Hvidt svamp eller "mug-ligende"

Postet under : Havedam - Sygdomme
Visninger : 4219

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger snoopyangel (Inaktiv) - 27/05-2009 23:01 27/05-2009 23:01
Jeg skriver på vejne af min bedstefar, der har en ca. 38 cm koikarpe der opføre sig underligt....

Den har nærmest bosat sig i et hjørne af hans udendørs fiskedam de sidste par dage og ikke rigtig rører sig ud af flækken, den er dog helst ved overfladen og han ville have jeg skulle se på den....

Jeg kunne så godt se at den så lidt bleg ud og det ser ud som om at den har noget svampligende hvide mærker på sig ved hovedet og ryggen, og vi ander ikke hvad vi skal gøre ved den - den vil ikke spise, hvor den før var en grovæder.... :)

Er der nogen der ved hvad der kan gøres, for for første gang er jeg lost i hvad jeg skal gøre og give ham af råd, da alle hans koi'er er hans et og alt for ham, han har haft dem siden de var ca 8cm lange..... Vi har snakket om medicinbehandling, men det bliver dyrt, når man tænker hvor stor hans bassin er....

Nogen idéer..?? Skal nok lige sige, at hans havebassin er på 30.000 Liter :o

Håber nogen kan hjælpe...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 28/05-2009 00:02 28/05-2009 00:02
Synd for din bedstefar, men det lyder som om, at du og han skal acceptere, at også fisk blive rgamle, svage, syge og skal dø. Vær god mod fisken - og afliv din :(
Din bedstefar har så passet den godt siden den kan vokse fra 8 cm til 38 - noget af en bedrift, ;) ;) :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger snoopyangel (Inaktiv) - 28/05-2009 00:31 28/05-2009 00:31
Ja, det er det, han går så meget op i dem, de er ligefrem håndtamme, så han kan håndfodre dem og håndklappe dem stille, uden de stikker af...

Jeg har også sagt til ham, at det er nok den eneste udvej, da den sikkert kan smitte de andre... Men han vil ikke bare give op...

Den her er en af de mindste - den største han har er 50 cm og er 10 cm i diameter ved hovedet, en ordentlig mobbedreng :D - igen - vi kan måle dem da de er så håndtamme, for vi må tage dem stille op for at måle dem uden at de stritter imod, han har jo haft dem siden de var helt små... De må stole rigtig godt på os, siden de tillader det :) Derfor kender vi deres mål...

Det er faktisk ligefør at vi kan tage dem helt op og nusse dem som kaniner - hæhæ

Han bliver sikkert grædefærdig, hvis der ikke er andet at gøre - de er jo hans "børn" siger han.... :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Villads (Inaktiv) - 28/05-2009 04:47 28/05-2009 04:47
Måske kan du finde en løsning her.
Eksternt link http://www.fishyfarmacy.com/

Held og lykke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger snoopyangel (Inaktiv) - 28/05-2009 09:49 28/05-2009 09:49

Mange tak - jeg vil kæmpe med at finde en løsning indtil der ikke er andet at gøre... :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Villads (Inaktiv) - 28/05-2009 10:50 28/05-2009 10:50
Kan de ikke blive temmelig gamle?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 28/05-2009 13:01 28/05-2009 13:01
Indlægget er rettet 28/05-2009 13:19 28/05-2009 13:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#1:
det man normalt gør med store KOI'er som har sygdom er at komme dem i et stort karantæne-kar og medicinere dem der - eller direkte medicinere på dens krop ved "pensling" eller "dubning" med medicin.

Men det kræver at man ved præcis hvad som er i vejen med KOI'en - mange havedams-centre har mulighed for at mikroskopere for at finde ud af den korrekte medicinering.

Og du har helt ret - KUN i meget sjældne tilfælde medicinerer man hele dammen.
.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger snoopyangel (Inaktiv) - 29/05-2009 16:16 29/05-2009 16:16

Jov, de kan godt blive gamle, har læst mig frem til engang at de kan blive 40-50 år gamle i fangenskab og ca 10 år ældre i det vilde :o ... Min bedstefar havde engang en mega flot kæmpe hvid Koi med "rødt hår" som jeg kaldte det da jeg var bitte :P Den var mindst 20 år gammel, inden den døde...

OPDATERING:

Miraklernes tid er endnu ikke endt, den koi jeg omtalte i #1 er begyndt at spise igen og svømmer vildt omkring og er igen legesyg som den plejer - vi har ikke gjort noget med den overhovedet, så vi var overrasket med jublede ;) jeg kiggede efter de hvide mærker jeg kunne se på den før, de er der endnu, men de er bare ikke så tydelige som før....

Gad vide om de kan gøre sig selv raske ved at hvile som vi gør når vi f.eks. er forkølet..??? Den var jo bare i et hjørne for sig selv og bevægede sig knap nok *blink* *skeptisk* Det er nok bare mig...... eller.... er der mon noget om snakken..?!?!?!? *uhh* hehe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Villads (Inaktiv) - 29/05-2009 16:32 29/05-2009 16:32
Det var dejligt at høre.Netop når det er fisk som kan blive meget gamle er det trist hvis de dør før tid.
Det jo heller ikke alle sygdomme vi behøver medicin for at komme os over,så hvorfor ikke også hos fisk?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Sølz - 29/05-2009 20:20 29/05-2009 20:20
Hej snoopyangel,

Hvor det dog glæder mig for din bedstefar :D . Heldet har tilsmilet ham - hvor er det dejligt at høre. Og så må jeg sige, at jeg er vildt imponeret over, at fisk kan blive gamle og så tamme ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger snoopyangel (Inaktiv) - 31/05-2009 01:39 31/05-2009 01:39

Ja, jeg bliver også tit overrasket når de kommer og vil ages langs siden og ryggen :)

Men nu har holdt øje med den og den er stadig som om intet er sket, men han har nu et akvarie stående hvis nu den bliver syg igen og skal behandles - vi kalder det "hospital akvariet" hæhæ :D :P

Annoncører
Annoncører