Congochromis dimidiatus

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 227

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger rw - 20/03-2020 00:01 20/03-2020 00:01
Hey alle!!

Jeg går lidt og planlægger hvad der skal i mit andet 75liters, når jeg engang er kommet af med de Apistogramma bitaeniata hunner der går deri.
Jeg overvejer nogle vest afrikaner og meget gerne congochromis dimidiatus, så derfor vil jeg høre der er nogle af jer der har erfaring med dem?
Jeg har også kigget på nannochromis transvestitus, men så vidt jeg har kunne læse mig frem til, kræver de et større Akvarie trods deres størrelse.

På forhånd tak.

-r

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger jacob - 20/03-2020 07:22 20/03-2020 07:22
Ingen erfaringer, men har tit overvejet nogle de vestafrikanere. Synes de er meget spændende og desværre også oversete, ihvertfald herhjemme...hvis du er på fb så kig WAC grupperne. Det er meste tyske nørder der er med, men der er god inspiration at hente.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger rw - 21/03-2020 12:48 21/03-2020 12:48
ja, jeg har det på samme måde. der er mange super flotte fisk.
det er desværre også ret svært at finde billeder eller videoer fra de naturlige biotoper, men jeg går ud fra at det ikke er langt fra det man ser i sydamerika, hvis man kigger på sortvandsbiotoper der.
jeg er på facebook, men jeg bruger det stort set kun til at sige tillykke med fødselsdagen til vennerne...

-r

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Matt2609 - 22/03-2020 12:52 22/03-2020 12:52
Indlægget er rettet 22/03-2020 12:53 22/03-2020 12:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fandt en artikel m. lokationer og navne på områderne C. dimidiatus kan findes (den er lidt gammel, så der er sikkert flere lokationer) Eksternt link https://d-nb.info/1044970634/34 . Så lavede lige et par søgninger på nogle af områderne.

De lokationer der bliver nævnt i ovenstående artikel, kunne jeg ikke rigtig finde noget på, da mange af navne minder meget om hinanden. Hvis jeg havde brugt lidt længere tid på det, så kunne det måske lade sig gøre.

Anyway.. Så fandt jeg en beskrivelse af området Lokutu, hvor de fandt nanochromis arter (beskrives vel som værende en nær beslægtning til congochromis). Men artiklen har du her: Eksternt link https://www.feronia.com/uploads/2018-02-08/lokutu_aquatic.pdf .
Hvis du hopper til side 24, så kan du spare en masse læsning, se nogle billeder af de forskellige steder de har taget vandprøver, og se hvad værdier de har testet vandet til. Desværre er der ikke billeder fra under vandet, men giver alligevel en god indikation. De beskriver desuden sammen med billederne, hvordan der har set ud under vandet. Og de beskriver hvilke fisk de fandt længere nede i artiklen (hvor det jo bl.a. var en nanochromis art)

Så ved ikke om det kan bruges til lidt, om ikke andet er det egentlig en okay spændende artikel.
Blev lidt bremset et par steder hvor der var login krav for adgang til artikler...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger rw - 23/03-2020 13:50 23/03-2020 13:50
hey matt2609!

mange tak for dit research arbejde... der er helt klart noget brugbart.

-r

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Matt2609 - 23/03-2020 17:06 23/03-2020 17:06
Det lyder godt.
Det er altid spændende at følge med i nogle af de knap så mainstream arter. Har også haft overvejet nogle vest afrikanske arter ind i mellem. Desværre er akvarium ikke aktuelt for mig lige pt. så godt der er noget spændende at følge med i!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger rw - 23/03-2020 20:16 23/03-2020 20:16
Ja, nu må jeg se hvornår det kan blive til noget. Der er jo lige fisk der skal ud af døren først.
Derudover har jeg kun set c. dimidiatus til salg en enkelt gang.

-r

Annoncører
Annoncører