Hvor mange fisk kan jeg havde?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 776

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bisbas - 06/07-2020 19:48 06/07-2020 19:48
Indlægget er rettet 06/07-2020 19:49 06/07-2020 19:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har et 54L akvarie, jeg har haft 2 dværg sporefrøer i det i nogle år.
nu har jeg så skiftet dem ud med fisk, i øjeblikket har jeg:

6x Trigonostigma hengeli
4x Nematobrycon lacortei

og en sugemalle, kender ikke arten (den er rødbrun næsten ligesom rust)

Spørgsmålet ligger egentlig på om det er ansvarligt at skaffe flere fisk?
Jeg har gået de sidste par dage og tænkt at jeg godt kunne tænke mig flere af Trigonostigma hengeli.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 08/07-2020 16:49 08/07-2020 16:49
Med små fredelige fisk kan du tage udgangspunkt i 1 cm. voksen fisk pr. liter.

Fylder du mange fisk i akvariet skal filter og vandskift forøges tilsvarende.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator scn - 08/07-2020 17:40 08/07-2020 17:40
Personligt syntes jeg at du har ramt rigtigt med Trigonostigma hengeli, men Nematobrycon lacortei er for aktiv til akvariet, den ser ud til at ønske mere svømmeplads.

Din sugemalle er sikkert en rød ancistrus

Jeg ville fjerne lacortei og sætte flere hengeli i. Hvis du ænsker flere arter, så kunne en af de små pansermaller være en mulighed, eks. Corydoras pygmaeus eller Corydoras habrosus, bemærk at det er flokfisk, så når butikkerne har mængderabat, eks. 5 stk. for X kr, så snup mindst 5.

Hvor mange fisk man kan have handler meget om filterkapacitet, og vandskifte, men jeg ville ikke være nervøs for eks. 10 hengeli, en ancistrus og 5-10 små corydoras

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 08/07-2020 18:42 08/07-2020 18:42
Der er jeg lidt uenig. den der ancistrus, har ikke meget at gøre der. Hvis jeg havde et så lille akvarium, så ville jeg nøjes med enten en stime små fisk på 10-12 stykker samt max 5-6 pansermaller. Ellers ville jeg kigge mig om efter nogen ungefødene, som ikke blive så store. 54L er jo ikke ligefrem alverden. Samt skal man også lige tage med, jo mindre akvarium, jo større procent tager dekorationen. Så pludselig er der ikke meget at lege med.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Sølz - 08/07-2020 21:40 08/07-2020 21:40
Lyt til scn i #3. han er en fornuftig mand, der vil fiskene det godt B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator scn - 08/07-2020 23:17 08/07-2020 23:17
Jeg skal nok gøre det klart at ang. pansermaller, så er det de helt små jeg snakker om, ikke sådan noget som panda (som er en "mindre" art), kobber eller andre af de mere normale størrelser. En enkelt ancistrus syntes jeg er OK, den svømmer ikke meget, og når der kun er en, så vil der ikke være små kampe mellem eks. to hanner hvor de ofte lige skal se hvem der er størst.

Hov, vi glemte at høre hvilket bundlag du har, pansermaller går klart bedst på "foldsand/grus", da det er afrundet, og ikke knust granit som har skarpe kanter, blot lige noget at tænke på inden man løber ud og køber en flok.

Sjov historie: En kollega købte et 54 liters til børnene som deres første kæledyr (lidt mere overskueligt end en hund eller hest som de selv foreslog). Det gik fint, selv om de syntes at det var svært at ramme temperaturen ved vandskifte, det viste sig at de stod med koldt vand, og så en el-kedel og prøvede at ramme temperaturen nøjagtigt :D
Nå, det blev rettet til køligt vand, så var det lidt lettere at skifte vand. Nogle måneder senere spurgte jeg til akvariet. De fik ikke rigtigt skiftet vand, for der var så mange unger at de ikke turde, de var bange for at suge guppyunger op :D
Så fik den en stump filtermåtte til at sætte på slangen, og de kom af med en masse unger, så kørte det fint igen.

Moralen er: pas på med ungefødende, de kan hurtigt blive til rigtig mange, evt. kunne man lave et akvarie kun med hanner, så er der farver at kigge på, og ikke problemet med at man drukner i yngel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 09/07-2020 09:16 09/07-2020 09:16
#5 tak for komplimentet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Bisbas - 19/07-2020 22:34 19/07-2020 22:34
*skeptisk* Tak for svar alle sammen, har haft travlt så har ikke lige været her inde og tjekke før nu (y)
Mit bundlag er grus 3-4mm.
Jeg vil overveje om jeg skal havde skiftet de 4 lacortei ud, i sær da jeg kan se at de godt kan være lidt hårde ved de andre under fodring. (hvilket jeg gør 2 gange dagligt)
I må meget gerne komme med flere eksempler for nogen fisk jeg kan skifte dem ud med, jeg gider bare ikke guppyer.
Har selv overvejet de der øksefisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Principia - 21/07-2020 09:04 21/07-2020 09:04
Ellers kunne du overveje et par dværgcichlider. De plejer at være hyggelige og rimeligt lette at have med at gøre. dog ikke sommerfugle, da de er lidt blandet kvalitet det man finder i handlen.

Annoncører
Annoncører