvorvidt spagnum gør vand blødere, så jeg er ikke sikker, men det gør ihvertfald vandet mere surt). Ulempen ved at putte det i er at pH-værdien jo vil svinge ved hvert vandskift (jeg bor i lejlighed, så jeg har ikke mulighed for at have en stor tank stående med vand med spagnum i. Der er tale om et 325 liter akvarium, så der skal meget vand til.) Så pga. disse svingninger der vil opstå er jeg i tvivl om hvorvidt det vil være bedre at undlade at bruge filtermediet og i stedet lade dem fortsat gå i det noget hårde hanevand som de er vandt til?
Hvad tænker i?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger rw - 19/08-2019 22:05 19/08-2019 22:05
Hey!

Du har helt ret i at det vil gøre vandet mere surt, men det gør det ikke blødere.
Hvis du gerne vil give dem blødt vand skal du have fat i et osmose anlæg eller gøre som mig. Jeg smutter forbi den lokale fiskebiks med et par dunke og henter blødt vand. Det rækker dog ikke helt, så jeg spæder op med regnvand. -men jeg kan godt se at du kan få lidt svært ved det. -men lidt har måske også ret.
Jeg vil helt sikkert prøve med super peat, for at se om der sker noget. Jeg kan forstille mig at med mindre at det er vildtfanget sommerfugle chiklider, så er det en art der er blevet opdrættet i så lang tid at en del af dem har vænnet sig til hårdere vandværdier.

Et sidste forslag kunne være at check det lokale vandværks vandværdier. -så kan du arbejde ud fra det.

Håber at det var svar eller forslag der kan bruges.

-r

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger LadyDay - 20/08-2019 09:45 20/08-2019 09:45
Hejsa.

Tak for svaret.
Jeg har fundet en liste fra det lokale vandværk over de forskellige værdier. Vores vand er desværre i kategorien 'temmeligt hårdt'. 14-18 dH. Da jeg købte de fine små sommerfuglecichlider spurgte jeg ham der står for akvarieafdelingen til om de kan gå i vores hanevand, med den hårdhed det har. Jeg ved godt at man normalt ikke kan stole på at forhandleren ved hvad de taler om, men ham her er også formand for Aarhus Akvarieforening, så jeg tager generelt hans ord for ting. Han sagde at de kunne de godt, så jeg tænker at jeg kan prøve at se det an. Jeg overvejer dog alligevel et omvendt osmose anlæg. Jeg er kommet frem til at jeg godt kan klemme fem 10 liters dunke ind i et hjørne :D Så er der nok til at skifte 1/3 vand med 50% osmose-vand. Jeg er nu blevet lidt overrasket over hvor meget spildevand der er ved den process. Det er jo ikke optimalt for miljet. Men i det mindste lider DK normalvis ikke af vandmangel.
Jeg er også kommet frem til at det burde gå fint med super peat selvom pH værdierne så svinger kortvarigt ved vandskift. Så længe jeg ikke laver helt enorme vandskift ihvertfald.
Tak for rådende, det hjælper mig i den rigtige retning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger jacob - 20/08-2019 09:57 20/08-2019 09:57
Jeg har opdrættet sommerfuglecichlider i vand på ca 20 dH så vandet behøver ikke nødvendigvis være et problem for dig. Hvis dine fisk er VF er det naturligvis en anden sag.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 20/08-2019 09:58 20/08-2019 09:58
Jeg ville nok vælge at hold dem i hanevand. Men hvis du nu alligevel vælger at købe at RO anlæg så køb endelig ikke et, der er for småt. Jeg har et der kan producere ca. 3000 liter/ dag, altså i omegnen af 100 liter i timer, og det er bestemt ikke for stort.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger LadyDay - 20/08-2019 10:09 20/08-2019 10:09
Det er klart rart at kunne holde dem i hanevand, det er så meget nemmere (fiskenes velfærd kommer naturligvis før nemhed)!
Jeg går stærkt ud fra at de ikke er VF, det ville da vist være usædvanligt, men det skader jo ikke at spørge forretningen.
Det RO anlæg jeg har kigget på, da jeg lige så mig omkring, kunne kun producere omkring 10 liter i timen, så det ville jo tage fem timer at lave nok! Så du har ret i at et større vil være at foretrække! Men nu prøver jeg lige uden :)

Annoncører
Annoncører