Kuglefisk!

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 371

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Pede-E - 01/12-2019 02:33 01/12-2019 02:33
Hej fiskehoveder. :D

Nu har jeg gjort mig en del research omkring kuglefisken: Amazon-kuglefisk (Colomesus Asellus)
Sådan en fætter skal have en noget af en varieret kost bla. snegle/muslinger. Da dens tænder vokser konstant og skal have noget der kan slibe dem.
Men hvor i alverden skaffer man snegle/muslinger som akvariefoder? Har læst at nogle anskaffer sig et extra akvarie. For at putte rejer og snegle og dermed danner et økosystem, som udelukkede er til foder for kuglefisken, da rejer skulle yngle ofte? (Ved ikke om det er sandt, og jeg aner ikke hvordan man får snegle) *blink*

Jeg har tænkt mig at anskaffe sådan en fisk på sigt... Men først når jeg ved meget mere.......

Nogle som har erfaringer med kuglefisk, som kan give mig en hånd her? (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mutti1 - 01/12-2019 07:48 01/12-2019 07:48
Du kan evt. lave en aftale med din lokale fiskebutik om at aftage snegle fra deres akvarier - det gjorde jeg.! Køber du sådan et sæt: Eksternt link https://www.minizoo.dk/p/Tunze-Akvarie-handsker#CID=0 kan du tilbyde selv at fiske dem op og så slipper du for at strippe i butikken eller få våde ærmer.

Rejer er godt foder og holder kuglefiskene beskæftiget. Sørg for at købe en god stor flok. Hav masser af beplantning i akvariet, så de kan gemme sig og formere sig. Gør du det, kan du have rejerne sammen med kuglefisken/e.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Pede-E - 01/12-2019 17:48 01/12-2019 17:48
Ja det havde været en smart mulighed, men nu er det sådan at den nærmeste Petworld/Plantorama er 40km væk. *doh*
Jeg har en mange planter i mit akvarie pt... Dog tror jeg ikke det er tæt nok beplantet, til at rejer kan gemme sig for the killer.

Men som sagt så er det på sigt jeg vil anskaffe mig sådan en... Så har en masse ting jeg skal have gjort ved mit akvarie inden jeg anskaffer mig såden en bandit.

Men jeg ville egentlig også bare høre hvad andre kuglefisk ejere gør for at kunne blive ved med at "brødføde" med snegle eller muslinger? ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nyberg - 01/12-2019 20:02 01/12-2019 20:02
Min egen Amazon-kuglefisk er fuldstændig ligeglad med snegle i enhver størrelse og muslinger tænker jeg næppe ville interessere den, hvis det er med skal. Det betyder, at jeg er nødt til at studse tænderne på fisken et par gange om året. Det skal gøres med en lille bitte tang og den største forsigtighed.

Det er muligt, at hele rejer ville være noget, der ville interessere fisken. Disse har trods alt lidt skal, der skal bides igennem.

Mvh Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Pede-E - 01/12-2019 20:08 01/12-2019 20:08
Det akvarie jeg har nu er et selskabs akvare og dens beboerer er følgende:

4 stk. små/mellem Scalare.
4 stk. Pragtsmerlinger.
4 stk. Seamesiske algeædere.
1 stk. Golden Nugget malle (kender ikke det danske navn)
1 stk. Black Ghost. (Kniv fisk)
12 stk Ember tetra

Akvariet hedder Juwel Lido 200 og er 200L.

Da jeg har læst mig frem til at Amazon Kuglefisken KAN gå i et selskabs akvarie, kunne min opsætning af fisk, fungere for sådan en basse? :P Jeg har kun tænkt mig at anskaffe en... Hvis det overhovedet kan komme på tale.

- Kom endelig med jeres tanker og råd!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Pede-E - 01/12-2019 20:17 01/12-2019 20:17
Indlægget er rettet 01/12-2019 20:39 01/12-2019 20:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej dr. Nyberg. Tak for input. :D :D

Hvad fodre du så din puffer med røde myggelarver?

Respekt! At du selv har mod på at gøre det med en tang.
- Hvordan er fremgangsmetoden for sådan en "operation" tager du den op ad vandet eller hvad gør du?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger nyberg - 01/12-2019 21:34 01/12-2019 21:34
Ja, jeg er desværre nødt til at tage den op. Når jeg skifer vand i akvariet, tykker den sig i et hjørne, hvor den er lige til at samle op med et net. Heldigvis forholder den sig roligt.

Den spiser stort set alt, hvad den tilbydes af frostfoder og tørfoder. Den er nem, fredelig og napper ikke finner. Enrste ulempe er blot, at tænderne med mellemrum skal afkortes. Jeg leder stadig efter det rette foder, som den dtls vil have og dels dels kan slide tænderne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Pede-E - 01/12-2019 22:41 01/12-2019 22:41
Nu har jeg youtube'd et par videoer omkring hvordan man trimmer puffers tænder.
Kan se at de fleste bruger få dråber nellikeolie i en beholder med alm. hanevand for at få fisken ro/bedøvet. Klipper tænderne med største forsigtighed. Derefter putter de dem i en anden beholder og lader dem komme sig til livs igen.

Er det også det du gør Nyberg?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger nyberg - 02/12-2019 08:50 02/12-2019 08:50
Jeg gør ikke noget for at bedøve fisken. Den forholder sig helt stille. Faktisk vil jeg helst have den hurtigst mulig op og tilbage i akvariet. Og ja, tænderne skal klippes med største forsigtighed og naturligvis ikke noget, man skal gøre for sjov. Det bedste vil være at finde noget foder, den kan slide tænderne på. Måske er problemet i virkeligheden, at bliver for forvent med foder, hvor der ikke skal arbejdes for sagen for at få fat i det spiselige.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Pede-E - 02/12-2019 16:14 02/12-2019 16:14
Ja, jeg har godt læst at man skal lære sin puffer at spise noget med skal på. Det nytter ikke noget at servere lækker frost foder hver anden dag. For så vil den heller vente end, at skulle til at arbejde for føden.. Men tusind tak for dine inputs Nyberg.

Hvis der er andre som holder Amazon Puffer, må i meget gerne komme på banen med råd og vejledning.

*santa* *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Gnaske - 03/12-2019 01:38 03/12-2019 01:38
pas på med at klippe tænderne med en tang, det kan give skader på tænderne som er uoprettelige, de kan revne op i roden af dem. Det bedste er klart at slibe dem. og nellike olie er der også delte meninger om hvor mange gange de holder til at blive udsat for.
Så den bedste vej er at give dem noget med skal.

Fx sælger avifauna snegle, i tørret form, som foder. Så det findes og kan skaffes.
Ellers er det i gang med muslinger, skal rejer og snegle. Snegle kan laves meget nemt i spand eller lign.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger nyberg - 03/12-2019 17:59 03/12-2019 17:59
#11 Helt enig i, at det bedste et at lade den slide tænderne selv. Men går den i et akvarie med andre fisk, der ikke har hårde skaldyr på menuen, kan det altså være en udfordring at få den til at æde snegle mv. Andre arter af kuglefisk er måske mere tændte på at knuse skaldyr og jeg skal heller ikke udelukke, at der er individuelle forskelle inden for samme art.

Jeg vil faktisk prøve tippet med at slibe tænderne (med en neglefil???) næste gang. Hvis jeg husker det, skriver jeg en update om det er muligt på så lille et dyr.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Pede-E - 03/12-2019 20:18 03/12-2019 20:18
Mange tak Gnaske!
Har ledt og ledt efter en hjemme side hvor man kunne købe noget med skal på....
I mellem tiden har jeg købt et 54 akvarie kun for at opdrætte rejer og snegle i :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Pede-E - 06/12-2019 13:15 06/12-2019 13:15
Forresten hvilke baljekammerater har du til din Amazon puffer Nyberg? B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger nyberg - 06/12-2019 17:14 06/12-2019 17:14
Den går med sort neontetra, pansermaller og nogle store, fredelige jordspisere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Pede-E - I går kl. 16:02 I går kl. 16:02
Indlægget er rettet I går kl. 16:04 I går kl. 16:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Spændende!

Hvis du har lyst og at det ikke er for meget at forlange. Så kunne jeg rigtig godt tænke mig at se dit akvarie, for at se hvordan du har indrettet det? :)

- Hov never mind har været inde og se din profil og der ligger jo et nydeligt billede :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger nyberg - I går kl. 19:05 I går kl. 19:05
# 16 Det billede er vist af mit gamle akvarie. Men her af en video med kun nogle få år på bagen:

[youtube="https://youtu.be/tMuFMdZWN9g"]

Annoncører
Annoncører