Valg af porøst filtermateriale

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 396

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kong Triton - 20/10-2020 22:44 20/10-2020 22:44
Godaften :)

Jeg overvejer at booste mit baggrundsfilter lidt ved at tilføje et rum med porøst filtermateriale. Filteret er bygget følgende op: biohjul - filtermåtte - filtervat - filtermåtte - soil i nylonstrømper - filtermåtte - teknikrum. Jeg overvejer at enten tilføje et rum eller inddrage rummet med soil, hvor jeg så vil have et porøst materiale i nylonstrømper, så det er til at få op og rense, hvis nødvendigt.

Jeg har i den forbindelse to spørgsmål:

1. Er der nogen herinde, der har forsøgt sig med lignende løsning i et baggrundsfilter?

2. Hvilket porøst materiale er bedst? Biohome Ultimate? JBL Micromec? Sera Siporax? Eheim Substrat Pro? Eller noget helt femte? Og hvad hvis man også samtidig kigger på prisen på de forskellige produkter?

Mvh. Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KasperK/Lolland - 20/10-2020 23:10 20/10-2020 23:10
Jeg har læst, set, hørt at Zeolit skulle være et forrygende filtermateriale. Billigt og effektivt, og så mener jeg også at have læst, at det kan regenereres med en saltvandsopløsning.

Eksternt link https://www.koiimport.dk/pi/Zeolit-10-kg_5746214_189940.aspx

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kong Triton - 21/10-2020 11:22 21/10-2020 11:22
Tak. Det lyder også interessant. Dog "skræmmer" det lidt, at det skal udskiftes jævnligt, da jeg netop ønsker at gøre akvariet med vedligeholdelsesfrit. Derfor jeg vil optimere filteret med et porøst materiale, der gerne skulle sikre, at ugentlige vandskift ikke er strengt nødvendigt. Det tager noget tid at skifte vand i et 720 liters, og med små børn og opmærksomhedskrævende frue, så... :D :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator scn - 21/10-2020 18:23 21/10-2020 18:23
Problemet er at du ikke får meget ud af "bare" at øge filtervolumen. Vandskiftet er (blandt andet) for at holde koncentrationen af nitrat nede, så for at det skal have den ønskede effekt skal du have et filter der kan fjerne nitrat. Sera Siporex skulle vist kunne gøre det, men det tager tid før bakterierne er oppe i omdrejninger. Der er vist lidt bøvl med at det ikke må slamme "for meget til", da det så ikke virker.

Zeolit ser fin ud, det tager ikke mange sekunder på google at se at materialet er blevet undersøgt med henblik på at rense vand for bl.a. nitrat:
Eksternt link https://www.researchgate.net/publication/285766444_Removal_of_Nit... .

Min spekulation: Men når man begynder på den slags, så kan der måske være en uønsket effekt, at det også snupper ammonium og nitrit, så hvis du stopper med det i en periode er det ikke sikkert at dit normale filter er oppe i omdrejninger da mængden af bakterier stabilisere sig i forhold til fødegrundlaget, og zeolitten snupper en del (måske rigtig meget?)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kong Triton - 22/10-2020 20:33 22/10-2020 20:33

Det er jo netop fordi, jeg vil holde nitraten nede, at jeg spørger ind til forskellige typer af porøst filtermateriale, da produkter som biohome, Siporax og micromec har ry for at kunne klare dette. Hvis det udelukkende “bare” handlede om større filtervolumen, ville jeg bare smide en masse ekstra billige plasticdimser i filteret.

Zeolit ser rigtig spændende ud, men som jeg skriver ovenover, så mister det lidt af det interessante, hvis det skal udskiftes jævnligt. Dels fordi det er besværligt og dels fordi der så skal opbygges en ny bakteriekultur i det nye Zeolit. Det går lidt imod ideen med et stabilt, lavt nitratindhold. Derfor er nogle af de andre nævnte produkter mere interessante, da de er langtidsholdbare, hvis de bare bliver skyllet rene for slam i ny og næ.
Tanken er, at med et porøst filtermateriale i den sidste del af filtreringsprocessen, kan vandskift reduceres til en gang om måneden/hver anden måned (eller hvad der nu viser sig at være nødvendigt), hvor det porøse materiale samtidig lige kan blive skyllet. Der er masser af eksempler på folk, der ikke behøver skifte vand i månedsvis, da disse materialer holder deres nitratniveau stabilt lavt.

Er der i øvrigt nogen, der har erfaringer med Seachem Matrix? Er det lige så godt/bedre end fx Biohome, Micromec og Siporax?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator scn - 22/10-2020 21:34 22/10-2020 21:34
Zeolit er ikke et biologisk filter, det er et kemisk filter, så der er ingen bakteriekultur der skal etableres. Det skal skifte da det på et tidspunkt har bunde den mængde stoffer i vandet som det kan, og så er det "fyldt".

Selv hvis du får et nitratfjernende filter, så skal du pludselig til at overvåge vandværdierne, og hvad med andre stoffer i vandet? Der er en grund til at sådan ca. 99% af folk laver vandskifter når det kommer til ferskvandsakvarier: Det er det simpleste:
1. start akvarie op, vent nogle uger, så køre filteret
2. skift ca. 20-50% hver 14. dag (andre bruger andre mængder/intervaller)
Det er alt, ingen test af vandværdier, ingen udskiftning af materialer der binder affaldsstoffer osv...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Alpina - 22/10-2020 23:33 22/10-2020 23:33
JBL Micromec og Sera Siporax kan med garanti huse bakterier som fjerner nitrat biologisk. Det har jeg testet meget grundigt. Det tager 2,5 måneder for bakterierne at etablere sig.
Det fungerer stabilt efter indkøringsperioden og medfører derfor ikke behov for at teste løbende for nitrat.

Biohome Ultimate har jeg ikke testet grundigt, men tilsyneladende kan de også huse bakterier som fjerner nitrat biologisk.

Eheim Substrat Pro kan man ikke fjerne nitrat med.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 23/10-2020 11:06 23/10-2020 11:06
Jeg er enig med scn her, bortset fra at der er meget at lære ved at måle sine vandværdier, uanset at man sagtens kan klare sig uden. Der er andre grunde til at skifte vand, end "bare" at fortynde NO3 indholdet.

M.h.t. stabiliteten, fungerer det kun hvis belastningen holdes stabil. ved pludselige ændringer i fiskebestanden, og dermed følgende belastning, kommer filteret til at "hænge bagud", så det skal man lige holde øje med.

Man skal måske også lige overveje om det er så meget sjovere at stå og rense filtermateriale hver anden måned, end at lave et ugentlig vandskifte?

Jeg har selv tænkt mig at afprøve Siporax (en halvdyr affære viser det sig), men det bliver i kombination med vandskifte, og der bliver helt sikkert målt på vandværdierne undervejs!

Annoncører
Annoncører