Arter fra blødt vand i hårdt vand og omvendt.

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 686

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger LadyDay - 10/05-2020 14:34 10/05-2020 14:34
Indlægget er rettet 10/05-2020 14:40 10/05-2020 14:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa.

Jeg vil lige høre jeres mening.
Jeg bruger også et Engelsk akvarie-forum og der går folk meget op i at fisk der i naturen lever i blødt vand også i akvarier bliver holdt i blødt vand og omvendt med fisk der i naturen lever i hårdt vand. Herhjemme har jeg derimod altid hørt at det ikke er vigtigt, fiskene er alligevel avlet i det "forkerte" vand og avler selv gerne.
Jeg har bl.a. Scalare og Nøglehul Cichlider, i moderat hårdt hanevand (dH 15). Er det skidt? Eller helt fint? Hvad er jeres overbevisning?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 10/05-2020 14:49 10/05-2020 14:49
Stort set alle fiskearter trives ganske glimrende i postevand. Nogle arter bliver dog mere farvestrålende hvis de går i blødt vand.

Jeg har selv i en periode kørt med blødt vand, simpelthen fordi jeg nu engang har investeret i et RO-anlæg, men har ikke konstateret nogen effekt, hverken i den ene eller anden retning, på fiskene.

Hvis du vil opdrætte dine fisk, er det en helt anden sag. Fiskeæg der er bygget til blødt vand, klækker ikke så godt i hårdt, og de har også svært ved at blive befrugtet p.g.a. det højere osmotiske tryk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger LadyDay - 10/05-2020 14:59 10/05-2020 14:59
KimJ skrev :
Stort set alle fiskearter trives ganske glimrende i postevand. Nogle arter bliver dog mere farvestrålende hvis de går i blødt vand.

Jeg har selv i en periode kørt med blødt vand, simpelthen fordi jeg nu engang har investeret i et RO-anlæg, men har ikke konstateret nogen effekt, hverken i den ene eller anden retning, på fiskene.

Hvis du vil opdrætte dine fisk, er det en helt anden sag. Fiskeæg der er bygget til blødt vand, klækker ikke så godt i hårdt, og de har også svært ved at blive befrugtet p.g.a. det højere osmotiske tryk.

Det lyder godt. Mine fisk skal jo have det godt.
Opdræt har jeg umiddelbart ingen planer om. Det kunne i princippet være sjovt, men man skal jo kunne komme af med ynglen når de er vokset til. Og jeg kan i øvrigt ikke overbevise min kæreste om at vi skal have flere akvarier. Jeg har forsøgt! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger jacob - 10/05-2020 17:22 10/05-2020 17:22
Nøglehulscichlide har jeg opdrættet i ret hårdt vand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger LadyDay - 10/05-2020 17:27 10/05-2020 17:27
jacob skrev :
Nøglehulscichlide har jeg opdrættet i ret hårdt vand.

Sådan en sød fisk!

Annoncører
Annoncører