Hvorfor alt det vandpjaskeri ??

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1725

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger brib - 24/01-2007 12:13 24/01-2007 12:13
Nu har jeg læst om vandskift uhyggeligt mange gange og noget undrer mig: Er det virkelig nødvendigt at man får presset denne sætning ned over hovedet i næsten alle sammenhænge : Husk at skifte mindst 25% vand om ugen.

Jeg skifter vand når jeg synes det er tiltrængt og ikke bare fordi at det skal man altså gøre. ?

Mne kræ trives udemærket med vandskift feks. 1 gang om måneden på selskabsakvarierne og opdrædts akvarierne får en tur ca. hver 14 dag. Og slet ikke 25 % nærmere 10 %

Min erfaring siger mig at daglige- ugentlige vandskift gør mere skade end gavn.

Er jeg bare heldig eller er der noget om snakken ?

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Brian C - 24/01-2007 12:23 24/01-2007 12:23
jeg tror forskellen ligger i bla. plantemassen og belastningen
på den anden side har jeg haft guldfisk og cichlider der har levet "fint" ved nitratværdier over 80 mg/l og cichliderne ynglede endda
da jeg havde Malawi var jeg nødsaget til at skifte op mod 50% af vandet om ugen for at holde et bare nogenlunde acceptabelt nitrat niveau, hvorimod jeg nu kun skifter så hyppigt i mine opvækst akvarier grundet den store fodermængde, og i lige præcis de akvarier kan jeg se en stor forskel i vækst hvis jeg ikke gør det
der var en på et tidspunkt, der havde lavet et forsøg med at bruge rindende vand (dyrt i disse tider) hans yngel pågældende akvarie eksploderede nærmest i vækst

så jeg tror du har været lidt heldig, men at fisk også har en stor tilpasningsevne

Med venlig hilsen
Brian C

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
jonasl - 24/01-2007 12:24 24/01-2007 12:24
#1 Tror ikke bare det er fordi du er heldig, jeg har oplevet lidt a la det samme. Men nu handler de fleste tråde jo også om sygdomme, eller måske ikke de fleste, MEN mange :) så er det jo lidt klart at man skal skifte vand? Eller har jeg misforstået noget ?

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
larsballe - 24/01-2007 12:55 24/01-2007 12:55
Der er jo også flere forskellige måder at køre et akvarie på, Diana Walstad har skrevet en fremragende bog, Ecology of the Planted Aquarium, der netop handler om at køre et akvarium "low tech", med balance mellem fisk og planter.
Hvor den ideelle balance er, ved jeg ikke, men jeg kører et selskabsakvarium med meget begrænset vanskift, 4-5% om ugen, og det går foreløbigt fint.

Der er en god artikel her: Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=262 og så kan jeg kun anbefale bogen, som jeg er nået 2/3 igennem nu, hvis man har det OK med at det bliver noget teknisk ind imellem.

De bedste hilsner
Lars Balle Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Janne (Inaktiv) - 24/01-2007 13:21 24/01-2007 13:21
Grunden til at jeg ofte anbefaler det til nybegyndere der har problemer med deres fisk er, at de ofte har fået lidt rigeligt fisk i akvariet, og måske også fodrer lidt rigeligt. De skal jo lige lære at finde en balance. Indtil denne balance er lært, er det bedre at være på den sikre side og skifte godt med vand hver uge.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
feddersen - 24/01-2007 13:22 24/01-2007 13:22
Hej Stig

Jeg er helt enig med dig. Mit udgangspunkt er at så længe der yngles, så længe har de det godt. Derfor skifter jeg kun vand når jeg synes der er behov for det og det er som regel højest en gang om måneden og måske endda kun hver anden måned. Filteret skylles hvis det slammes til.

Med venlig hilsen
Karsten Feddersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger the chicken (Inaktiv) - 24/01-2007 13:52 24/01-2007 13:52
Jeg skifter mellem 25-50% vand hver 14 dag og det virker fint - tror jeg har max 2 syge fisk om året (og jeg køber nok mindst 50 stk hver år!)

Det 530er jeg er ved at købe kører helt uden planter og vandskift! der er +50 fisk i, og det inkluderer temli store fisk som pleco, bali og hummere!!!

Det er fuldstændig oversået med alger, men der dør ingen fisk og de vokser ganske fint dem der er der - forstå det hvem der kan...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
jonasl - 24/01-2007 14:13 24/01-2007 14:13
#7 Det er fordi din piratfisk æder dem :D

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Jacob - 24/01-2007 16:46 24/01-2007 16:46
Det afhænger vel også hvilke fisk det handler om, nogle arter lever jo steder hvor vandkvaliteten er ringe, mens andre kommer fra steder hvor vandkvaliteten er i top.

mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger cyppen (Inaktiv) - 24/01-2007 17:50 24/01-2007 17:50
Jeg må da indrømme at jeg skifter ca. 200 L om ugen på mit. Dvs 40% ca...
Går det længere end en uge tager jeg 50-60 % af vandet ved vandskift
Mens jeg på mit lille akvarie skifter 15% om dagen, for samtidig at suge foderester og lign. op...

Hvis jeg ikke skifter så meget vand i det "store" så er der jo en del NO3 i vandet... Og det vil jeg da for alt i verden undgå. Derfor de hyppige vandskift.

Venligst
Cyprinus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MOK (Inaktiv) - 24/01-2007 19:28 24/01-2007 19:28
#7 og #8 og Helge er sikkert doven - tager de svage først *s*

Mvh.
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger brib - 24/01-2007 19:47 24/01-2007 19:47
Jeg er jo ikke helt grøn i akvaristfaget. og har dermed prøvet en masse i tidens løb, herunder også hyppige vandskift.

Det der bare undrer mig er hvorfor de forskellige vandværdier stiger til uønskede højder ved vandskift .
Stigningen er godt nok kortvarig, men alligevel.

Jeg ved at yngel kræver masser af friskt vand for at vokse, og derfor får de skiftet oftere end selskabsakvarierne.

Filtrering hos ynglen ( 325.l ) er måske også lidt overdimensioneret. Det er en Eheim 2660 som filtrerer vist nok 1200.l / tim, og den har jo en ret stor filter volumen- spand.

Selskabsakvarierne er tæt beplantede og med god filtrering, så det er nok derfor at vandværdierne i dem er helt i top, på trods af de ringe vandskift.

1 cm reglen - retningslinien er vist også overtrådt kraftigt her i huset. Det tager jeg lige nogle billeder af og lægger op i tråden :-)

Jeg har dog et gammelt billede som har været vist mange gange før

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 24/01-2007 20:24 24/01-2007 20:24
Jeg tog lige et billede af mit skraldeakvarium.

Det er 325.l og bruges til guppyer med uønskede farver. Men som er meget hyggelige at se på alligevel . :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger brib - 24/01-2007 20:28 24/01-2007 20:28
Mit hun akvarium 250.l

En enkelt han har sneget sig ned og får ret travlt :-)

Dårlig billed kvalitet . ( mig og teknik :-( )

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
jonasl - 24/01-2007 21:03 24/01-2007 21:03
#13 gid man dog havde plads til et 325l rode akvarie :( .

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
skeptiker - 24/01-2007 23:59 24/01-2007 23:59
"Hvorfor alt det vandpjaskeri?" - Fordi nogle brugere tror at en påstand bliver til sandhed bare den gentages ofte nok.

Hilsen
Jan P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Brian C - 25/01-2007 00:13 25/01-2007 00:13
#16 underligt argument...
vi er måske nogen der kigger på vores fisk, og indimellem også måler vandværdierne
nu er det jo sådan at vi arbejder med levende ting, her og det der virker for Per, virker desværre ikke altid for Poul
og at fisk yngler er ikke altid ensbetydende med at de har det godt, nok nærmere instinkt

Med venlig hilsen
Brian C

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
skeptiker - 25/01-2007 00:31 25/01-2007 00:31
"det der virker for Per, virker desværre ikke altid for Poul" - nej; og derfor skal man afholde sig fra generaliseringer!

Hvorfor er det lige blevet 25% vandskifte? Hvorfor ikke 1/5 eller 1/3? Skift dog vand efter behov og lær fiskene at kende. (Så kan der også spares mindre formuer på div. testudstyr!)

Hilsen
Jan P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Janne (Inaktiv) - 25/01-2007 00:37 25/01-2007 00:37
#18: Fordi nybegyndere ikke har lært deres fisk at kende; ikke kan se, hvor meget vandskifte der er behov for. Så er man nødt til at komme med en generalisering; ville du, da du var nybegynder, kunne bruge "skift så meget vand, som du synes dine fisk ser ud til at trives med, så tit som du føler er nødvendigt" til noget? Det ved jeg, at jeg ikke kunne.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
skeptiker - 25/01-2007 02:46 25/01-2007 02:46
Da jeg var ny ud i akvariehobbyen for 25 år siden begyndte jeg med at læse et par bøger om dét at holde fisk. Ydermere havde jeg en god akvariehandler som havde erfaring og ikke bare andenhåndsdogmer.

Hilsen
Jan P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
jonasl - 25/01-2007 09:46 25/01-2007 09:46
#20 det er jo ikke alle der er så heldige :) .

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Janne (Inaktiv) - 25/01-2007 11:03 25/01-2007 11:03
#20: Med fare for at træde nogen over tæerne, vil jeg påstå at langt de fleste nybegyndere af i dag netop ikke har læst akvariebøger, inden de går i gang.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger brib - 25/01-2007 11:52 25/01-2007 11:52
Jeg sidder netop og læser en gammel akvariebog fra 1962. Hold da op der er sket meget på akvariefronten siden den blev skrevet.

Et er at 90 % af fiskene hedder noget andet i dag ( latinske navne) . Noget andet er at "gammelt" akvarievand er guld værd, og må endelig gemmes når man laver rokade i sit akvarium :-)

Teknikken har også fået et kraftigt løft siden kan jeg læse. For her i bogen omtales lystoffrør som en slags ny opfindelse til akvariebrug.

Spandpumpen var vist heller ikke opfundet den gang , for der omtales kun støjende luftpumper og filtre - luftsten . :-)

Til gengæld var der den gang rene vandhuller alle steder hvor man kunne fange det fineste sygdomsfri levende foder til sine akvariefisk. Det er vist efterhånden en saga blot, for selv her på landet er der langt imellem et godt vandhul.

Bogen hedder : Samlerens akvariebog: Af Dieter Vogt & Heinz Wermuth - Samlerens forlag 1962 Og kan sagtens bruges endnu , om ikke andet så som underholdning

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Line (Slettet) - 25/01-2007 13:22 25/01-2007 13:22
Hej

Nu kunne jeg sige en hel masse - det vil jeg spare jer for.

Ikke eet akvarie ligner det andet. Hvert akvarie har sin helt egen husholdning og balance.
Men husk - fisk kan vænne sig til meget. Også de helt svimlende nitratværdier.

Jeg kan godt holde nallerne for mig selv, når jeg ser et gammelt tilgroet akvarie. Ingen redningsaktion her. Hvad ville ske ? Hele lortet ville kippe, fiskene blive syge whatever, hvis man begynder at pille ved det.
Og ejeren "Ja - hvad sagde jeg"!

Akvariets kimtal eller kimtryk kan I altså ikke se. Og det er fortrinsvist det man önsker at forringe ved vandskift. Nitrat er ikke det störste problem.
Derfor skal man altid skifte vand, når man skal isætte nye fisk. Så de ikke skal belastes yderligere med akvariets bakterietryk.

Hvorfor tror I, at folk lejlighedsvist bruger UVC ?

Slutteligt: hvis jeg med 0 - 2 KH skiftede vand, som I gör - ville jeg temmelig meget hurtigt stå med et alvorligt syrestyrt. Hvad I gör, kan I kun tillade jer med hårdere vand.

Derfor har du også forklaringen på, hvorfor dine værdier stiger, Stig (det rimer squ)

Du tilförer ved vandskifte friske forsyninger af Karbonater. Disse fungerer som buffer for din PH. Voila stiger PH.

Hilsen
Line Sörensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger lab (Inaktiv) - 25/01-2007 13:31 25/01-2007 13:31
#1: "Min erfaring siger mig at daglige- ugentlige vandskift gør mere skade end gavn."

OK, men hvilken skade er det præcis det gør?

#12: "Det der bare undrer mig er hvorfor de forskellige vandværdier stiger til uønskede højder ved vandskift."

Hvad mener du? Hvilke vandværdier?

Så vidt jeg husker har du tidligere skrevet at hvis ikke du bruger pvp ved vandskifte, får alle dine guppyer klisterhaler. Kunne det tænkes at dit postevand er af en dårlig kvalitet?

Hvis jeg har været for doven med vandskifte, kan jeg se det på fiskenes adfærd. De bliver sky og mistrives generelt. Jeg måler aldrig nitrat på mit vand, og jeg er ret overbevist om at det er lige så vigtigt at tilføre frisk vand, simpelthen for at fjerne mikroorganismer fra vandet. Det er bare tilfældigvis nitrat man kan købe testsæt til, og derfor måler man det ;-)
Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
larsballe - 25/01-2007 13:51 25/01-2007 13:51
#24 Jeg har ikke hørt om bakterietryk (gætter dog), har du en reference til en web site, bog eller artikel? Jeg interesserer mig for Diana Walstads balancerede filosofi og prøver på at blive klogere.

Morsomt som vandskift kan bringe sindene i kog, er det ikke et spørgsmål om at tage et bevidst valg mellem to strategier (der hver for sig kan være helt fine):

- at søge at opnå en balance mellem fisk, planter, filter og bundlag, så systemet bærer sig selv
- at fjerne potentiels skadelige (og gavnlige) stoffer og så evt. tilføre de gavnlige i kontrollerede mængder (gødning, CO2 etc.)

Der er helt sikkert akvarietyper, der er bedre egnede til den ene strategi end til den anden, alene antallet af planter giver jo en stor forskel.

De bedste hilsner
Lars Balle Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger brib - 25/01-2007 15:16 25/01-2007 15:16
#25 Specielt GH bliver væsentligt forhøjet 24+ Men falder efter et par dage med filtrering over klynevand.

Og ja de s'' klisterhaler bliver næsten omgående et problem, specielt hos ynglen.

Der er ikke fundet nogen optimal kur mod denne "sygdom" endnu, og det på trods af at den er blevet et stort problem også hos de handlende. Der har været kure fremme om at bade fiskene i brintoverilte opløsning o.a Men hvem orker at bade 1500- 2000 guppyer i 3 minutter et par gange om ugen ??? Ikke mig det er helt sikkert.

Jeg regnede også med at min dødsfald hos ancistrus ynglen ville stoppe , det gjorde det også i en periode, dog kun indtil jeg lavede et større vandskift, Så døde hele styrken igen igen.

De andre fisk tager vandskiftet afslappet og uden problemer direkte fra den kolde hane.

Så måske skulle jeg bare droppe guppyerne og ancistrus opdrædt og slå mig på platyer istedet.

Det der irriterer mig mest er at det tager alt for lang tid at fodre yngel op med sparsomme vandskift. Det tager mindst 3 mdr. for guppyerne mod før ca 2 mdr.

Kimtallet er stadig lidt forhøjet 35 tappet direkte fra hanen. Men overskrider ikke EUs grænseværdier for drikkevand.

Nitrat-nitrit stiger også kortvarigt, men det eliminerer jeg ved at lade være med at rense filter samtidig som vandskift.

Og jo jeg bruger stadigvæk PVP men er dog begyndt at tvivle på virkningen af det .

Ovenstående er et lille spring fra overskriften. Der hvor jeg ville hen med spørgsmålet var: Hvorfor hyppige vandskift i feks. selskabsakvariet når fiskene trives og vandværdierne er ok. ?

Mvh.
stig- svinesti - grisesti og andet som rimer på stig :-) #: 24 Derfor jeg tog mit mellem navn Brian allerede i skolen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Line (Slettet) - 25/01-2007 16:18 25/01-2007 16:18
Dit problem må så være vandhanevandet.

Hvis du seriöst vil göre noget ved det (og ikke bare jamre *S* - se det er jo spörgsmålet hehe)

Köb et omvendt osmoseanlæg. Så er du udover dine vandkvalitetsproblemer.
Ophærdning via mineralsalt. Så bestemmer du også selv nöjagtigt hvor hårdt du vil have det.
Jeg har lige bestilt et MP anlæg. 1000 kr. ca. og op til 380 l om dagen.

Med din produktion og overmåde interesse for hobby'en - synes jeg nok, at I kunne unde jer det.
Selv om du er nærig. Man skulle jo ....... tro, at du var af skotsk oprindelse LOL

Hilsen
Line Sörensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger brib - 25/01-2007 16:49 25/01-2007 16:49
#28: Bare fordi man har sit lokoumspapir hængende til tørre, så er man straks af skottisk oprindelse tsk. tsk *GG*

Koster sådan et omvendt osmose anlæg ikke ret meget i vand ? Eller er det ikke kun et alm , osmose der gruger x antal liter for blødgøre x antal l vand ?

Vand i DK er jo pålagt nogle uhyrlige grønne afgifter så at m3 vand koster kr. 60.- ( ca 8 euro) ( nu jamrer jeg mig igen :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Line (Slettet) - 25/01-2007 16:59 25/01-2007 16:59
Det skulle være indstilleligt på mit anlæg. Men i reglen jo - -3- 4 gange vandet går til spilde.

Eller du finder selv på en filtreringsmulighed over aktivt kul ... whatever.. der er der lidt Georg Gearlös i dig :)

Hilsen
Line Sörensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger brib - 25/01-2007 19:12 25/01-2007 19:12
# 30 : Gearløs? Hmmm :-)

Først havde jeg lige lavet en hurtig konstruktion i hovedet, men da jeg manglede 2 tørrede svedsker og en 40 Hk Volvo Penta påhængsmotor, vil jeg nok prøve med idè nr 2

2: To regnvandstønder med en gl. springvandspumpe som filtrerer vandet op i en nylonstrømpe eller mit store fangstnet, fyldt med aktivt kul.

Kiggede lige priser på aktivt kul i større mængder. Noget tyder på at Vi kommer til at fyre en af tjenerne og afmelde den ene privat chauffør i en periode. Kaviaren og canapeèrne må nok skiftes ud med oksemørdbrad, men det går jo nok.

Billeder følger.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger chuchillo (Inaktiv) - 08/04-2007 22:48 08/04-2007 22:48
hmm jow jow da , og hvor er vi kloge allesammen ...det meste lyder da fornuftigt ....men der er lige så mange meninger om vandskifte som der er brugere på denne side , og kommer man som nybegynder tror jeg man bliver meget forviret .
min erfaring er at man i et nystartet akvarie gør klogt i at skifte 25% ugentligt ,men efterhånden som man finder ballancen kan man godt nøjes med at skifte en gang om måneden .

Annoncører
Annoncører