Projekt Apistogramma opdræt og vandværdier

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 465

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Slumse - 28/08-2020 23:34 28/08-2020 23:34
Hej.
Jeg vil kaste mig ud i et nyt efterårsprojekt, og forsøge mig med lidt opdræt af forskellige Apistogrammaer.
Jeg tænker valget bliver Macmasteri og nijsseni og måske en tredje.
Jeg har 2x54 liter samt et 112 liters og et 25 liters der er klar til projektet. Men der kan selvfølgelig kommer flere til ??

Jeg har aldrig rigtig gået op i vandværdier og har lidt svært ved at forstå det. Jeg har læst en del om det, og er kommet frem til at jeg skal have styr på Ph og gH, og at de på en eller anden måde hænger sammen.
Derudover dukker der også noget “MikroSiemens” op. Skal jeg bekymre mig om det?

Jeg læser også noget om spagnum i en sok bag filtret. Men hvor meget ændrer det, og er det stabilt?
Det vigtigste er vel at værdierne er helt stabile ik?

Men jeg er kommet frem til at et lille osmose anlæg vil være vejen frem for mig. Og jeg har kig på det billigste fra Eksternt link https://rent-postevand.dk/shop/Vandfiltre/Omvendt-osmose/EC100
Regnvand er desværre ikke muligt

Hvis der er nogen der har nogen kommentarer eller andre råd, håber jeg at høre fra jer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger rw - 31/08-2020 09:48 31/08-2020 09:48
Hej Slumse!

-Igår skreve jeg et længere indlæg her, men da jeg skulle poste det, blev jeg smidt af... -Så, nu prøver jeg igen.

Det er dejligt at høre om flere med interesse for apistogramma'er.

Jeg har en lille smule erfaring med et par arter, derudover prøver jeg at svare ud fra hvad jeg har læst på andre sites.

Jeg tror at 54 liter, er lige i underkanten til begge arter, men det kan sikkert lade sig gøre.
Apistogramma Nijsseni skulle kunne holdes parvis i et 54 liter akvarie, men kun hvis det er et "sikkert par".
Da A. macmasteri er polygam, og holdes bedst som 1 han og minimum 2 hunner, så tror også at 54 liter er lige i underkanten, så dem skal du nok holde i det store.
For alle Apistogramma arter siger de kloge at hver hun skal som minimum have 30 x 30 cm. bundplads. Men det kommer også meget an på temperament hos de enkelte arter.

Jeg har læst at A. nijsseni, kan være svære at få til at yngle end sin nære slægtning A. panduro. -men det kan selvfølgelig lade sig gøre.

I forhold til vandværdierne, er jeg desværre nok ikke den bedste at spørge, da jeg aldrig tester mit vand selv, og mest af alt bare prøver mig frem i forhold til hvad jeg læser rundt omkring.
-Men som udgangspunkt er det klart en god ide med et RO anlæg, nu da du ikke har adgang til regnvand.
Du skal helst have gH/ppm/microSiemens så langt ned som muligt (-Jeg tror at det bare er forskellige måder at regne hårdheden på, men skal være ærlig at sige at jeg ikke er helt sikker).
Hårdheden (ppm) er så vidt jeg kan læse mig frem til den vigtigste at holde nede, da pH kan være en mere flyvst værdi.
Jeg er ret sikker på at du kan få pH værdien ned på de omkring 6, det kræver for begge arter, hvis du gør som du selv forslår. En sok/filterpose med Spaghnum i, Egeblade og især Elmekogler er gode til at sænke pH'en.

Her er et par andre ting du også lige skal overveje...

Du skal helst ikke have andre bundlevende fisk eller maller i akvariet, da de vil kæmpe om de samme huler.
Fint sand, da de bruger det til at finde føde og rense deres gæller. Jeg har læst et par steder at de mener at det mindst lige så vigtigt, som vandværdierne, hvilket vel giver meget god mening, da det er en del af deres levevis.
Akvariet skal være opdelt i flere sektioner (bundzone), så jaget fisk kan komme hurtigt væk. Hannerne kan være grove ved hunnerne, når de ikke er i ynglehumør. det gælder dog også den anden vej, når der så er unger.
Helst flere huler, fordelt i akvariet, så de har lidt at vælge imellem.
Flydeplanter og dæmpet belysning beroliger fiskene.
Vandcirkulationen skal ikke være alt for kraftig. Gerne tæt på stillestående.
Vandskift skal hellere være oftere og små end de der store hvor man skifter 50% vand.
Jeg skifter selv ca. 10-15 liter vand en gang om ugen på mit store (130 liter).

Til sidst vil jeg sige, at hvis jeg skulle starte med apistogramma'er, så vil jeg starte med en art og se hvordan det gik, i stedet for at kaste mig over flere arter på en gang. Selvom det er forfærdelig tillokkende.

Det var vidst det hele for nu. Du skriver bare hvis der er flere spørgsmål.

-r

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 02/09-2020 07:54 02/09-2020 07:54
Omkring vandværdier;

Microsiemens er en værdi for vandets ledningsevne. Det er et andet udtryk for vandets indhold af salte, altså at en lav værdi for ms. er et resultat af en lav GH (totalhårdhed). Det siger så ikke noget om hvilke salte der er tilstede.

Hvis man er interesseret i at vide hvilke salte man har i vandet, kan man finde målesæt for Ca, KH, Mg og flere andre, men normalt vil man bare måle KH.

RO-vand, eller andet blødt vand, er klart en fordel når man skal ændre vandværdierne, da PH lettere lader sig rykke med en lav KH, som ellers har en tendens til at skubbe PH tilbage mod neutral (PH=7). Det er dog ikke uden risiko at komme FOR langt ned i KH, da det netop kan resultere i en PH der pludselig kan falde voldsomt, med fiskedød til følge. Kunsten er, at gå så langt ned som nødvendigt, men heller ikke mere.

PH er ærlig talt lettest at rode med i beholdere uden fisk i; Her kan man simpelthen bare tilsætte forsuringsmidler til den rigtige værdi er opnået, uden at bekymre sig om at komme for langt ud, til skade for fisk/planter.

Om man vil bruge de gammeldags metoder med oxalsyre/forsforsyre, filtrering over spagnum m.v. eller bare tilsætte dertil beregnede opløsninger fra de forskellige akvarieorienterede producenter er et temperamentsspørgsmål. Det sidste er dyrere men nok det mest sikre/mindst ubehagelige.

M.h.t. hvilke Apistogramma; Jeg er ikke ekspert på området, men ville i første omgang vælge en art der ikke stiller ekstreme krav til vandværdierne, og selvfølgelig kan være i akvariet.

Annoncører
Annoncører