Invasive arter i den danske natur.

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 1173

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Principia - 20/08-2020 10:35 20/08-2020 10:35
Det er en lidt ældre nyhed, jeg faldt over. Men jeg syntes at det er værd at nævne, da der gennem tiden har været lidt, og kun lidt oppe og vende omkring området. Men hvad gør vi når juniors 54L startsæt skal tømmes, når interessen ikke længere er der. Eller når man har mødt en sælger i Bonnies, som glemte at fortælle, at de små søde Oscars, bliver nogle kæmpe monstre, som vokser ud af akvariet. Der er sikkert flere af vores dyr og planter, som kan tilvende sig, den danske natur. der er ikke en tilfældighed, at jeg her er kommet ind på Oscars, for flere år siden, fandt jeg nogle i en sø lige bag ved hvor jeg bor. De er så gået til i vinterperioden, og det var en lille afgrænset sø. men i de par måneder, som de har hygget sig i, kan man forestille sig, at de har taget godt for sig af retterne.

Eksternt link https://sn.dk/Roskilde/Hedeland-Soeer-lukket-i-minimum-to-aar-paa...

Det er værre med planter, som alt andet end lige, er mere tilpasningsdygtige end fisk og andre dyr. Og det som kommer ud i naturen, kommer der jo sjældent af sig selv. Så vi må spørge os selv om, hvordan vi som akvarister, skaffer og af med planter og dyr forsvarligt, i stedet for at rende ud i naturen, og vende akvariet på hovedet, for man ikke nænner at aflive. Eller for den sags skyld, smider planter i restaffald, i stedet for grønt. det samme gør sig gældende for haveejere, og de som har havedamme. Der kommer mere og mere til i naturen, som vi indfører, og som udkonkurrerer vores eksisterende. Det koster utrolige mængder af resurser og penge, at rydde op, eller prøve at holde det nede. Meget af det, som er sluppet ud, er kommet for at blive, og det eneste vi kan gøre, er at prøve at kontrollere, at det ikke breder sig for meget.
Så det kan måske være sundt at rejse debatten ind i mellem, inden for de relevante hobbyer, således at folk bliver bevidste om det ansvar de står med, når de gerne vil holde noget eksotisk, som måske kan blive et problem.

Jeg tror at de fleste akvarister, har læst om Victoriasøen, i et eller andet omfang. Så burde man måske tænke lidt over, at det nok ikke er sådan man skal gøre det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 21/08-2020 17:52 21/08-2020 17:52
Det er desværre nok et problem vi kommer til at forholde os til mere og mere, i takt med at vores klima bliver varmere.

De fleste (undertegnede inkl.) har vel været vant til at gå ud fra at de planter/dyr vi har i akvariet, med få undtagelser ikke vil kunne overleve en Dansk vinter, men med udbredelsen af flere og flere plantearter i hobbyen, kombineret med mere og mere slatne vintre, vil problemerne bare forværres.

Hvis man ser hvordan det går, både her og andre steder, når vi får en mulighed for at fucke up, er det svært at se andre muligheder end totalt forbud mos at handle/eje dyr som kan overleve i naturen. Det er surt, og mange arter vi har betragtet som helt selvfølgelige vil forsvinde fra handelen, men ingen hobby er værd at ødelægge vores allerede hårdt trængte natur for.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger jacob - 21/08-2020 21:48 21/08-2020 21:48
Problemet med uønskede arter i naturen bliver jo nok desværre ikke mindre i de kommende år... Der findes jo allerede en del arter derude fx denne Eksternt link https://www.fiskefoto.dk/fangster/baandgrundling-pseudorasbora-pa...

Marmorkrebs menes jo også at være udsat af akvarister...

Heldigvis gøres der jo også noget, fx EU forbudet mod mysteriesnegle. Så vidt jeg lige husker er der vist forbud mod nogle eller måske alle Channa arter i UK.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger plesner - 22/08-2020 16:50 22/08-2020 16:50
Jeg har lige fundet en artikel frem, som jeg oversatte for i 2012. Den handler om problemet med marmorkrebs. Den originale forfatter opfordrer til, at artiklen oversættes og spredes. Jeg ved ikke, hvordan man lægger en artikel ind på siden, så jeg er ikke kommet længere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger jacob - 22/08-2020 17:56 22/08-2020 17:56
Lidt mere om det danske bund af Marmorkrebs Eksternt link https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2019/feb/ny-invasiv-ar... er der nogen som har mere aktuel viden, fx om der er fundet flere osv ?

Sgu sørgeligt at arten højst sandsynligt er udsat af akvarister...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator scn - 22/08-2020 21:37 22/08-2020 21:37
ikke marmorkrebs, men signalkrebs:
Eksternt link https://www.dr.dk/drtv/se/nak-and-aed_-en-signalkrebs-i-alling-aa...
se fra ca. 2:15
73.000 signalkrebs fanget på et år, og de har kun håb om at holde bestanden nogenlunde under kontrol.

Det ser ud til at jeg kan lægge artikler op, jeg sender mail som PB

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger jacob - 22/08-2020 23:44 22/08-2020 23:44
Indlægget er rettet 23/08-2020 08:31 23/08-2020 08:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ak ja endnu et skrækkeligt eksempel. Mener at have læst at det formentlig skyldes bevidste udsætninger...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator scn - 23/08-2020 12:14 23/08-2020 12:14

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger rw - 23/08-2020 23:01 23/08-2020 23:01
Tak for at bringe dette problem op igen.
Jeg skal ærligt indrømme at det ikke er tit jeg overvejer hvor meget det sker på vores egne breddegrader.
-Jeg har tænkt over det en del gange når jeg har læst at de finder store guldfisk og diverse labyrint fisk i Amazonas.
Jeg kan dog godt huske Nak og æd programmerne om både østers og signal krebs. -og "the cabomba incident"...

-Der er vel desværre ikke så meget at gøre udover at håbe på at vi som "fiske hobby tosser", husker at tænke os om...

-r

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger madsjeppe01 - 24/08-2020 13:00 24/08-2020 13:00
Efter flere besøg i USA, har jeg set deres problemer med eksempelvis Channa'er i deres vandsystemer. De er overalt, og de æder sjovt nok alt hvad der kan spises. De har det samme problem med sugemaller i Florida, hvor disse fuldtændig har overtaget deres å systemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Principia - 24/08-2020 18:04 24/08-2020 18:04
Men hvad kan vi gøre her ??? Er der en måde ar regulere på ??? Vi behøver jo ikke være som USA, som kører efter laveste fællesnævner på mange områder. Det er et fælles ansvar, selvom mange tager det lidt nonchalant

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger jacob - 24/08-2020 18:24 24/08-2020 18:24
Selvfølgelig er det et fælles ansvar, men der skal jo bare en enkelt klovn til at ødelægge en masse...Langt de fleste kan godt se fornuften i at man ikke hælder diverse dyr og planter ud i naturen. Men hvis man fx lige smider mysteriesnegle ind i debatten er der dælme mange som slet ikke kan se meningen med at det er forbudt at videreformidle dem i HELE EU... Personligt synes jeg at det er klogest med "better safe than sorry"

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 25/08-2020 08:12 25/08-2020 08:12
I Utterslev mose har der i årevis været Sumpskildpadder og Guldfisk .

Allerede i start 70erne fangede jeg Guldfisk og af og til en sumpskildpadde i de gamle fæstningskanaler i Brøndby .

Jo varmere vores planet bliver , jo større vil problemet blive . Trist men sandt .

Her er et link til invasive arter :Eksternt link https://mst.dk/natur-vand/natur/national-naturbeskyttelse/invasiv...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger madsjeppe01 - 25/08-2020 16:56 25/08-2020 16:56
Der er ikke rigtig noget at gøre ved problemet i min optik. Jo, man kan bruge sin sunde fornuft når man holder dyr og planter, men der vil ALTID være en eller anden tåbe der ikke kan finde ud af det. Ej heller tror jeg på, at der kan gøres noget som medfører at der i Danmark ikke længere er invasive arter. Man kan kun lave forebyggende ting, som mindsker skaden.. men man kan aldrig helt fjerne problemet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KasperK/Lolland - 25/08-2020 19:01 25/08-2020 19:01
Vi ved jo alle, at den eneste måde en politiker kan regulere på , er ved forbud. Mange af de fisk og krebs der finder vej ud i naturen, kommer fra havedamme, men et overraskende stort antal af hvad man betegner som akvariefisk vil ikke kun kunne overleve, men også formere sig. Det er muligt, at en veritabel isvinter vil kunne tage brodden af de ulovlige udsætninger, men den sidste rigtig kolde isvinter jeg kan huske, var i 1982. En udsat stamme kan nå at komme i relativ voldsomt antal på 40 år.
Hvis de ulovlige udsætninger bliver velkendte i niveau med Mårhund og Dræbersnegle, vil man måske kunne forvente, at arter Gambusia, Solfisk og Goodeider ryger på den røde liste.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger madsjeppe01 - 26/08-2020 09:44 26/08-2020 09:44
Jeg har af flere omgange haft renstamme guppyer i min forældres havedam, og der har været flere år hvor jeg ikke har kunne fange dem alle når tiden var til at de skulle ind om efteråret. Ide milde vintre, har selv guppyer formået af overleve de danske vintre - og hertil formere sig igen til foråret når temperaturen var steget. Derfor skulle den vel også være på den røde liste. Med dette, så jeg tror helt bestemt på at der også er andre tropiske fisk der kan gøre det samme.

Nu har jeg selv en naturfaglig uddandelse, og med dette skulle jeg nok skrive hvad der var bedst for den danske natur - MEN, vi lever i en tid hvor alt skal ske relativt hurtigt, og hvis folk er trætte af deres dyr, så er der mange der ikke kan vente på at de bliver bortgivet eller solgt, og derfor tager den nemme løsning og dumper det hele i den lokale sø m.v. Så jeg tror ikke at problemet kan undgås, og jeg tror bestemt ikke at de sager der findes i DK lige i øjeblikket er nok til at folk indser at det er et problem og stopper med deres handlinger. Desværre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KimJ - 26/08-2020 18:33 26/08-2020 18:33
Det er formentlig også kun et spørgsmål om tid, før en lang række af de fisk/dyr vi tager for givet i hobbyen, får samme status om mysteriesneglen.

Folks (især dem som ikke rammes af et forbud) bevidsthed om problematikken, og naturens dårlige kår generelt i EU, er stigende i disse år, og "det har vi altid gjort" tæller ikke så meget som før.

Desværre rækker det alt for sjældent til at man selv agerer derefter når det gælder...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Principia - 29/08-2020 10:41 29/08-2020 10:41
jeg er lige som KimJ, lidt oppe i årene efterhånden. Dog uden at være gammel, for det bliver vi nok ikke lige med det samme. Men jeg kan godt se lyset i, hvad Kim mener med vi er en stor gruppe som er opvokset under 80ernes lettere anarkistiske forhold, og som så også har brist, at man laver i fortiden. Til trods for at det blev kaldt fattig 80erne, var mange ting bedre, og mens teknologien, og samfundet har buldret der ud af, er vi nogen som til dels er blevet hængende. det medfør så også, at det er svært at implementere en adfærdsændring, hos nogle mennesker.
Vi kan bare tage rygeloven som eksempel. den har og vil altid være udskældt. Og der findes utallige måder, man stadig finder den bliver omgået på. men når det kommer til stykket er det langt hen af vejen, blevet en norm, at os der har den brist, går ud i pauserne til koncerter, og hvad men ellers render til, uden at pibe.
Så der er ganske enkelt færre skodder i gadebilledet, og færre begynder at ryge fordi det er utjekket og for bøvlet.
Man kan jo også lave nogen regler for hvad man kan holde af dyr, for at beholde lidt af et vi har. på sig er det vel egentligt bare at tilpasse sin hobby, efter hvad der er lovligt, og hvad der kan lade sig gøre. Ok der findes altid folk, som bliver tiltrukket af de lidt mere eksotiske til, og er villige til at handle tvivlsomt. Det kan man tydeligst se i hundeverden, hvor en Pitbull, hedder en Amstaff, for så er det lovligt at holde lortet.
Men, hvis man indfører en række sanktioner, og bøder der gør naller i husbudgettet, er der kun de "seje" tilbage, som absolut vil holde fisk og planter, som kan ødelægge en masse. Og man må sige at nogen bare ikke kan nås, uanset hvad fanden man gør.
Men er det i orden, at vi alle skal betale for de få der ikke kan ændre deres vaner. ???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger madsjeppe01 - 29/08-2020 13:07 29/08-2020 13:07
Jeg har den overbevisning om, at hvis der blev indført krav til hold af dyr, som f.eks. ligesom kørekortet til bil, så ville folk faktisk få en ide om hvad det ville sige at holde dyr. Dette gælder ikke kun fisk, men også hunde osv. Der er alt for mange der tager dyrenes liv for givet, grundet det jo ikke er menneskeliv, og af man derfor ikke bliver straffet på samme måde. Dette er nok et tiltag der aldrig vil blive udført.. men hvis det gør, så burde de også laves til forældre.. :D

Nu nævner du selv hurtigt noget der omhandler hundeloven, og hvor jeg personligt ikke er enig. Lige netop med mange hunderacer er det ikke hundens skyld at de skal aflives, men i stedet den utaknemmelige ejer der ikke kan holde styr på hunden. Det har så ødelagt det for alle andre, og dette kan tages tilbage til vores hobby, hvor der nu, er mange fisk man ikke må holde grundets folk manglende indsigelse i hvad det vil sige at holde de forskellige arter, samt manglende sunde fornuft (når man i stedet for at prøve at sælge, vælger at lukke den ud i naturen).

De sanktioner du omtaler findes så vidt jeg ved allerede flere steder i verden, herunder Danmark. Det gør de ihvertfald når det omhandler krybdyr som fx større kvælerslanger. Det slår politiet hårdt ned på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KasperK/Lolland - 29/08-2020 19:06 29/08-2020 19:06
Jeg synes at vi bliver rigeligt registreret i hverdagen til at jeg har lyst til at blive registreret for, hvad jeg har i baljerne. Det er et klart “no-go” fra min side. Så hellere undvære nogle fisk, hvis det skulle komme den vej.
Det siger vel sig selv, at jeg heller ikke er udpræget tilhænger af “kørekortet”. I samme sekund noget sådant bliver indført bliver der samtidig givet lovhjemmel til, at et evt dyrepoliti vil få rettens tilladelse til at foretage kontrolbesøg.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger nyberg - 07/09-2020 09:35 07/09-2020 09:35
Mht. EU-forbud tror jeg i høj grad, at flere af reglerne indføres, fordi det fra EUs side er svært at administrere et forbud mod en bestem art, der potentielt er invasiv i Grækenland, selvom det aldrig ville kunne overleve mange måndeder nord for alperne. Man bør i øvrigt huske på, at flere naturligt forekommende arter inden for EU kan være invasive i andre EU-lande end der, hvor de stammer fra. Den iberiske skovsnegl er et godt eksempel.

Når man kigger på invasive arter, dukker der af og til andre interessante ting op. Nemlig, at dyr og planter rent faktisk trives - og måske endda trives bedre - under forhold, der ikke nødvendigvis ligner dem, der findes i deres oprindelige. F.eks. har fisk, som dragefisken, Pterois miles fra Rødehavet, fundet sig til rette i Middelhavet og er registreret så langt over som Syditalien, hvor havtemperaturen om vinteren kommer en del under, hvad der er i Rødehavet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Principia - 10/09-2020 17:07 10/09-2020 17:07
Ja. Og nej. Du har ret i at nogen gange dukker der interessante ting op, som gået eller svømmet forkert. Og det kan vi nok ikke gøre så meget ved, for klimaet ændrer sig lidt. Og det har nok altid gået lidt frem og tilbage. Selvom det vi ser nu, er noget af en mundfuld, pga. vi er nogle svin.
Men det er et interessant udsagn du kommer med, netop at tingene trives bedre end der de kommer fra. Man må så stoppe op og spørge, på bekostning af hvad. Når du nævner dragefisken, som ikke ligefrem er kræsen. Hvad udkonkurrerer den af hjemhørende arter. Nå der kommer noget til, som stortrives, bliver andet fortrængt. Og det er et problem. Derfor bør vi tænke lidt på hvad vi hver i sær kan gøre, for der er udrydningstruede arter nok i forvejen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Administrator scn - 10/09-2020 21:27 10/09-2020 21:27
Problemet er jo netop når en ikke hjemmehørende art klare sig for godt. Hvis havefolket eks. kun fandet 2 "dræbersnegle" om ugen var den ikke et problem, men når havefolkene kan aflive et par hundrede om ugen, så er det et problem. Et "godt" eksempel er Victoria søen og Nilabboren, resultatet ses her:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/?Type=255

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Mutti1 - 11/09-2020 07:40 11/09-2020 07:40
Helt lavpraktisk kunne akvariebutikker/dyrehandlere pålægges, at de skal tage imod de dyr folk ikke længere ønsker at have og håndtere dem efter gældende regler, så ville færre vel være fristet til den "nemme" løsning!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Administrator scn - 11/09-2020 08:10 11/09-2020 08:10
folk kunne også bare lære at aflive et dyr, eller smide en plante i skraldespanden.

Små fisk: i fangstnettet og et svirp ned i gulvet på badeværelset, eller mas dem mellem 2 fingre
Store fisk: gør som en lystfisker; et gok i nødden.

Det er meget mere besværligt at fange fiskene, pakke dem i pose, transport til en sø og udsætning og transport hjem igen.

Aflivning: 2 sek per fisk
udsætning: 1 time

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger nyberg - 11/09-2020 12:21 11/09-2020 12:21
#22 Selvom klimaet kan vende op og ned på, hvad der dukker op af dyr og planter, så ser vi stadigvæk, at temperaturen ikke i alle tilfælde er så stor en faktor for, som vi går og tror. I dragefiskens tilfælde antager jeg, at den er kommet til Middelhavet fra Rødehavet via Suez-kanalen (der er vist også andre fisk, der er smittet den vej). I den nordlige del af Rødehavet kommer temperatuen ned på 20-21 grader om vinteren. Ved Sicilien kommer den helt ned på omkring 14 grader i overfladen. Jeg vil dog tro, at dette må være minimum for, at denne fisk kan formere sig.

Dragefisk har også bredt sig flere steder i Caribien og her har den forhold, der minder meget om, hvorfra den oprinder. Men den mangler sine naturlige fjender og det er skidt. Jeg læste engang en artikel om, at de er fundet så langt nordpå som Long Island v. New York. Godt nok ligger New York lige så sydligt som Rom og Madrid og har tidligt forår og en lang sommer, men vintrene er ret kolde. Om de funde eksemplarer er udsatte eller drevet nordpå med strømmen, var er man i tvivl om.

Og i skrivende stund googlede jeg lige, og fandt denne her:

Eksternt link https://www.nytimes.com/2006/09/08/nyregion/08fish.html#:~:text=7... 's%20waters%20are,over%20the%20last%20three%20years.

Annoncører
Annoncører