Generelt spørgsmål til en fremtidig handel

Postet under : Siden - Akvariesiden Offtopic
Visninger : 1538

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Cybersp@ce (Inaktiv) - 19/08-2009 23:31 19/08-2009 23:31
Hvis jeg kontaktede en bruger vedrørende en annonce
og skriver at jeg er interesseret i at købe tingen(ene),
men gerne må sende mig billeder af den/dem først.
Som der tit bliver tilbudt i annoncen-teksterne = "billeder kan sendes".

Næste dag kommer der så alligevel billeder på annoncen.
Man skriver igen at man gerne vil købe tingen(ene).
Men nu er der pludseligt en anden der kommer og køber tingen(ene) i stedetfor.

- Hvad skal man gøre/skrive, hvis man gerne vil købe tingen(ene),
men gerne lige se dem først, men stadigt beholde 1.ret på købet?

- Skal man bare sige man vil købe det med forbehold...?
Har man så stadigt 1.ret på købet?

Normalt går det fint med handlerne herinde :P
Men ovenstående er sket et par gange
og jeg bliver bare så irriteret over det *blink* ;(
Cybersp@ce

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Park (Inaktiv) - 19/08-2009 23:50 19/08-2009 23:50
Det er vel op til sælgers holdning, hvem der har 1.købsret!?? Sælger kan jo i teorien sælge til hvem som helst, der byder ind!

Men uheldigt, at du har oplevet det flere gange :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 20/08-2009 00:11 20/08-2009 00:11
Det er selvfølgelig en dum og irriterende situation. Men det er op til sælger hvem han vil sælge til, og hvornår. *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jery (Inaktiv) - 20/08-2009 00:37 20/08-2009 00:37
Og suk, det er lige så irriterende, at køber ikke dukker op eller ikke er hjemme, når man skal aflevere.
Jeg har et par stykker eller 3 i "den sorte bog", men langt de fleste gange går det da OK.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger jacob - 20/08-2009 07:02 20/08-2009 07:02
#4 Helt enig. For nogle år siden skulle jeg af med nogle fisk. Brugte lang tid på folk som gerne ville købe dem, men til en lavere pris. Folk som ikke kom og hentede dem som aftalt osv osv..det hele endte med at jeg forærede dem væk til en akvariebutik, og at jeg ikke gider bruge annoncemarkedet på siden mere. Det er muligt at jeg bare har været uheldig..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 20/08-2009 14:38 20/08-2009 14:38
Altså.. skal lige forstå dig ret..

Du henvender dig på en annonce uden fotos, at du gerne vil se fotos,inden du bestemmer dig, men at du er interesseret?. Der bliver så efterfølgende lagt fotos i annoncen, og en anden henvender sig, at h*n gerne vil købe tingen/ene. Du ser så fotos og vil egentligt også gerne købe?
Er det forstået rigtigt?

Hvis ja, så burde du have fået lov at købe varen, i og med du reagerede først på annoncen.,før der kom fotos. Sælger burde ha skrevet tilbage til dig om du stadig var interesseret efter du havde set fotos, og sagt til den anden interesserede at der allerede var en der havde udtrykt interesse, men at han vil vende tilbage hvis den første sprang fra.. Gir det mening?

Det er sådan jeg selv opererer.. En aftale er en aftale, uanset om den er skriftelig eller mundtlig i min verden.

Men det er desværre ikke alle der er sådan og jeg synes personligt at det er utrolig frustrende og ualmindelig dårlig stil af sælger i dette tilfælde.

Jeg har selv et par stykker herinde fra i en lille sort bog, som Jery.. Men det er nu ikke folk der har "snydt" mig i den forstand,det er mere dem der bare vil have og have,men ikke gider bruge to minutter på at skrive, TAK for noget de har fået gratis.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KK Norring (Inaktiv) - 20/08-2009 15:07 20/08-2009 15:07
Her i Jylland har en aftale altid været en aftale. Ligegyldig om det mundtligt eller skriftligt så gælder det. Sådan har det altid været.

Sådan er der bare ikke længere efter at internettet kom til. Som sælger har jeg alt for ofte oplevet at en køber vil have noget reserveret i et par uger eller noget, for så at springe fra når den tid er gået.. hvis køber da overhovedet gider melde afbud.

Så som sælger kan jeg kun sige at desværre er nødvendigt at sige at førstekøbsret er der ikke noget der hedder. Dertil er jeg blevet brændt af for ofte. Det er den der først står ved døren med pengene i hånden der har førstekøbsret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Hugo - 21/08-2009 10:00 21/08-2009 10:00
VED du at køber ikke har henvendt sig først via PB ?
Sådan at hans tilsagn om køb faktisk kom før dit ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Cybersp@ce (Inaktiv) - 21/08-2009 10:46 21/08-2009 10:46
#6 - ja, snoppyzrainbow...noget i den retning

#8 - okay Hugo det kan jeg jo ikke helt udelukke, det kunne jo være.
Men det fik jeg ikke oplyst noget om ved senere svar om at der nu var billeder i annoncen!
(Svarede også ret hurtig, ca.10-15min. lige efter at annoncen var kommet på).

Men det var nu også mere generelt, da det er sket før og synes det er ret irritende,
at man glæder sig over og tror man lige har køb det man står og mangler i et stykke tid til rimelige penge
og så ja...det har man så bare ikke alligevel.

- For hvis jeg siger jeg køber tinge(ene), men fortryder når jeg ser billederne.
Så har jeg jo sagt at jeg vil købe dem og skal stå ved min handel/ord...! *blink*

#7 Det skulle jo ikke gerne ende i som jeg kan forstå at KK Norring næsten er på vej til at have det,
med hellere at smide tingene ud, end at sælge dem her.
Cybersp@ce

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Hugo - 21/08-2009 12:31 21/08-2009 12:31
Jeg kan sagtens forstå iritationen, og folk kan sgi da bare meddele, hvis skidtet er solgt.
Jeg har prøvet et par gange. at en handel skal foregå som Karsten skriver, så plejer jeg bare at takke nej til handlen, for jeg gidder ikke spilde tiden på forgæves kørsel.

Det havde jeg et eksempel på sidste år, det endte med en sur sælger som brændte inde med fiskene, fordi den køber som kunne hente før mig, brændte ham af.
Det så jeg dog ikke som mit problem, da jeg havde tilkendegivet at jeg gerne ville købe, men ikke på først til mølle princippet, og det ville jeg så heller ikke, efter afbrændingen............... Ikke engang da jeg så fik dem tilbudt gratis !

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Las (Inaktiv) - 21/08-2009 15:34 21/08-2009 15:34
I min bog er der desværre heller ikke noget der hedder første ret på et køb mere, det havde været rart hvis alle de gamle dyder stadig havde været intakte. Men folk der har handlet på diverse markedspladser i de sidste mange år ved også at i dag er det først til mølle.

#9 Og den med at man så bare bliver nødt til at købe tingene hvis man har givet tilsagn holder heller ikke, det har jeg prøvet adskillige gange og set mange pinagtige forsøg fra folk på at sno sig ud af en handel, man kan lige så godt spare sig ærgelserne ved at holde tingene til personen som af en eller anden grund ikke vil slå til med det samme.

Man kan ikke rigtigt tillade sig at blive sur over at man ikke slog til og tingene er solgt, når man netop ikke turde løbe den risiko. Det er der så mange gange en anden der gør!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Cybersp@ce (Inaktiv) - 21/08-2009 16:00 21/08-2009 16:00
#11 jeg tror det skete efter at billederne kom online dagen efter og jeg kunne først svare om aftenen,
da jeg havde været væk hele dagen.

Las-Ikke noget imod dig personligt...men det du så siger er, at så skal man pænt vente hele dagen(e) ved computeren
og hele tiden opdatere siden. For at se om vedkommende alligevel har valgt at lægge billeder på siden,
istedetfor at send dem til én som det oprindeligt var beskrevet..."billeder kan sendes"!? *blink*

Har købt noget ubeset, hvor det ikke svarede efter beskrivelsen. (akvarie med masser af ridser+defekt pumpe...).
Så derfor hellere spørge efter billeder, når det tilbydes, end at købe noget "gammelt bras" for de penge jeg ikke har.

Men det med at folk ikke overholder deres aftaler, ikke dukker op, m.m. er desværre begyndt at smitter
lidt for meget af på de "gode" af os, som så hellere vil sælge til "den første der står med pengene i døren" :(
Cybersp@ce

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Las (Inaktiv) - 21/08-2009 16:16 21/08-2009 16:16
#12 Jeg forstår dig sådan set godt, men jeg har oplevet det fra begge sider mange gange efterhånden.
Og er blevet sur fra "begge" sider flere gange, og ja det er sgu ærgeligt..... Både når drømmebilen, fisken eller hvad det nu er bliver nappet lige for øjnene af en, eller netop det at man har sagt nej til en mulig køber og ham der lovede guld og grønne skove ikke dukker op.

Jeg mener ikke at du skal vente ved computeren hele dagen, men suse ud og kigge på sagerne. Er det ikke som forventet så kør igen, nogle gange vinder man og nogle gange taber man.
Jeg mener bare ikke at man kan forvente at et evt. godt tilbud bliver holdt til en til man har sikret sig at det var lige det. Så må man tage chancen....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Cybersp@ce (Inaktiv) - 21/08-2009 16:18 21/08-2009 16:18
#11 - Glemte lige at skrive at jeg senere igen fik en bedked om at der var en anden der ville komme
og kikkede på det dagen efter at billederne var kommet på(Annoncens 3.dag).... .
Hvis sælgeren havde skrevet det første gang + at vedkommende havde forespurgt det først ville sagen være en helt anden.

Jeg har da også nogle gange været nr.2 - at der var én før mig og skulle købe/kikke på det,
men at annoncen stadigt var der, i tilfælde af det ikke blev solgt.
Det var kun fair, at den anden der var kommet først, fik første-retten. Vedkommende havde jo været hurtigere end mig.
Så ville det være smart at skrive "Reserveret" i annoncen, så snart det skete, men det glemmer mange deværre også.
Cybersp@ce

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Las (Inaktiv) - 21/08-2009 16:29 21/08-2009 16:29
Jeg må sige at hvis jeg f.eks ringer på en bil og sælger så siger "der kommer en og kigger på fredag så prøv at ringe der", så er det ikke mig der køber den, så er jeg skredet og så finder jeg simpelthen en anden. Det der med at reservere den føler jeg kun er sælgere som ikke er vant til at sælge ting. Selvfølgelig kan en mulig køber værre på vej, og man sælger jo ikke en bil til en der dukker op på trappetrinnet hvis en anden er på vej fra den anden ende af landet.
Er man vant til at sælge ved man at mange, mange gange kommer ham torsken alligevel ikke om fredagen (han har købt en anden i mellemtiden). Og hvorfor afvise evt. masser af mulige købere fordi en man ikke kender reserverer bilen i adskillige dage?
Nogle gange er der da nogle stupide sælgere og købere, men sådan er gamet vel?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger jery (Inaktiv) - 21/08-2009 16:57 21/08-2009 16:57
Indlægget er rettet 21/08-2009 17:19 21/08-2009 17:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Siden vi nu er i den generelle afdeling - det værste, jeg har været ude for er en hushandel. Sommeren 2005 købte vi hus gennem Nybolig. Alt var i orden alle steder, så vi skyndte os selvfølgelig at sætte det gamle hus til salg.
Der var arrangeret overtagelsesdato og en aftale med en lokal advokat, der skulle berigtige papirerne. En time før vi skulle møde hos advokaten og underskrive skødet, ringede Nybolig-mægleren til mig og sagde, at vi skulle betale mere, hvis vi ville have huset. Det var udbudt i helt almindelig ren handel, hvilket mægleren da heller ikke nægtede.
Jeg fortalte ganske utvetydigt, hvad jeg mente om hendes firma, hende selv, deres moral, og at jeg i øvrigt aldrig i resten af mit liv ville lægge så meget som en 5-øre hos dem. Så aflyste vi advokaten (heldigvis kostede det ikke noget) og købte hus via en anden mægler.

Annoncører
Annoncører