Hjælp til alger!

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 744

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Pede-E - 28/09-2019 20:37 28/09-2019 20:37
Hej!
Jeg har to typer alger som jeg slås med.
Akvariet er 200L jeg laver 50% vandskift hver uge. Renser/skifter mit filter hver 3 uge.
Lyset i akvariet er nu tændt 7 timer om dagen. Har i en periode prøvet at kører med 9 timer og med 6 timer.
Men har konkluderet at resultatet bliver det samme.

Jeg tror at jeg har fundet navnet på den første alge BBA (Black bush algae kender ikke det danske navn)
Jeg har købt et algefjerner produkt som hedder Flourish Excel. Som jeg glæder mig til at få testet.

Men er der nogle af jer der kan fortælle mig hvad alge nr. 2 hedder?
Den sætter sig primært på mine planter

Håber i kan hjælpe Go' Weekend!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 29/09-2019 09:15 29/09-2019 09:15
Dem du har på roden, er de dekorative. Nå men. Hvis du gerne vil af med dem, kan du sikkert komme dem til livs ved at fjerne dem mekanisk. Altså skrabe dem af. Men de er med til at fjerne nærring fra vandet, så mon ikke vente, til de du har på planterne er væk.

Der findes utallige tråde om dette emne i debatten, hvor du kan finde forskellige løsninger og forslag. De spænder fra alt forskellige kemikalier til alle mulige husmoderråd.

Min tilgang til det, er at vi alle har alger. Der er så stor forskel på om man ser dem eller ej. Der er også stor forskel på, hvor irriterende man syntes de er. Personligt er det ikke noget jeg gider bruge så meget energi på, ud over at fjerne dem der, hvor jeg ikke syntes de skal være, og ellers lade resten passe sig selv. typisk på faste dekorationer, baggrund osv.

Jeg ved faktisk ikke hvordan de kommer med ind, om de er i vores drikkevand eller ????

Min erfaring siger mig, at de ikke hjælper på det problem du står med, at sænke belysningstiden. Det der kan gøre en forskel er at nøjes med at skifte 10% vand pr uge, og lade akvarievandet modne lidt mere. Det ser ikke ud til at du har så mange dyr i akvariet, så dette burde ikke have den store indflydelse, ud over at du ikke tilfører så meget frisk nærring til det vand i akvariet.

Når du sænker lyset sænker du også planternes virke, så de ikke forbruger helt så meget nærring, og det kan algerne godt lide, for så er der mere til dem.

Håber det giver mening.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger hanse - 30/09-2019 10:36 30/09-2019 10:36
Jeg vil da gerne høre om hvordan dit eksperiment med Flourish Excel spænder af ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Roland - 01/10-2019 10:46 01/10-2019 10:46
Jeg er meget glad for de penselalger, syntes de er meget dekorative (y)
Mine forsvandt når jeg stoppede med at fodre med Tetra`s dicusbits, jeg har store Sydamerikanske ciklider i blødt vand. Når jeg begyndte at fodre med samme foder igen, kom de ( heldigvis) tilbage :P
Så lidt af problemet er måske overfodring ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Arne - 16/10-2019 18:50 16/10-2019 18:50
Det er helt galt at du renser dit filter hver 3 uge, det tager 14 dage at få et filter op at køre efter det er renset.

Rengør dine rødder med en stål børste og sæt mængden af foder ned eller prøv noget andet foder. Næring til penselalgerne komme fra dit foder eks. cichlidestick som har det med at give penselalger.

Ved ikke hvad du fodre med men de kommer af dit foder.

Jeg har et 530l som køre på 4 år, jeg har kun brune/grønne alger i akvariet .. men dem kan mine maller holde nede .. Men jeg har ingen penselalger. Fodre kun med Tropical.

ps. 10% vandskift er for lidt da du så ikke fjerner ret meget af nærings stoffer fra foder som penselalgerne lever af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Pede-E - 08/11-2019 12:47 08/11-2019 12:47
Flourish Excel har klaret mit alge problem.

Det første billede er start billede det sidste er 6 dage efter brug af Flourish Excel.
Men kan tydeligst se forandringen på planterne. Men har til 2 måneders forbrug så glæder mig til at se når flasken er brugt op :P

Annoncører
Annoncører