Flytning af akvarie

Indlæg fra det gamle forum, gengivet som arkiv. Er det dit indhold, og vil du have det fjernet eller dit navn gendannet?

k19r — 21. december 2008, 17:59

Jeg skal have flyttet mit akvarie og har ikke mulighed for at tage vand med. Det er et 250 L m. spandfilter. Fiskene er mest sugemaller og gurami (Perle og blå)

Er det vigtigst at jeg tager bundlag eller filter med urenset eller er der en af tingene jeg skal rense godt, inden jeg fylder nyt vand i.

Hvis jeg vælger 'det optimale' med bundlag og filter - og fylder rent vand i - hvorlænge kan der så gå inden der kommer fisk i igen?

2mas — 21. december 2008, 18:14

Det vigtigeste er dit filter. Hvis du planlægger det sådan, at filteret er det sidste du slukker, og det første du tænder når du kommer frem, så behøver du ikke at tage ekstra vand og bundlag med. Du kan bare ha din pumpe kørende i en spand, mens du rigger akvariet til.
Den eneste grund jeg kan se i at tage tage vand med, er at det går hurtigere at få varmet vandet op igen.

Filteret må ikke være slukket i mere end 1-2 timer.

k19r — 21. december 2008, 18:20

OK - tak for det hurtige svar. Der går højst et par timer før det er fyldt med vand igen og pumpen er tilsluttet. Hvor hurtigt kan fiskene komme i efter passende temperatur er opnået? 1 dag - 2 dage ???

Foslund — 21. december 2008, 18:21

Jeg vil også sige lad pumpen kører i en spand akvarievand, evt. med en luftsten.

Den må under ingen omstændigheder være slukket i mere end 30min. hvis du vil have slukket den i længere tid, så skal man tage alt filtermateriale op af filterspanden, så filtermaterialet står fugtigt men ikke fyldt med vand.

2mas — 21. december 2008, 18:23

Så længe temp'en er som den skal være, så kan du smide dine fisk i.
Bare husk at holde dit filter i live.
Jeg flyttet fra KBH til midtsjælland. Da vi kom frem løb jeg ind og sat pumpen til at køre i en spand. Fiskene var i en spand som pumpen kørte i.

Foslund — 21. december 2008, 18:29

[citat]OK - tak for det hurtige svar. Der går højst et par timer før det er fyldt med vand igen og pumpen er tilsluttet. Hvor hurtigt kan fiskene komme i efter passende temperatur er opnået? 1 dag - 2 dage ???[/citat]
Vil sige det er bedst hvis du havde nogle murerbaljer og gemte så meget vand som muligt, der mange årsager til ikke at lade alt det levende få et vandchok.
1. din pumpe har ikke godt af at blive skyllet rent igennem med frisk vandhane vand.
2. dine fisk kan tilte, selvom temperaturen er rigtig.
3. Du får et hyr med alger, hvis du starter forfra med nyt hanevand, med et filter som ikke kører optimalt og fiskene fylder vandet med affaldstoffer.

Hvis du gør det alligevel, så vil jeg råde dig til at fodre minimalt ihvertfald en uges tid efter...

Spørgsmål & svar

Der er endnu ikke stillet nogen spørgsmål om dette.

Log ind for at stille et spørgsmål.