Syge fisk i akvariebutikker

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 4658

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Rønde (Slettet) - 01/09-2009 21:28 01/09-2009 21:28
Hej,

Har til min store forundring bemærket at en del akvarie butikker har syge fisk gående i deres akvarier,

et sted kommenterede jeg at deres guppyer lå døde i akvariet, den ansatte rev et par døde op med hånden og sagde "det forstår jeg ikke, de ser ellers ikke syge ud" (men det gjorde de altså, kunne tydeligt se de havde sygdomstegn), værst af alt, så kom der 5 minutter senere en kunde og han solgte glædeligt guppyer fra præcis det akvarie uden at sige noget til kunden. Et par dage senere var jeg forbi butikken igen, der var endnu engang døde fisk i præcis samme akvarie, men stadig intet karantæne skilt!

har været fordi den pågældende butik flere gange nu, og har så sent som i dag konstateret syge fisk i mere end 10 akvarier, alt fra scalare med hvide prikker til guppyer med svamp og maller som lå døde, "sygt nok" - så står der ikke en skid om karantæne eller lignende - nej nej de sælger sgu da bare af dem.....

i en anden butik var fiskene syge, jeg spurgte "for sjov" efter at købe nogle af deres Neon fisk, hvortil ekspedienten svarede "vores neon fisk er syge, så dem skal du ikke købe" - se det har jeg sgu respekt for - meeeeeeen sæt nu for helvede et skilt på med KARANTÆNE skrevet med store bokstaver ! ! ! !

Nå nok om det - blot et surt opstød! :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 01/09-2009 21:40 01/09-2009 21:40
Rønde skrev :
Har til min store forundring bemærket at en del akvarie butikker har syge fisk gående i deres akvarier,
Det vil undre mig meget, hvis du kan gå ind i en akvariebutik og konstaterer at ALLE fisk er raske.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger zlatko (Inaktiv) - 01/09-2009 21:47 01/09-2009 21:47
Det er da også svært at skulle holde øje med flere tusinde fisk ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 01/09-2009 22:00 01/09-2009 22:00
Da jeg startede med at have forretning, benyttede jeg mig at skilt med karantæne, men så brokkede kunderne sig over de akvarier med karantæneskilt, og ville ikke købe fisk fra de øvrige akvarier. Jeg fandt det var meget bedre, at lade være med at skrive noget, og så fortælle det til kunden, når de ville købe fra akvariet med de syge fisk. Der var mange der bare kom efter et varmelegeme eller noget foder, og de sagde intet når de ikke så skilte. Jeg begyndte også at bruge noget mod hvide pletter som ikke farvede vandet for meget. Jeg gav medicin lige efter lukketid, og så var farven næsten ikke til at se næste formiddag.
Kunderne er nogle underlige fisk, de kommer ind i en forretning, og største fokus er rettet mod de døde fisk. Og jo mere de tænker over det, jo flere døde fisk var der i forretningen. Jeg er blevet anmeldt til dyrenes beskyttelse for at have døde fisk i alle forretningens 120 akvarier, så en fjer kan hurtigt blive til syv høns. Det var en kunde der først svinede mig til her på siden, og da jeg gav ham svar på tiltale, så gik han til dyrenes beskyttelse, som fandt min forretning i orden.
Fiskene der købes hjem til forretningerne, er ofte af en ringe kvalitet, fordi kunderne kun vil have det billigste af det billige. Jeg har f.eks. haft Corydoras sterbai fra asien til en pris, og danskopdrættede Corydoras sterbai til en højere pris i nabo akvariet. Det var kun nogle enkelte kendere der ville købe de 5 kroner dyrer danskopdrættede fisk. Der er endda kunder der bliver sure, hvis ikke de kan få lov til at købe de syge fisk til nedsat pris *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Las (Inaktiv) - 01/09-2009 22:01 01/09-2009 22:01
Jeg har også været en del rundt på det sidste og har gjort en del erfaringer som den du nævner. Det undrer også mig at moralen kan være så dårlig i nogle forretninger mens andre tydeligvis gør meget ud af at der er ordentlige forhold for både dyr og mennesker.
Selvfølgelig kan man ikke undgå at der er nogle fisk der har det skidt, men der er altså lang vej fra et par fisk der har det skidt og til det du beskriver...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jannebabe (Inaktiv) - 01/09-2009 22:03 01/09-2009 22:03
ja jeg syntes jo det er lidt underligt at du bliver ved med at komme i butikken hvis du ikke syntes de har ok handelspolitik.
derud over vil du ofte kunne finde en død fisk el. lig. i selv de bedste forretninger, fiskene bliver jo desværre udsat for lidt af hvert fra fødsel til de lander i dit akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger lgb (Inaktiv) - 01/09-2009 22:13 01/09-2009 22:13
Indlægget er rettet 01/09-2009 22:36 01/09-2009 22:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

mængden syge fisk kan man mindske, men spørgsmålet er om du gider betale prisen? Hvis ja så købte forretningerne nok fisk af bedre kvalitet, og have flere salgsakvarier med færrer fisk i, samt bedre indretning til fiskenes behov. Men da fleste ikke gider betale det ekstra det koster. Har butikkerne jo ikke råd til det. Simpel logik, kvalitet og priser hænger oftes sammnen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Las (Inaktiv) - 01/09-2009 22:32 01/09-2009 22:32
I mange tilfælde er det jo ikke akvariebutikker der er flest af rundt omkring i de små byer (jeg har 15km til den nærmeste og ca. 40km til den næste!) og derfor behøver man vel ikke at boykotte butikken fordi man ikke er tilfreds, jeg tvivler på at du fravælger Netto eller Aldi eller .... hvis du finder noget kritisabelt, så kunne det hurtigt blive svært at finde et sted at handle.
Men det er da for dårlig at der ikke bliver gjort noget når nu manden påpeger at der er sygdom i akvariet.

Der er da ingen tvivl om at det er hårde forhold også i den branche, som West skriver, men det er da en ringe undskyldning for at have syge fisk til salg. Og her mener jeg når f.eks 10 akvarier er ramt af svamp og lign hvilket jeg faktisk også har oplevet for nyligt - Der var ikke et karantæne skilt i butikken....
Det skal ikke forstås sådan at jeg mener at West har det i sin butik, jeg regner med at du prøver at illustrere hvilke betingelser dyrehandleren har! Jeg har fuld forståelse for at det ikke er nemt at have med at gøre, men nogle steder prøver de godt nok ikke særligt hårdt.....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 02/09-2009 01:01 02/09-2009 01:01
Jeg har to kommentarer og så vil jeg lade være op til andre at færdiggøre denne tråd.

I bliver ved med at tale om et karantæneskilt. Det er der INGEN der siger skal være der. Personligt syntes jeg det er en meget dårlig ide med et sådan skilt. Det giver anledning til brok i butikken.

Til #8 vil jeg sige, jeg kan heller ikke opfatte det som om, at du mener jeg har det sådan i min butik, for jeg handler ikke med fisk. Det er jeg stoppet med. Jeg blev så ... undskyld ... røvtræt af fiskekunder, at jeg ikke gider bruge min tid på at passe 120 akvarier, og så konstant få besked om at den ene eller anden fisk er for dyr, og om jeg vil give rabat, når man køber to fisk. Folk kom og bestilte fisk, og når jeg fik dem hjem, så havde de ikke de farver eller størrelser de havde forventet, eller også er der en anden grund til at de alligevel ikke vil have fisken, hvis de overhovedet gider komme og se den fisk de har bestilt hjem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kobra (Inaktiv) - 02/09-2009 03:47 02/09-2009 03:47
Jeg har fuld forståelse for at det er svært at holde så mange akvarier frie fra sygdomme. Et af de steder jeg handler fisk, der ligger der også altid døde fisk i halvdelen af forretningens akvarier. Det der nager mig lidt er at de fleste døde fisk tydeligvis har lagt der i flere dage, uden at de er blevet fisket op. Det ser ikke særligt indbydende ud, og det gør det heller ikke bedre at butikken stadigvæk sælger lystigt ud af fisk fra de akvarier der er ramt af sygdomme. Omvendt skal der jo selvfølgelig også sælges fisk, for at forrretningen kan overleve.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jery (Inaktiv) - 02/09-2009 09:05 02/09-2009 09:05
Et lille apropos: i min foretrukne fiskebutik har jeg haft fisk i bestilling i flere måneder. Endelig kom de hjem, og da de var klar til salg, fik jeg selvfølgelig besked. Ved afhentningen viste det sig, at de havde fået noget svamp-et-eller-andet, så jeg kunne ikke få dem med. Efter behandling og yderligere observation er de nu klar til afhentning 14 dage efter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 02/09-2009 11:32 02/09-2009 11:32
Min lokale fiskehandler (ca. 20 km) har som regelen altid et skilt på de enkelte akvarier der er i karantæne. Det synes jeg er suverænt godt. Så ved man hvad man har med at gøre. Det skal siges at jeg bor lige ved siden af en akvarieforretning; men han har slet ikke de fisk jeg er på udkig efter. Der ligger mindst 9 andre akvarieforretninger indenfor denne afstand på 20 km fra mig; men de mangler alle det udvalg jeg kan finde hos ham jeg kalder den lokale.
Mvh
Sven

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ulle04 (Inaktiv) - 02/09-2009 12:40 02/09-2009 12:40
Jeg har for nylig fået nogle længe ventet og vistnok lidt sjældne coryer. De er både flottere og større end forventet - og prisen, som jeg ikke på forhånd kunne få at vide, var under det halve af, hvad jeg havde frygtet. Så jeg er helt høj over både fisk og service.

Jeg ser karantæneskilte som et bevis på en vis ansvarlighed i butikken, og jeg mener, at det er butikkens (måske sure) tjans at "opdrage" kunderne til at forstå, hvorfor det er der - og hvorfor de i øvrigt bør købe de sundeste fisk, uanset prisen. Jeg har 4-6 foretrukne akvariebutikker - og dér enten gnider de sig i hænderne eller hugger om, hvem der skal betjene mig. I alle brancher er der irriterende/urimelige kunder, men som ejer eller ansat er det vel ens lod at håndtere dem på bedst mulig vis?

Sygdom/dødsfald er uundgåeligt, men der er også grænser for, hvad der er i orden, fx ubehandlede syge fisk overalt og salg af fisk fra akvarier med sygdom, som #1 beskriver. Uanset om vi som kunder er trælse, synes jeg at vi skal åbne næbbet i den pågældende butik og på en rolig måde gøre opmærksom på det, vi ser. Det gør jeg selv med (for det meste) en konstruktiv udgang, selv om det da ikke er særligt hyggeligt. Men det er jo vildt ubehageligt at se dyr lide - og vel også vores pligt at gøre, hvad vi kan.
Så påpeg problemerne direkte til ejeren - det rykker ikke rigtig noget, hvis det bare bliver herinde. Kan anbefale sætningen: "Jeg var egentlig ude efter x, men jeg kan se, at du har en del sygdom lige nu - og det vil jeg ikke have med hjem. Så jeg kommer tilbage om et par uger, så har du nok fået styr på det".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Rønde (Slettet) - 02/09-2009 16:14 02/09-2009 16:14
Indlægget er rettet 02/09-2009 16:32 02/09-2009 16:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak for de mange indlæg - og ja - enhver ved sgu at det er umuligt at have 120 akvarier uden at der er sygdom i nogle af dem !! MEN - det var ligesom heller ikke det der var "problemet".

"Problemet" er, at butikken sælger at de syge fisk uden at gøre kunden opmærksom på det! Det er sgu langt fra alle som har akvarie der kan se når en fisk er i indledende stadie til en sygdom.

Jeg holder fast i, at et karantæne skilt på et akvarie med syge fisk er nr.1 - det giver tryghed til alle kunder, at vide at butikken selv har konstateret sygdommen og naturligvis ikke sælger af dem.

Grunden til at jeg fortsat kommer i butikken er, at det er en af de få butikker på sjælland som har et ordentligt udvalg.

Når jeg skal købe noget derfra så kommer jeg der over flere dage og studere fiskene som jeg eventuelt kan være interesseret i, da jeg vil sikre mig at fiskene er ved godt helbred: Jeg ønsker nemlig ikke at blive snydt som de andre kunder der i god tro køber fisk fra et akvarie, hvor der 5 minutter før de kom blev fisket 3 fisk op med hvidepletter. :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger fafler (Inaktiv) - 02/09-2009 17:45 02/09-2009 17:45
Jeg kommenterer det ikke længere sygdom hos forhandlere. Hvis forhandleren har rigtig mange syge fisk handler jeg der ikke. Primært for ikke at få sygdom med hjem. Det nytter sjældent at brokke sig, og i værste fald får man et bare et dårligt forhold til forhandleren. Men er par enkelte gange har jeg tilbudt at hjælpe med at fjerne dem og flytte fisk der ikke burde gå i samme akvarie, og det tilbud er blevet modtaget pænt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
johnny9900 (Slettet) - 02/09-2009 18:50 02/09-2009 18:50
Er der ingen af jer der bruger karantæne akvarier hjemme når i køber nye fisk ?,Det gør jeg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Las (Inaktiv) - 02/09-2009 22:04 02/09-2009 22:04
#16 Det burde man gøre men konen er ikke glad for tanken om et akvarie til.....

Når det er sagt tror jeg faktisk også at jeg bliver nødt til det hvis jeg skal have nye fisk i fremtiden, størstedelen af dem jeg har købt i den sidste tid har der været problemer med.
Øksefisk købt for 2 dage siden er nu ramt af hvide pletter (desværre i mit "flotte" akvarie), dværgmaller købt hos en forhandler med en dødelighedsrate på 50%, 0% dødelighed af samme fisk købt hos en anden butik. Guppy'er som har svampeangreb som desværre først opdages hjemme osv. Listen af sygdomme og dødsfald grundet sygdom er lang og jeg er pænt skuffet over det jeg har oplevet den seneste tid hos diverse forhandlere.
Der hvor øksefiskene blev købt var der adskillige akvarier med hvide pletter, andre akvarier med mange døde fisk, men jeg havde kørt over 50km med hele familien for at komme dertil og så skulle der altså lidt med hjem.

I et par butikker jeg har besøgt har de modtaget fisk som er røget direkte fra flamingo kasserne og over i akvarierne hos butikkens resterende fisk, også syge fisk, det ved jeg fordi jeg købte en af de nyankomne fisk inden den var røget sammen med de øvrige. Den var tydeligvis syg da jeg kom hjem med den, dumt? ja det ved jeg godt.

Jeg har ikke besøgt så mange butikker i Kbh men har set en del af de større annoncere med nyankomne fisk som dog lige skulle gå en uge i karantæne inden de kunne sælges, det syntes jeg er fint. Det skader nok heller ikke omsætningen da flere kan gå og se sig lun på fiskene i den uge man må vente, og butikken slipper for en stor del af de skuffede kunder der ellers ville komme uden karatænen.
Jeg var hos Bonnie i Rødovre og der var en del af fiskene i karatæne, det ærgrede mig lidt den dag men jeg syntes at det var ok, og så sparede det mig lidt penge den pågældende dag - De er dog brugt sidenhen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger barelidtbedre (Inaktiv) - 02/09-2009 22:23 02/09-2009 22:23

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger jery (Inaktiv) - 02/09-2009 22:54 02/09-2009 22:54
Indlæg #18 slettet jf. sidens regelsæt §4.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger hauge (Inaktiv) - 02/09-2009 23:16 02/09-2009 23:16
Indlægget er rettet 02/09-2009 23:17 02/09-2009 23:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hey kommer lige med en lille kommentar...

sygdom er nok svært at undgå ved forhandlerne, og om der skal være karantæne skilte på eller ej syndtes jeg skal være op til den enkelte forhandler sålænge han ikke sælger ud af eventuelt syge fisk...

men noget der kan sætte mit pis i kog er når man kommer ind til en akvarie pusher også fiskene tydeligvis ikke er blevet fordret i lang tid ;( ... har set eksempler på discus for man tydeligt kunne se "knogle" strukturen på fiskene... sådan noget kan virkeligt få mig til at svine en ekspedient til...!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger TheViking (Inaktiv) - 03/09-2009 00:06 03/09-2009 00:06
Til trådstarter:
Jeg har været i den butik du omtaler. Det tror jeg ihvertfald.
Det lyder meget som den jeg besøgte, hvor der var mindst 10 akvarier(talte dem) hvor der var døde fisk i. De 2 gange jeg har været der, havde de også døde mus i gnaver afdelingen. Begge gange har de ansatte undskyldt det med at de ikke havde nået at fjerne døde dyr endnu. Hallo, klokken var over 12 middag, og jeg mener at det er noget af det første man tjekker/fjerner.
Har endnu ikke lagt penge i den butik, og jeg kommer heller ikke til det..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Red Coyote (Inaktiv) - 03/09-2009 00:20 03/09-2009 00:20
Jeg kender også til en dyrehandler der har rigtig mange akvarier. Jeg tror der er 50+ akvarier. Og ingen af dem har nogen former for stimulans til fiskene. Der er grus og en pumpe der kører på højtryk i hver balje. Der findes ikke planter eller dekoration til fiskene. Der er et kæmpe område med planter, men de bliver desværre ikke brugt. Og så er det garanteret at der altid er døde fisk. Og deres kampfisk lever i 5,5L pytter. Det er bare ikke optimalt. Jeg benytter kun denne dyrehandler til at købe kattemad. Jeg er medlem og får %. Men fisk ville jeg aldrig køber der

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Rønde (Slettet) - 04/09-2009 09:37 04/09-2009 09:37
Til TheViking:

Det er ikke samme butik for den butik jeg omtaler er 100% akvarie butik, de har ingen gnavere eller andet.

Til Las:

Jeg kørte også fra omtalte butik og så hen til Bonnie i Rødovre, og ja de har nemlig karantæne skilte på nyankomne fisk samt syge fisk - STORT PLUS TIL DEM. Det har jeg sgu respekt for, så kan man "forelske" sig i fisk og så komme igen når de er raske, var dog lidt irriterende for jeg ville lige have 6 ekstra maller med hjem, men de var i karantæne, men igen - hellere vente og så undgå sygdom herhjemme!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Las (Inaktiv) - 04/09-2009 10:06 04/09-2009 10:06
#24 Det var faktisk også 6 stk maller jeg var ude efter. Men det giver altså lidt mere respekt for en butik at de ikke bare sælger hvad som helst. Og som jeg sagde tidligere så tror jeg ikke på at de mister omsætning på at have fisk i karantæne, jo måske på ganske kort sigt. Men i det lange løb er det den slags tiltag der giver et godt ry og god omsætning.

Hvis en butiksindehaver sagde til mig at dette akvarie er der sygdom i og "jeg sælger først fra det igen når og hvis fiskene bliver raske", så ville jeg da føle mig væsentligt mere sikker ved fremtidige køb hos pågældende forhandler.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Kungfuhamster (Inaktiv) - 04/09-2009 10:36 04/09-2009 10:36
Jeg bliver også helt glad hver gang jeg kommer ud til Plantorama i Århus, de sætter skilte på med "Vi er ikke på toppen idag" når der er syge fisk. Udover det ser jeg sjældent døde fisk i akvarierne, og personalet ved havd de snakker om, men endnu vigtigere, melder klart ud når der er noget de ikke ved

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger skotten (Inaktiv) - 04/09-2009 13:18 04/09-2009 13:18
har selv et rimeligt forhold til min lokale dyrehandel... eller ihvertfald en enkelt af de tre.
en har extremt mange tråd alger og underernærede/syge fisk, den anden har normalt nogenlunde fisk men ikke nær nok viden om dem men den tredje der er det bedre... der rådgiver de aktivt og i kundens interesse frem for butikens, og de husker også hvad jeg er interesseret i.

et exempel var at vi var inde for at købe noget grus og expedienten påpegede at de havde en golden nugget tilbage og da vidste jeg at konen var solgt (hun var faldet for den tre uger tidligere) og de nævnte da også lige at der var en enkelt royal på vej ind igen da en kunde havde fortrudt. :D

at der er en enkelt eller tre døde fisk i enkelte af akvarierne er ok... for fisk er ikke for hårdføre efter to uger i lastbil fra vietnam eller hvor de nu kommer fra... men har da også lige nævnt sygdom for dem og da var deres respons at så skulle det akvarie da straks i karantæne (og det blev det... dog uden skilt). har dog hørt dem sige til andre kunder at de desværre ikke kunne sælge en syg fisk men at de fik nogen ind senere på ugen eller de kunne vente på at de blev raske.

så hatten af til dem :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Rønde (Slettet) - 04/09-2009 13:36 04/09-2009 13:36
Las: hvilke maller var du ude efter? *uhh*

ALLE akvarier butikker har syge fisk, eller det vil sige, har faktisk været i én enkelt butik i Kbh hvor jeg ingen syge fisk kunne se,
lidt imponerende, sagde også til ekspedienten at det var imponerende flot, at alle fisk var virkelig flotte og sunde!

Nok om det - akvariehandlere - tror denne tråd viser jer, at et KARANTÆNE skilt er vejen frem - det giver tryghed at vide at fisk er under karantæne når de er syge - tryghed at vide, at når man blot kigger - så ved man at i selv har konstateret, at de syge fisk er tilstede!

B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Mysteries (Inaktiv) - 04/09-2009 14:52 04/09-2009 14:52
Jeg kan kun være enige med jer andre i at det er langt mere betryggende hvis der hænger et karantæneskilt på akvariet - så ved vi som kunder at dyrehandleren er klar over sygdommen og vi risikerer ikke at få syge fisk med hjem. I en stor butik med mange ansatte kan man ikke regne med at alle lige er klar over at guppyhunnerne f.eks. er syge for tiden. Så hellere skiltning så der ingen tvivl er.
Når det så er sagt, så har jeg også stået i dyrehandlerens sko og solgt fisk - og modtaget fisk når de blev leveret. Og jeg ved at det er ganske normalt at der ligger et par døde fisk her og der, uden at der nødvendigvis er tegn på sygdom hos resten af dem. Som det nævnes tidligere bliver de udsat for temmelig meget inden de havner i butikken og det kan jo gøre sit til at nogen bukker under. Selvfølgelig, hvis der er mange døde i et akvarie må man sætte det i karantæne for at observere dem.
Jeg har nogle gange hørt kunder stå og kritisere at der ligger en død fisk i et akvarie (i andre butikker end der hvor jeg arbejdede), selvom der ikke ellers ser ud til at være nogen problemer. Det synes jeg måske er at overdrive bare en smule - vel er det ikke pænt, og man bør gennemgå akvarierne inden man åbner og fjerne døde fisk, men fordi der ligger en enkelt død fisk betyder det ikke nødvendigvis at dyrehandleren er en dyremishandler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 04/09-2009 15:40 04/09-2009 15:40
Jeg vil nu mener at uanset om man vil det eller ej, så har butikkerne døde fisk dagligt.. Men problemmet er så i de butikker hvor man ikke fjerne de døde fisk.. Det dur ikke og bør påtales i den pågældende butik..

Iøvrigt syntes jeg at de akvarister der ikke har noget karantæne akvarie, men bare hælder ny indkøbte fisk sammen med dem de har i forvejen spiller hasard, det går galt en skønne dag.. Et karantæne akvarie er en absolut nødvendighed hvis man købe nye fisk hjem..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
johnny9900 (Slettet) - 04/09-2009 15:54 04/09-2009 15:54
#28 Et karantæne skilt til hvilken nytte ?
Er der syge fisk i det ene akvarie er der det nok i flere akvarier,Da mange har et central filter,hvis dyrehandlere skulle have et effektivt Karantæne akvarie skulle det være helt avskilt fra øvrige akvarier/salgsafd.Og hvilken dyrehandler har råd til det ? hvis det er en lille lokal biks ? næppe de har ekonomien til det.
Vi akvarister vil have det billigeste af det billigeste,Import fra østen som tex singapore Det er hvad vi får fisk der er opdrættet i super sterile omgivelser,fyldte med medeciner,Der overhovedet ikke tåler overgangen til noget som helst der ligner et normal akvarie.
Hvilken forhandler i DK,har viden om alle fiskearter ? synes at have læst tråden mener i alle at alle dyrehandlere skulle have en doktor afhandling i akvaristik,Hvorfor ikke denne debat om fødevarer? Der bliver behandlet værre end noget i kunne drømme om,Hvis i har så meget imod visse dyrehandlere lad værre og køb der,det gør jeg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
johnny9900 (Slettet) - 04/09-2009 15:55 04/09-2009 15:55
#30 helt enig bo,hvilket jeg også påtalte i #16,men fiskene er vel så billige så Hr Hansen bare køber 10 nye.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 04/09-2009 16:39 04/09-2009 16:39
Rønde skrev :
Nok om det - akvariehandlere - tror denne tråd viser jer, at et KARANTÆNE skilt er vejen frem
Man kan da ikke, ud fra cirka 20 brugers indlæg i en tråd på Akvariesiden, komme frem til at 500.000 danskere mener det samme :D
I den tid jeg har handlet med fisk (7-8 år), er det værste jeg har gjort helt sikkert at benytte mig af karantæneskilte. Skiltet signalerer at forretningen har usunde/syge fisk, og skiltet opfattes generelt.
Må jeg samtidig sige, at jeg er enig i store dele af det tråden handler om, bare ikke lige skiltet.

Jeg havde engang en kunde, som ikke ville købe noget før alle karantæneskilte i forretningen var væk. Det var i november måned, og han spurgte hvornår han kunne forvente at det ville ske. Jeg svarede, at jeg fik fisk hjem hver uge, men at der ikke blev taget så meget hjem i sommermånederne, så jeg fil forvente at skiltene var væk i maj måned. Så blev han sur og gik :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Rønde (Slettet) - 04/09-2009 17:04 04/09-2009 17:04
Indlægget er rettet 04/09-2009 17:06 04/09-2009 17:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvarie West --> Tror vi har forstået at du ikke er tilhænger af KARANTÆNESKILTET - og ja en butik med et karantæne skilte på udvalgte akvarier opfattes som en butik med sygefisk.

Men 98% af ALLE akvarier butikker har syge fisk - det er så bare kun dem der vil virker som seriøse der tør skilte med det - dem der ikke skilter med de syge fisk, virker som nogle, der enten er ligeglade, ikke har opdaget det, eller nogle der vil sælge de syge fisk hvis kunderne ikke selv bemærker det!

Hvis så én kunde eller 2 brokker sig over skiltene, så må i jo forklare dem at i 98% af alle butikker er der syge fisk, i er så bare så venlige at gøre kunderne opmærksomme på det, så de ikke kommer hjem med syge fisk.

Tro mig - for os kunder virker det ikke betryggende at man konstatere syge fisk i en masse akvarier uden karantæneskilt på og som Mysteries skriver, så kan man ikke regne med at alle ansatte i en stor akvarie butik er klar over at der om morgenen er fisket 10 døde fisk med hvidepletter op af et akvariet i akvarie nr. 37, i rum 8, øverste række nummer 4.

Jeg har på intet tidspunkt talt om akvariebutikken med 10-25 akvarier, jeg taler om STORE akvariebutikker som bryster sig af at være specialister og førende på markedet!

Det er sgu der problemet er - PÅ MED SKILTENE!!

TOP KARAKTER til Bonnie i Rødovrecentrum, det er sgu flot at i sætter karantæneskilt på når i har syge fisk - det her jeg respekt for (er selv kørt forgæves derind et par gange fordi de fisk jeg ville købe var under karantæne - men jeg kommer der sgu igen for det er en seriøs forretning).

Et eksempel, jeg har f.eks. bemærket at både på Sjælland og Fyn har mange akvariebutikker fået en fisk de kalder "humlebi" hjem her for lidt tid siden - og ja 85% af de steder jeg har set den har de været syge, hvide hinder på øjnene, sammenpressede finner og enkelte med en hvid hinde på kroppen, men det er kun 1 sted jeg har set et karantæne skilt på dem. Nogle fisk er sartere end andre, ja - og nogle burde måske gå længere i karantæne end andre?

PÅ MED SKILTENE - blot en opfordring hvis i ønsker at virke som om i har overblikket og vil os kunder det bedste!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger c sørensen (Inaktiv) - 04/09-2009 17:47 04/09-2009 17:47
#34 Er det på Fyn, du har set karantæne skilt? Hvorhenne? Jeg bor ikke langt fra en ikke så stor akvarieforretning på Fyn (Hyggefisken), men man føler sig tryg ved at købe der, og bliver ikke bare spist af med en gang sludder! Fiskene ser altid sunde og flotte ud. De går rent og pænt i akvarier, der opfylder deres behov. Alle nye fisk kommer i karantæne, før de bliver solgt. Og flytter de fisk fra et akvarie til et andet, ja så kommer de også i karantæne. Jeg har aldrig oplevet problemer derfra. Og selvom der står karantæne, så ved man, det er fordi de går op i det - også at beholde deres kundekreds. Andre steder på Fyn, kan vandet f.eks. være blot, eller fiskene står lodret, ligger på bunden med sammenpressede finner (ville aldrig købe). Og igen andre steder, er der pænt og pæne fisk (og planter i akvarierne) og de skriver karantæne. Men man lærer at vide, hvor man skal handle. Jeg køber heller aldrig uden at studere akvariet først. Og om vandet løber fra det ene akvarie til det næste.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 04/09-2009 17:56 04/09-2009 17:56
#34 Du sætter lighedstegn ved at man sælger af de syge fisk når man ikke har karantæneskilt. Det er da useriøst.
En forretning der ikke har skilt, og ikke vil sælge fiskene, er da mindst lige så seriøs en forretning, som en der har et skilt.
Jeg havde som regel f.eks. Rød Neon i karantæne i en måned før der blev solgt af dem, og jeg gjorde det uden at have et karantæneskilt, så det gør mig til useriøs handlende *doh*

Min erfaring siger at 8 ud af 10 brokker sig over forholdene i forretningen, når der er skilt. Så mine kunder må åbenbart være dumme i forhold til de brugere der er her på denne side *doh*

Det er ¤%&#( godt at jeg ikke handler med fisk mere B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Las (Inaktiv) - 04/09-2009 18:24 04/09-2009 18:24
#28 Det var Cory green stripe, de er simpelthen så flotte!

#36 Ja, jeg tror simpelthen at de alm. kunder er "dummere" end de folk herinde, forstået på den måde at de formentlig ikke er klar over problemerne med svage hjemkomne fisk, at det ikke kan undgås at der dør fisk, at et karantæneskilt betyder at man er seriøs frem for ligeglad osv.....
Selvfølgelig er kunderne ikke dumme! Jeg kan godt sætte mig ind i hr. Jensens sted, to ens butikker, den ene med frit valg og tilsyneladende ingen syge fisk, den anden med karantæneskilte på måske 3-4 akvarier. Uden en lidt dyberegående viden ville man jo antage at den butik med karantæne var dårligere, ringere om man vil, men der burde personalet så træde i karakter og venligt forklare sagens sammenhæng og mon ikke det igen i det lange løb ville være bedre for butikken og dens omdømme, det ville i hvert fald være bedre for kunderne.
Det kan godt være at du ikke solgte af de syge fisk uden et karantæneskilt, men chancen for at den næste dyrehandler gør, er til stede, og når ikke du har skilte på har han måske heller ikke, og næste mand i rækken har heller ikke!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Hugo - 04/09-2009 18:25 04/09-2009 18:25
En ting er helt sikkert!!
Hvis butikkerne skulle lytte til alt det ævl som rigtig mange kunder (klåge Åge) lukker ud. Så var det aldeles uladesiggøreligt at have en butik.
Da det nu engang er sådan at de fleste tror sig bedre vidende om fisk, når der er læst en 1/4 begynderbog *doh* :)

Det går helt galt, når klåge Åge også begynder at kritisere en butik på nettet, da det tit er uforstandig kretik, eller direkte fejlforståelse.
1 sådan kunde kræver nok 5000 positive omtaler at rette op på!

Så hatten af for at butikskretik er forbudt her på siden!! :) :)

Næste punkt! Vi lever i et frit land, og passer forholdene i en butik ikke til det man forventer sig, så kan man handle et andet sted!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
johnny9900 (Slettet) - 04/09-2009 18:30 04/09-2009 18:30
#38 Helt enig Hugo,og uden butikerne hvilke fisk havde vi haft så ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Hugo - 04/09-2009 18:37 04/09-2009 18:37
Skrubber...................... Som vi selv havde trådt, ved lavvande :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Superbruger jacob - 04/09-2009 19:47 04/09-2009 19:47
# 38 Enig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 04/09-2009 20:15 04/09-2009 20:15
Ja jeg er jo ked af at måtte indrømme det Hugo, men lige i dette tilfælde har du jo helt ret.. mon ikke Gitte Grum har hjulpet dig med det indlæg.. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Las (Inaktiv) - 04/09-2009 21:02 04/09-2009 21:02
#38 jeg er så lidt uenig i dit indlæg...

Nu er det jo kloge Åge der betaler lønnen så måske man burde høre lidt på ham uanset hvor lidt man kan lide ham.

Hvis alle verdens kloge Åge'r kritiserede og roste de butikker de handlede i ville der alligevel nok danne sig et rimeligt billede af hvad kloge Åge'rne mente om de forskellige butikker, og som os andre kloge Åge'r kunne bruge.

Den med sidens regelsæt vedr. kritik af butikker er jeg heller ikke helt enig i, men det er vist uddebatteret.

Som jeg også skriver tidligere er der lidt længere imellem akvariebutikkerne her i nordsjælland end supermarkederne, måske man kunne vende den om og sige at butikkerne jo bare kunne sætte et skilt i indgangen hvor der står at "kunder der måtte være utilfredse med denne butik bedes forlade butikken øjeblikkeligt og finde en anden".
Så var de da sikret at der ikke blev nogen kritik, men omvendt var der alligevel nok ikke mange der havde lyst til at handle sådan et sted.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger skotten (Inaktiv) - 04/09-2009 21:04 04/09-2009 21:04
at et akvarie har sygdom er ikke lig med at alle fisk i butiken har det... de fleste af de større butikker kører med en fornuftig størrelse uv på tilbage løbet til akvarierne... dette sterealiserer bakterierne og gør at de ikke formerer sig længere (i effekt uskadelig gører dem)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Hugo - 04/09-2009 21:57 04/09-2009 21:57
Det hjælper jo ikke at lytte til klåge Ågerne, for de aner ret ofte ikke hvad de udtaler sig om, og gør det i forskellige retninger!
At der er længere mellem akvariebutikker i forehold til dagligvarebutikker, hænger nok mest sammen med mængden som omsættes.

Det er rigtigt at der er plads til forbedringer i mange akvariebutikker, men der er altså laangt mere plads til forbedringer blandt akvarister.

At forretningerne skulle lytte til alle klåge Åger, vil svare til at DBU skulle lytte til mig i fodbold spørgsmål.
Jeg ved at der er godt 20 deltagere i en kamp.............................!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Las (Inaktiv) - 04/09-2009 22:39 04/09-2009 22:39
#45 Så bliver man nødt til at forklare dem sammenhængen hvis de ikke forstår det, de fleste af dem har trods alt en hjerne og det ER dem der betaler lønnen.
Det er noget af en glidebane at komme ind på som selvstændig erhvervsdrivende at mene at ens kunder er dumme og at det derfor ikke kan betale sig at informere dem, forklare dem hvad de skulle have behov for at vide eller lytte til dem. Så tror jeg ikke rigtigt at man burde eje en butik i første omgang.

Det er klart at omsætningen blandt akvariebutikkerne er "lidt" mindre en dagligvarekædernes, men det jeg mente var at det jo er lidt nemmere at shoppe hos Netto hvis man var træt af Aldi end at køre yderligere 40 km til næste akvariebutik.

Sammenligningen med dig og DBU syntes jeg måske er lidt ved siden af....Men hvad siger du til at bilforhandleren måske skulle lytte til dig hvis du ville købe en ny bil?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Hugo - 04/09-2009 22:48 04/09-2009 22:48
Jeg tror nu nok at det er mig som skal lytte til bilforhandleren........................ Jeg kan så vælge den forhandler, som jeg har tillid til.
Også selvom der evnt. skulle være 40 km extra!

Der findes ikke noget argument, for at uforstandige skal bestemme noget om andres levebrød! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Las (Inaktiv) - 04/09-2009 22:57 04/09-2009 22:57
#47 Ok, der er vi så forskellige. Jeg ville godt nok blive forundret / gal hvis jeg skulle købe en ny bil og forhandleren ikke ville lytte til mig, selvfølgelig ville jeg købe bilen et andet sted, men hvor længe tror du den første forhandler ville overleve?

Jo.....Kroner og ører.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger Hugo - 04/09-2009 23:38 04/09-2009 23:38
Der har du ret! Bilforhandleren som ingen har tillid til, holder nok ikke længe, men det er hans egen skyld og ikke fordi jeg har snakket uforstandig skidt om ham :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/09-2009 00:09 05/09-2009 00:09
#38 BINGO !!

Hugo skrev :
At forretningerne skulle lytte til alle klåge Åger, vil svare til at DBU skulle lytte til mig i fodbold spørgsmål.
Well put!!
Las skrev :
Det er noget af en glidebane at komme ind på som selvstændig erhvervsdrivende at mene at ens kunder er dumme og at det derfor ikke kan betale sig at informere dem, forklare dem hvad de skulle have behov for at vide eller lytte til dem. Så tror jeg ikke rigtigt at man burde eje en butik i første omgang.
Jeg havde samme naive holdning til tingen da jeg købte forretning. Jeg havde rigtig mange ting jeg ville gøre anderledes. Når man har anskaffet sig forretning, er man ikke en akvarieven mere, man er ham der forsøger at score penge på dem der før var venner. Man er ham der snyder hvor man kan komme til det, og hvis man får nogle venner indenfor branchen, så er det 99% sikkert fordi de vil udnytte en. Med et slag mister man sin hobby. Nej, der er ikke grund til at uddele tudekiks. Fik jeg chancen for at tage beslutningen om, så havde jeg stadig købt forretningen, men jeg havde ikke været så godtroende de første 3 år. Det er en hård branche, og det kunne være sjov hvis Las fik mulighed for at arbejde i en forretning i et halvt år, med frie hænder til at indfører sine idéer.
Når jeg har stået og fortalt mine kunder om hvad forskellen er på danskopdrættede fisk og asiatisk opdrættede fisk, så har de set på mig med store undrende øjne, og ikke troet en skid på hvad der blev sagt. Når man forsøger at forklarer sig til en kunde, så slår kunden automatisk over i en nu-siger-han-noget-salgsfis-for-at-snyde-mig mode. Og nogle gange får man besked om at der nok er mere at tjene på en danskopdrættet fisk. Dumme er kunderne ikke (ikke alle sammen), men mistroisk ... nej mega mistroisk, ja det er de. Og det er da med god grund, for der bliver sagt en frygtelig gang ævl rundt omkring i forretningerne, udelukkende for at gavne eget salg.
Jeg har i forretningen brugt gul tape til at markerer akvarier med karantæne, efter for meget brok, fjernede jeg det. På et tidspunkt startede jeg på det igen med små dymostrimler, og de blev fjernet igen pga. brok. De sidste 3-4 år jeg havde fisk til salg, skrev jeg det på lagerlisten på internetsiden. Hvis andre forretninger har det godt med at bruge skilte, så er det da fint. Der er da ingen grund til at vi alle skal være ens. Jeg mener helt sikkert, at det er vigtigere at man stoler på sælgeren, end at man kan se et fjollet skilt.
Det er ufatteligt så mange jeg har mødt i forretningen, som har stået og belært mig om hvordan forretningen skulle køres. Det er lige fra at skifte de blå låger på akvarierne ud med grå, sætte 4-5 lysrør over hvert planteakvarium, købe helt nye akvariereoler osv.
Det er ren fornøjelse, når der kommer en ind i forretningen, som har specialinteresse for en lille fiskegruppe, og som kan fortælle om sine fisk, men dem er der desværre ikke for mange af. Det mest normale at høre det er "Jeg har nogle gule, nogle røde og et par blå fisk. Den ene gule er død, har du en gul fisk, for det er så synd at den skal gå alene". *doh* Ja, og hvis man siger der er sygdom i de gule fisk, så spørger kunden, og de så kan komme og hente den i morgen *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 05/09-2009 00:35 05/09-2009 00:35
#50 Kunne ikke være mere enig med dig Tonny...

Hvis man ikke selv har arbejdet i en akvariebutik/dyrehandel, kan jeg godt forstå man ikke kan se pointen..

Alle der har, de kan - med garanti...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/09-2009 00:50 05/09-2009 00:50
Jeg har også flere gange overvejet at sætte nogle ordensregler på indgangsdøren.
1. Du må ikke smide cigaretskodder på gulvet.
2. Du må ikke køre på rulleskøjter.
3. Du må ikke klatre på grus og sandsække.
4. Du må ikke lege ta-fat omkring reolerne.
5. Du må ikke klatre op på akvariereolerne.
6. Du må ikke smide ting i akvarierne.
7. Du må ikke banke på ruderne.
8. Husk at lukke døren når det er frostvejr udenfor.
9. Du må ikke spille bold i forretningen.
10. Du må ikke flytte rundt på varerne på hylderne.

Jeg ved godt jeg bare er en sur, gammel, gnaven mand, som bare vil have en kedelig forretning, men tænk hvis kunderne tænkte lidt mere på hvordan de selv opfører sig, før de begynder at belærer os om hvordan vi skal drive forretning. Som indehaver af en forretning, skal man jo ikke kun passe sine dyr, man skal også holde øje med de børn kunderne slæber med sig, for forældrene gider da slet ikke se efter ungen, og når en børnehave kommer på besøg, og Knud og Børge hænger mellem 2. og 3. akvarium i en reol, så er det da ikke lederen der siger noget, næææ det er mig der skal få ungerne ned af reolen. :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 05/09-2009 01:07 05/09-2009 01:07
7. Du må ikke banke på ruderne.

skal jo stå samtlige ruder før ballademagerne fatter det...

Endnu engang kan jeg kun nikke genkendende til det. Der burde stå på døren:

Dette er ikke en børnehave, indehaveren er ikke pædagog. Se derfor venligst SELV efter jeres børn. Tak !

Åhh, de stakkels kaniner jeg har set blive kastet rundt med og tabt på gulvet. Diskus akvarier som bliver banket amok på.. Og de glade forældre der står og er så stolte: "se lille charles er dyreplager"

Hov, der lod jeg mig vist rive med.. :D

Vi burde lave en tråd med alle de historier med kunder fra dyrehandlen vi kan. Jeg har en 20-30 stykker :P

Og der står ikke noget om man ikke må omtale kunder i regelsættet! HAHA :D :D
Argh - måske lidt i §3.. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Las (Inaktiv) - 05/09-2009 08:33 05/09-2009 08:33
#50 Jeg er selvstændig med min egen forretning! Dog ikke akvariebutik.

Så jo jeg kender det godt, der er også kunder jeg ikke bryder mig synderligt om, men jeg prøver efter bedste evne at give dem en professionel vejledning alligevel.

Anders og West burde måske i stedet prøve det pulserende arbejdsliv udenfor akvarie verdenen hvor det i et væk drejer sig om at optimere og skære ind til benet, uden at forringe servicen, med Kaizen tavler, Lean grupper, 5S osv. I ville få et chok!!!
Prøv det et par år og så vil i måske se at det i lige så høj grad er akvariebutikkerne / jer der er gået i stå! Jeg begriber f. eks ikke hvorfor dyrehandleren ikke konstant igennem dagen går akvarierne igennem med en tættekam, pudser ruderne efter ungernes fingre, fjerner døde fisk, renser fodspor væk fra gulvet, drejer labels på dåserne samme vej.
Jeg tror i har glemt hvem der betaler gildet.........

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger Hugo - 05/09-2009 08:47 05/09-2009 08:47
Las: Du kan da sagtens komme i butikker, hvor der bliver gjort som du foreskriver. Du kommer bare til at betale det doplte for den samme vare.

Personligt, så kikker jeg mere på varens kvalitet, alger og fedtede fingre på glasset har nemlig intet med fiskenes kvalitet at gøre.
Snare tvært imod, hvis man kommer i en butik, hvor alt er klinisk rent, så er der chance for at fiskene, går i kliniske miliøer med uvfiltre og forebyggende medicinbehandlinger. Hvilket øger chancen for at du får svage dyr, som bliver syge af at komme hjem i dit akvarie.

Men igen................. Vi vælger selv hvilken butik vi handler i! :D :D

PS: Det er netop vigtigt, hvem der betaler gildet og er villig til det, akvarister er nok noget af det mest fornærede jeg kender til!
De kan enda finde på at pride om prisen på 5 gupser, eller 2 små dåser billigt fodder!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 05/09-2009 09:02 05/09-2009 09:02
#54 Kaizentavler, leangrupper og 5S i sig selv og som principper fejler ingenting - det må være din arbejdsgiver, der ikke forstår at bruge og implementere systemerne rigtigt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Las (Inaktiv) - 05/09-2009 09:20 05/09-2009 09:20
#56 Jeg prøvede at illustrere at der efterhånden er mange steder hvor det går rigtigt stærkt med optimeringer i dag og hvor man konstant forsøger at implementere ændringer som skaber værdi for kunden. Principperne i det kunne vi nok få en længere diskussion om men det må være i en anden tråd.
I øvrigt er jeg som nævnt tidligere selvstændig og min arbejdsgiver er derfor kunderne.

#55 Ja alle skal da have rabat i dag og selvfølgelig skal det hele passe sammen, jeg mener at hvis man køber ind i den billigste butik bør man heller ikke forvente den bedste service osv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/09-2009 09:36 05/09-2009 09:36
Las skrev :
Anders og West burde måske i stedet prøve det pulserende arbejdsliv udenfor akvarie verdenen hvor det i et væk drejer sig om at optimere og skære ind til benet, uden at forringe servicen, med Kaizen tavler, Lean grupper, 5S osv. I ville få et chok!!!
Prøv det et par år
Der var jeg i 22 år som regnskabsmedarbejder. Jeg blev fyret i 1988 og i 1992 pga. nedskæringer. Og jeg gik arbejdsløs fra 1992 til 1996, og begge gange med fuld forståelse for situationen. Og efter at jeg selv blev så træt at et firma i 1998, sagde jeg op og havde skiftende vikariater fra 1998 til jeg købte forretning i 2000.
Jo, jeg har med stor forståelse se afdelinger blive nedlagt og et sted en hel produktion blive flyttet til Polen. Det ville jeg da også gøre hvis jeg var virksomhedsejer. Ting kan gøres billigere i udlandet, og når danskere vender danskere ryggen, for at få billige tænder i Polen eller varer fra Sverige og Tyskland, så er man da medvirkende til at lave en verdenen hvor det i et væk drejer sig om at optimere og skære ind til benet, uden at forringe servicen, med Kaizen tavler, Lean grupper, 5S osv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/09-2009 09:44 05/09-2009 09:44
Las skrev :
Jeg tror i har glemt hvem der betaler gildet.........
Nej det er kunderne, men betyder det, at man som forretningsindehaver skal vende sig om og sige undskyld, når man bliver sparket i røven.... ikke hos mig. Jeg har haft kunder der er kommet ind i min forretning, og opført sig uacceptabelt, og når jeg har sagt til dem, hvad jeg syntes, så har de mindet mig om, at de jo betalte min løn. Hvorefter jeg har sagt til dem, at så kunne de finde et andet sted at handler, for den opførsel stod jeg ikke model til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 05/09-2009 09:56 05/09-2009 09:56
#57 jo-jo, det forstår jeg...

Anders og West: I er simpelthen gået i stå! Så ved vi det! Jeg havde slet ikke opdaget, det stod så galt til, specelt hos dig, Tonny! Jeg har også undret mig over, hvorfor der altid går så laaaang tid, inden jeg får tilsendt de varer, jeg bestiller hos dig over nettet... at jeg skal vente helt fra bestillingsdag mandag og til næste dag tirsdag, i værste fald onsdag, det kan du altså også godt gøre bedre! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger Las (Inaktiv) - 05/09-2009 10:04 05/09-2009 10:04
#59 der er jeg enig.
Der skal selvfølgelig være en balance i tingene, det er bare svært i sådan et forum her at forklare alle nuancerne, det er nemmere at holde det lidt sort / hvidt selvom der jo er tusind forskellige nuancer af grå imellem...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/09-2009 10:44 05/09-2009 10:44
#60 He he, nu er jeg jo en gammel gigtsvag herre, og efter at jeg er flytte på landet, tager jeg det lidt mere med ro. I øvrigt kan jeg trøste med at det ikke bliver bedre. Jeg har opnået at fylde postbilen, så han måtte lade pakker stå til dagen efter. Det hyggede jeg mig meget med, og i sidste uge opdagede jeg at jeg ikke længere har postburet for mig selv. Jeg tror der er kommet en internetforretning mere til området. Så bliver det spændende om Postdanmark vil indsætte en større bil på ruten, eller du må lide endnu mere :D

#61 Yep, helt enig.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 06/09-2009 01:04 06/09-2009 01:04
Lean, Kaizen og 5S.. nu holder i knagme.. I har da aldrig arbejdet i en dyrehandel.

Det er fint nok med fx. Lean i en produktionsvirksomhed, men prøv lige at implementere det i en akvariebutik. Ved du overhovedet hvad Lean er?

Man kan jo selvfølgelig forpakke fiskene hver morgen, så er de lige til at lange over disken :P haha

"Jeg begriber f. eks ikke hvorfor dyrehandleren ikke konstant igennem dagen går akvarierne igennem med en tættekam, pudser ruderne efter ungernes fingre, fjerner døde fisk, renser fodspor væk fra gulvet, drejer labels på dåserne samme vej." - det begriber jeg heller ikke, selvom det ikke har noget som helst at gøre med dyrenes kvalitet, så er det stadig det der agør om 80% af kunderne køber eller ej. Fx. derfor jeg ikke gider handle i fakta *doh* :D

#55 akvarister er nærige.. færdig.. især her oppe nordpå! :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger 10nnitus - 06/09-2009 08:35 06/09-2009 08:35
Indlægget er rettet 06/09-2009 08:42 06/09-2009 08:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er det ikke EN selv der vælger hvilken butik man vil handle i :o *uhh*
forhandlerne skal såment nok følge trop :)
hvorfor så meget brok :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Rønde (Slettet) - 06/09-2009 11:51 06/09-2009 11:51
For det første vil jeg gerne sige at jeg selv har arbejdet en årerække i en akvariebutik, så jeg kender sgu godt til hvordan kunderne reagerer og hvordan de skal håndteres, jeg valgte bare at gøre det anderledes end de negative indslag der har været i denne tråd.

Las -> du har sgu forståelse for tingene, dejligt at høre jeg ikke er den eneste der stiller krav til min akvariepusher.

Akvariewest -> er vist godt du ikke har din butik mere for du er da for mave sur og har alt for meget oplagret negativitet over for kunderne. Træk vejret, hids dig ikke op nu, men læs lige engang... forestil dig en dag hvor der har været 10 kunder som brokker sig, så forventer du jo også at kunde nr 11 brokker sig, så i stedet for at smile og være åben, så er du mavesur og i forsvars position - det holder ikke - som indehaver er du nødt til at at have evnen til at "nulstille" dig selv mellem hver kunde - således du ikke svarer surt eller får kunderne til at virke dumme fordi du allerede har besvaret samme "dumme spørgsmål" til 9 andre samme dag. I stedet for at fokusere på de 9 kunder der brokker sig men stadig kommer i butikken, skulle du hellere have koncentreret dig om de 999 andre kunder som aldrig brokkede sig, men pludselig ikke handlede hos dig mere. Hvorfor mon de droppede din biks?

Las -> Du har så evigt ret, man skal hele tiden være oppe på dupperne, rense ruder, fjerne alger, fjerne døde fisk og sørge for at alt spiller 200% - JEG vil hellere kører 80 km ekstra og betale 50% mere hvis jeg ved at kvaliteten og seriøsiteten er i top. JEg kræver kvalitet frem for kvantitet. Hermed sagt, hellere et mindre men rask udvalg end europas største og mest syge udvalg.

Den butik der er årsagen til at jeg startede denne tråd ligger faktisk over 60 km væk, og ja jeg har nu valgt ikke at handle der mere, har nemlig fundet frem til andre mere seriøse butikker som ligger inden for samme radius af min bopæl....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Las (Inaktiv) - 07/09-2009 13:11 07/09-2009 13:11
#63 Ja jeg ved godt hvad Lean er, jeg arbejdede bla. i en produktionsvirksomhed hvor det først blev implementeret i produktionen og derefter i administrationen, jeg var i øvrigt med til at starte det op i både produktion og administration som en af projektlederne.
Jeg er ikke udpræget fan af diverse eksotiske arbejdsmetoder som førnævnte (grundprinciperne i det er "bare" sund fornuft), men i rigtigt mange brancher er der nu stor fokus på optimering, ikke kun produktionsvirksomheder.
I virkeligheden er det sund fornuft at konstant optimere sin butik, om ikke andet med at hele dagen igennem fjene døde fisk, alger, bekæmpe sygdom, rydde op osv. når vi snakker dyrehandlere. Hvis man har tiden hvorfor så ikke udnytte den til at gøre butikken bedre, især hvis det er ens egen!

Jeg er som nævnt selv erhversdrivende og jeg går også tit i stå! Nogle gange må man lige ruske op i sig selv og prøve at se om tingene kan gøres bedre selvom man mener det går fint.

#65 Jeg må også lige klappe dig på skulderen, jeg kunne ikke være mere enig....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
johnny9900 (Slettet) - 07/09-2009 13:53 07/09-2009 13:53
#65 Den eneste jeg oplever som mave sur og med en masse negativet oplagret er dig,Og jeres skulder klap til hinanden er ju latterlig (Las-Rønde) Det er det rene tågesnak i kommer med hvor i blander gulerødder og æbler sammen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 07/09-2009 14:06 07/09-2009 14:06
Rønde skrev :
Akvariewest -> er vist godt du ikke har din butik mere
Der var noget jeg ikke var klar over, hvem ejer den så?

Rønde skrev :
Hvorfor mon de droppede din biks?
Øh, jeg ved ikke hvad jeg skal svare, for mine fiskekunder handler stadig foder og udstyr hos mig. Og mange udtrykker ærgelse over at jeg ikke gider fiskesalg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger Las (Inaktiv) - 07/09-2009 14:38 07/09-2009 14:38
#67 Hvad er der galt i at blande gulerødder og æbler?

Men seriøst, hvad mener du med tågesnak og hvorfor er det ligefrem latterligt at vi tilsyneladende deler holdning i dette spørgsmål?

Og er det ikke også kun mig der har blandet gulerødderne med æblerne, Rønde har så vidt jeg har set holdt sig meget stringent til akvarieverden?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Rønde (Slettet) - 08/09-2009 10:01 08/09-2009 10:01
#67 er nok én af de 10 kunder der stadig køber foder ved akvariewest? :D

Annoncører
Annoncører