Hvor længe karantæner i nye fisk?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 430

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger boffer2233 (Inaktiv) - 07/02-2020 13:02 07/02-2020 13:02
Hvor længe karantæner i nye fisk? nogle siger 2 måneder pågrund af camallanus orme, hvor sandsylig er det at man for den orm?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 08/02-2020 07:35 08/02-2020 07:35
Indlægget er rettet 08/02-2020 07:36 08/02-2020 07:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tommelfingerreglen er ca. 3 uger. Mange, inkl. undertegnede, springer karantænen helt over, og satser på at akvariet er tilstrækkeligt godt til at give evt. syge fisk mulighed for selv at blive raske, og de fisk der er i akvariet i forvejen, et så godt immuforsvar, at de ikke bliver smittede. Naturligvis sætter man så heller ikke fisk der er åbenlyst syge ned i et akvarium med andre fisk!

Jeg har aldrig oplevet et angeb af de nævnte orme i de 44 år jeg har været akvarist, men jeg har måske været heldig?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kristian Paaske - 08/02-2020 07:50 08/02-2020 07:50
Indlægget er rettet 08/02-2020 07:51 08/02-2020 07:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har ind imellem også hoppet over karantænen, men efter at jeg mistede ti Altum Scalare her før jul så er det helt slut med at sætte nye fisk i etablerede akvarier for mig :) Jeg giver typisk tre uger og hvis det er vildtfangede fisk, der har fået ormekur og ligenes andet sted, har jeg nogen gange givet dem en eSHa 2000 kur under karantænen rent forebyggende.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger boffer2233 (Inaktiv) - 08/02-2020 11:58 08/02-2020 11:58
KimJ skrev :
Tommelfingerreglen er ca. 3 uger. Mange, inkl. undertegnede, springer karantænen helt over, og satser på at akvariet er tilstrækkeligt godt til at give evt. syge fisk mulighed for selv at blive raske, og de fisk der er i akvariet i forvejen, et så godt immuforsvar, at de ikke bliver smittede. Naturligvis sætter man så heller ikke fisk der er åbenlyst syge ned i et akvarium med andre fisk!

Jeg har aldrig oplevet et angeb af de nævnte orme i de 44 år jeg har været akvarist, men jeg har måske været heldig?
Kristian Paaske skrev :
Jeg har ind imellem også hoppet over karantænen, men efter at jeg mistede ti Altum Scalare her før jul så er det helt slut med at sætte nye fisk i etablerede akvarier for mig :) Jeg giver typisk tre uger og hvis det er vildtfangede fisk, der har fået ormekur og ligenes andet sted, har jeg nogen gange givet dem en eSHa 2000 kur under karantænen rent forebyggende.

Tak for svarene, jeg vil så ikke give dem mere ind 1 måned, det måske heller ikke så udbredt i danmark lige den orm, så hvis man er uheldig at få den så kan man købe den her medesin i danmark Eksternt link https://www.oceanreef.dk/shop/?search=eSHa-ndx +

Men god ide med eSHa 2000 kur især når jeg en dag skal have dværgkugle fisk de har tit orme i sig.

Andgånde medesin, er det noget man skal passe på at få på huden, om man skal have hansker på når man rør vandet? eller er det helt udskadeligt for os mennesker?

Annoncører
Annoncører