Hjælp til akvariereol

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 626

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger chrholm - 10/09-2019 11:35 10/09-2019 11:35
Hej alle

Jeg står og skal indrette et akvarierum i min kælder (ca 20 m2). I denne forbindelse skal jeg anskaffe mig akvariereoler for at udnytte pladsen bedst muligt :)

Jeg hører meget gerne jeres erfaringer med akvariereoler - jeg har læst hovedparten af de eksisterende tråde herom på siden.

Det skal primært være reoler til akvarier i størrelsen 20-150 liter. Blandt andet til opdræt af rejer og guppyer.

Det skal gerne være et reolsystem beregnet til formål, hvorfor reolerne fra Harald Nyborg ikke dur. Jeg har haft kig på på Porsa.dk og Alusteck fra Tyskland.

Det skal blot være reolerne, da jeg selv har akvarierne til at sætte i.

Jeg ville sætte stor pris på lidt gode råd fra jer :) Evt. også hvorledes dimensionerne på reolerne skal være i forhold til akvariestørrelserne - hvor meget "luft/friplads" skal der være over akvarier og til næste hylde osv?

På forhånd tak for hjælpen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KevinR - 10/09-2019 15:05 10/09-2019 15:05
Indlægget er rettet 10/09-2019 15:11 10/09-2019 15:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej
Jeg har 25 cm luft imellem.

Størstedelen af mine aluprofiler har jeg købt hos skrothandlere. Og engang imellem har jeg handlet det her hvor jeg blandt andet har købt en færdig reol Eksternt link https://shop.marinesystems.de/regalsysteme/

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger dybber - 10/09-2019 20:46 10/09-2019 20:46
Der fås billige reoler hos Harald Skrald og i jemogfix, som kan holde til rejeakvarier. Du skal selvfølgelig bare vælge den, hvor hylderne kan holde til dine akvarier. Jeg har selv en stående, hvor jeg har udskiftet hylderne som var noget skrammel med hylder, der kan tåle vand. Bare en tanke, hvis det skal være billigt...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KevinR - 11/09-2019 09:56 11/09-2019 09:56
#3 Hvorfor læser du ikke hvad han skriver ?

"Det skal gerne være et reolsystem beregnet til formål, hvorfor reolerne fra Harald Nyborg ikke dur. Jeg har haft kig på på Porsa.dk og Alusteck fra Tyskland."

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger dybber - 12/09-2019 09:11 12/09-2019 09:11
Indlægget er rettet 12/09-2019 09:21 12/09-2019 09:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#4. Hvorfor læser du ikke, hvad jeg skriver?

Det er en udbredt misforståelse, at reoler fra f.eks.Harald Nyborg ikke duer.

Se f.eks. link. Eksternt link https://www.harald-nyborg.dk/p3667/multireol-182-9x123-8x47-6-cm
Ovenstående er bare en blandt mange.

Jeg tænker, at en reol med lasteevne på op til 680 kg pr hylde godt kan bære et akvarium på mellem 20 og 150 liter. Da man kan flytte rundt på hylderne, kan man selv indstille højden mellem dem. Med andre ord kunne det være gode reoler til rejer mm.

Hvis trådstarter har set sig forelsket i nogle bestemte reoler, så fint for mig. Jeg har ingen aktier i Harald Nyborg, men vil bare gøre opmærksom på, at der er fine og lettilgængelige alternativer til dyrere produkter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KevinR - 12/09-2019 16:31 12/09-2019 16:31
Nu har han jo været medlem siden 2008 så mon ikke han har læst om og set de harald skrald reoler når han ovenikøbet skriver at han har læst hovedparten af de tråde herinde :D og selvom han ovenikøbet efter det skriver de ikke dur.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger dybber - 13/09-2019 16:48 13/09-2019 16:48
Muligvis. Men så er dit forslag om at bikse noget skrald sammen fra en genbrugsplads vel heller ikke særligt brugervenligt siden han nu spørger til 2 konkrete produkter?
Der er andre end trådstarter, der læser med her og selvom han måske ikke kan bruge dit og mit første indlæg, kunne de andre læsere af tråden måske. Ellers kan han, du, jeg og andre vælge at ignorere det/dem og læse videre i tråden.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger dybber - 13/09-2019 17:36 13/09-2019 17:36
;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KevinR - 13/09-2019 19:20 13/09-2019 19:20
dybber skrev :
Muligvis. Men så er dit forslag om at bikse noget skrald sammen fra en genbrugsplads vel heller ikke særligt brugervenligt siden han nu spørger til 2 konkrete produkter?
Der er andre end trådstarter, der læser med her og selvom han måske ikke kan bruge dit og mit første indlæg, kunne de andre læsere af tråden måske. Ellers kan han, du, jeg og andre vælge at ignorere det/dem og læse videre i tråden.

Nu er en skrothandler jo ikke en genbrugsplads og når han spørger ind til (porsa) alu profiler det er vel det han spørger ind til ikke ??? Så kan de købes billigt hos en skrothandler der handler med metal inc. aluminium, Det er jo ikke en harald skrald reol han skal hive op fra en genbrugstation og bikse sammen vel ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger dybber - 13/09-2019 22:43 13/09-2019 22:43
Skrothandler eller genbrugsplads: Potato potato.

Jeg håber trådstarter og andre får noget ud af det oprindelige spørgsmål og de efterfølgende svar.

Min tekniske snilde/tålmodighed er ikke stor nok til at jeg kan bikse noget sammen, der er bedre end færdige reoler. Om de så kommer fra porsa selv, jemogfix eller noget helt tredie.

Mht det oprindelige spørgsmål kommer størrelsen på mellemrummet fra toppen af akvarierne til undersiden af hylden ovenover jo an på flere ting: dybden af akvarierne, hvordan lyset er monteret og om det er led osv. Så det kræver lidt mere info af trådstarter før der kan komme et svar, der giver det ønskede svar.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger dybber - 13/09-2019 22:57 13/09-2019 22:57
Mht porsa.dk og Alusteck skulle sidstnævnte så vidt jeg ved være billigst, men med rundinger, som gør at de ikke umiddelbart kan bruges sammen med porsa. Det kunne blive et problem hvis man skal udbygge eller udskifte dele senere.

Info om dine akvarier ville gøre det lettere at hjælpe med råd til dimensioner på reolerne. Hvad er minimumsdybden f.eks?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Principia - 14/09-2019 11:34 14/09-2019 11:34
Nu skal jeg ikke holde mig hellig, og det er ikke alt man skal kommentere på. Men denne tråd er så småt på vej hen til mundhuggeri. Som jeg læser det, bad trådstarter om et par simple råd, og ikke om debatter om skrothandlere, tyske produkter, kontra porsa osv. man kunne jo vælge at dele sine erfaringer, med produkt og køb, om det så er genbrud eller butik, uden at skulle starte en krig.

Til trådstarter. jeg personlig fortrækker jern, da det er nemt at arbejde i, og kan laves til rummet og akvarierne. Men der er også mange som sværger til træ. Der findes mange tråde om emnet. Hvis jeg skulle vælge en plug and play, ville jeg nok tage porsa da det er et gennemprøver produkt som er ligetil at gå til. Samt vælge nye profiler frem for brugte.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger scn - 14/09-2019 18:17 14/09-2019 18:17
Jeg tænker at du lige skal være opmærksom på dybden af reolen, og dine akvarier. Akvarierne skal jo helst være lige dybe, så de kan ligge af på for- og bag-stang i reolen. Eller skal du i gang med en plade.

I forhold til hvor meget luft over, så er det vist meget normalt med ca. 20-30 cm, se eks. her:

Men det sætter naturligvis en begrænsning hvis du skulle få lyst til at klemme en stor forgrenet rod ned i akvariet efter det er stillet op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KevinR - 15/09-2019 11:09 15/09-2019 11:09
Indlægget er rettet 15/09-2019 11:13 15/09-2019 11:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Forstår ikke modstanden af at købe brugte aluminiums profiler ? jeg har kun købt brugte profiler og 7-9-13 ikke oplevet at nogen har fået en defekt, Det her er hvad jeg har haft i rigtigt mange år af porsa hjemmebyggede reoler og alle kører stadigvæk idag :
9 x 128 liter
4 x 325 liter
2 x 525 liter
og et enkelt 910 liter
og div andre små porsa reoler

Eneste jeg har købt som nyt er en enkel reol til 6 x 85 liter og alle grene/samlelede til alle reoler jeg har bygget igennem årene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KevinR - 15/09-2019 11:22 15/09-2019 11:22
Principia skrev :
Nu skal jeg ikke holde mig hellig, og det er ikke alt man skal kommentere på. Men denne tråd er så småt på vej hen til mundhuggeri. Som jeg læser det, bad trådstarter om et par simple råd, og ikke om debatter om skrothandlere, tyske produkter, kontra porsa osv. man kunne jo vælge at dele sine erfaringer, med produkt og køb, om det så er genbrud eller butik, uden at skulle starte en krig.

Til trådstarter. jeg personlig fortrækker jern, da det er nemt at arbejde i, og kan laves til rummet og akvarierne. Men der er også mange som sværger til træ. Der findes mange tråde om emnet. Hvis jeg skulle vælge en plug and play, ville jeg nok tage porsa da det er et gennemprøver produkt som er ligetil at gå til. Samt vælge nye profiler frem for brugte.

Tja du blander dig jo selv i debatten med at trådstarter ikke ønsker debatter om skrothandlere,tyske produkter kontra porsa,Trådstarter nævner jo selv et Tyskt produkt og Porsa og nævner at en reol fra Harald skrald ikke dur, Jeg nævner bare udfra min egen erfarenhed hvorfra jeg har fået billigt porsa fra og nævner også hvor jeg har købt en færdig reol billigt fra (Tyskland) hvor er det forkerte her ? og hvor er det forkerte at nævne at trådstarter ikke ønsker en harald skrald reol ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger dybber - 15/09-2019 13:53 15/09-2019 13:53
#15.
Vi kan vist godt blive enige om, at vi har forskellige syn på, hvordan en yngel- eller rejereol skal se ud.
Hvad der virker for dig, er det rigtige.
Nogle vil vælge en færdig reol fra porsa. Andre vil selv bygge noget af brugte profiler og nogle vil ikke tøve med at købe et billigt produkt i en tømmerhandel, hvis ellers produktet kan holde til vægten og målene passer.
Hvordan reolen så skal opbygges med mellemrum og dybde må jo naturligvis afhænge af de akvarier, man skal have i reolen. 20-30 cm mellemrum fra top af akvarium til hylden over lyder fornuftigt.

Det, der er forkert i denne tråd, er tonen. Jeg skal være den første til at beklage at tonen er blevet lidt hård. Det er det, der sker, når man føler sig provokeret og det sker jo desværre oftere på skrift når man ikke har afsenderen af en besked irl så man kan spørge ham, hvad han mener med det.

Mundhuggeri, som du kalder det, Principia, kan være meget underholdende for de involverede i en periode, men det er ikke godt for aktiviteten i det lange løb her på siden.

Jeg skrev ikke mit oprindelige indlæg for at provokere nogen eller uden at have læst starten af tråden. Jeg er bare ikke enig i trådstarters antagelse af at reoler fra Harald Skrald ikke dur. Så kan man vælge at ignorere mit indlæg, ligesom de følgende indlæg måske også bør ignoreres medmindre man keder sig uhørt meget ;)
Skrevet i håbet om, at trådstarter får bygget sine reoler med de rigtige mål og til sin fulde tilfredshed :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger chrholm - 16/09-2019 16:37 16/09-2019 16:37
Hej alle

Tak for jeres svar.

Reolerne skal primært bestå af akvastabil akvarier på 54, 80 og 112 liter. De udvendige mål herpå er henholdsvis 61*31*32, 71*33,5*37 og 81*36*42. Selvfølgelig opdelt såleds, at der kun er en størrelse akvarie er hver reol.

Hvorledes ville I bygge dem op? Her tænker jeg på antal akvarier pr. reol? Lofthøjden er 2,1 meter, så der er således ikke plads til mere end 3 akvarier i højden.

Fsva. opdræts/rejereol skal det være tropeakvarier på 20-30 liter - 40*22*22 og 49*25*25. Her tænker jeg umiddelbart at det skal bestå af 24 akvarier - i en dobbelt reol fordelt i 4 niveaer med 6 på hver niveau, som vist på billedet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger KasperK/Lolland - 17/09-2019 10:43 17/09-2019 10:43
Den helt præcise placering af akvarierne vil jeg ikke komme ind på, så længe at man ikke kender det nøjagtige antal af hver størrelse, men blot sige, at der jo ikke er nogen naturlov der byder, at hver størrelse skal understøttes 100%.
Var det min reol, ville jeg nok samle den, så den havde en total dybde på ca 30 cm, og så montere akvarierne så fronten var plan, men således at de - alt afhængigt af størrelse - stak op til ca 10 cm ud på bagsiden.
Akvarierne kan sagtens holde til det, og det giver en “rolig” front på reolen.

Reje/opdrætsakvarierne ville jeg nok stille på tværs, således at det er gavlen der vender udaf, og så have tre eller fire akvarier pr hylde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger scn - 17/09-2019 19:49 17/09-2019 19:49
Det er godt nok mange små akvarier, har du overvejer hvor lang tid det tager at skifte vand på dem? Måske der skal laves overløb, så det bliver lidt lettere at skifte vand.

Hvordan med filtre? Jeg tænker at der ved luft kan blive en ret så træls luftfugtighed med mindre du ventilere relativt kraftigt eller bruger affugter. Omvendt, så er luft uden tvivl det billigste når man kigger på strømforbruget.

Annoncører
Annoncører