Isolerig af akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 347

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Palle Hansen - 18/11-2019 14:07 18/11-2019 14:07
Er der nogen her på forum som har regnet/målt på hvor meget der kan spares ved at isolere sine akvarier. Det jeg mener er flamingo på bund-sider-bagside. Mine akvarier er i et rum hvor temperaturen kun er 12-13 grader og det er ikke billigt i strøm på denne årstid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 18/11-2019 15:13 18/11-2019 15:13
Tror det er billigere at opvarme rummet hvis det er muligt.

Det er nok muligt at isolere akvarierne, men hvis du vælger den løsning, skal du have toppen med. Det er der, der er det største varmetab.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger madsjeppe01 - 18/11-2019 17:48 18/11-2019 17:48
Der er en tråd om emnet, hvor trådstarter har lavet et forsøg med nogle fine udregninger.

Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1613234 :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KasperK/Lolland - 18/11-2019 18:48 18/11-2019 18:48
Et 250 ltr akvarie består af 2 kvm glas uden den store isoleringskapacitet. Med andre ord er der her tale om en el-radiator større end de fleste. Selvfølgelig er det besværet værd at isolere, det store spørgsmål er blot hvordan.
En simpel indpakning i flamingoplader giver naturligvis lidt, men for at det rigtig kan batte noget, skal man over minimum 50 mm. Og bestemt ikke en løsning der giver skyhøje point fra SWMBO, hvis akvariet står i stuen.

Skal det virke skal det gøres ordentligt. Isolering er i den yderste konsekvens kun et spørgsmål om at gemme stillestående luft, så akvariet skal pakkes ind. En kasse der har plads til minimum 50 mm rockwool eller lign. mellem akvarie og det omgivende rum, placeres udenpå akvariet. Materialet er relativ ligegyldigt. Man skal blot vælge et materiale der både er let og holdbart, og som samtidig kan tåle vandstænk.
Dette løser i det mindste isoleringsproblemet på fire af de fem overflader. Laver man isoleringsboksen så den også dækker lampen undgår man også, at varmeudstrålingen fiser ud i rummet, men i stedet benyttes i akvariet.

Men selvfølgelig, man kan også blot isolere væggene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 19/11-2019 17:31 19/11-2019 17:31
# KasperK. Det var godt nok en lang forklaring. Jeg kan godt lide dine indlæg, det er altid en fornøjelse. Ingen ironi, den er fra hjertet. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger dybber - 23/11-2019 17:20 23/11-2019 17:20
Jeg har ikke regnet på det, men jeg har af flere omgange og af forskellige årsager haft en del akvarier stående i en uopvarmet garage. Alle akvarier har været isoleret med flamingo hele vejen rundt, da temperaturen kan nå under frysepunktet i rummet.
Da flamingo typisk kommer i størrelsen l * b = 60cm * 120 cm er det lettest at isolere akvarier, der har længder under 120 cm. Jeg har dog også haft en reol med to stk 530 liter akvarier stående isoleret med 100 mm styrolit (flamingo) og hvor hele reolen havde en skal af isolering.
Mit strømforbrug steg kun med maks 1-2 kwh om dagen med denne opstilling. Uden isolering havde dette tal været mange gange højere.
Det handler ikke om du skal isolere eller ej. Det handler om at få lavet en løsning, der er effektiv og som du kan leve med. Du skal kunne komme til at nyde synet af dine fisk og du skal kunne skifte vand mm. Samtidig skal du kunne pille det ned igen uden at det tager skade når det bliver varmere.
Til at holde isoleringen på plads bruger jeg det grønne tape, som man bruger, når man samler en dampspærre. Det er superstærkt og koster ikke en herregård. Du kan ikke bruge gaffatape, da det ikke tåler den mindste smule fugt. Du vil hurtigt opleve, at gaffatapen holder op med at virke. Det grønne tape er ikke den pæneste løsning. Du kan også lime isoleringen sammen, men så begynder det at være svært at skille ad om sommeren, så det kan samles igen til senere brug.

Skriv, hvis der andet, du vil vide.

Annoncører
Annoncører